Avatar billede oergaard Nybegynder
18. november 2009 - 15:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Login i .net (VB.NET)

Hej

Jeg er i gang med at lave et lille site, hvor man skal logge ind. Jeg ved godt at dette kan gøres med asp.net membership, hvilket også ville være den lette løsning, men for at få bedere forståelse vil jeg gerne kode løsningen selv.

Hvis man ikke er logget ind skal den skrive noget i stil med "du skal logge ind"

Hvis man er logget ind skal den skrive noget i stil med "du er nu logget ind" Det skal den skrive ind til man igen logger ud.

For at kunne løse ovenstående, har jeg brug for at vide hvordan jeg programelt henter data fra en database.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2009 - 18:09 #1
Der er mange maader.

ADO.NET og enten data reader eller data set eller typed data set er nok den mest simple.

Men du kan ogsaa satse paa noget ORM: NHibernate, Entity Framework etc..
Avatar billede janus_007 Nybegynder
18. november 2009 - 18:48 #2
oergaard, jeg forstår sagtens din ambition, men hvis dine kompetencer ikke rækker til at hente data udfra en database så tror jeg nok at en login er en for stor mundfuld til dig - Det siger jeg ikke for at tage modet fra dig :), men hvis jeg var dig ville jeg hellere koncentrere mig om at få noget basal viden omkring ASP.NET og db-adgang... evt. starte op med : http://www.asp.net/ og måske købe en god begynder bog.

Der ligger rigtigt meget logik i at lave en login, selv ganske dygtige udviklere med flere års erfaring oplever mange problemstillinger med noget så trivielt som en login.
Avatar billede oergaard Nybegynder
18. november 2009 - 19:58 #3
janus_007> Jeg er helt enig med dig i opgavens omfang, idet jeg tidligere har lavet en lignende system i traditionel ASP. For ca. 3 år siden forlod jeg ASP til fordel for PHP, hvor jeg også har har lavet lignende systemer.

I såvel ASP som PHP har jeg fulgt nogle begynder tutorials, hvorefter jeg har lært mest ved at gabe over nogle store mundfulde.

Da jeg for kort tid siden besluttede at jeg vil lærer .net lånte jeg et par bøger på biblioteket og fulgte diverse tutorials på nettet. Jeg er nu kommet der til, hvor jeg har brug for den store mundfuld og netop derfor har jeg valgt denne opgave. Jeg har hverken i bøgerne fra biblioteket eller i de omtalte tutorials læst noget om hvordan jeg manuelt laver en db connection. Det blev derimod omtalt, som unødvendigt kodning. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
18. november 2009 - 20:02 #4
Den nemmeste maade at lave en database connection paa er:

Dim con As XxxConnection = New XxxConnection(constr)
Avatar billede oergaard Nybegynder
19. november 2009 - 15:57 #5
Når nu min db heder login.mdf, hvordan skriver jeg så koden helt præcis?
Avatar billede oergaard Nybegynder
20. november 2009 - 11:12 #7
Jeg har nu langt om længe for etableret forbindelse til min db, men lad os antage, at jeg ved Page load ønsker at hente nogle data.

If Not Page.IsPostBack Then
Dim conn = New SqlConnection("Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=|DataDirectory|\LOGIN.MDF;Integrated Security=True;User Instance=True")
conn.Open()
Dim sql = New SqlCommand("SELECT * FROM users LIMIT 1", conn)
Label1.Text = sql("username")
Label2.Text = sql("password")
conn.Close()
End If

Jeg ved godt at de to linjer hvor jeg udskriver resultaterne til Label1-2.Text ikke er korrekte, så mit afsluttende spørgsmål lyder så op, hvordan tester jeg resultaterne eller som her udskriver dem til en label?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2009 - 04:15 #8
Dim cmd As SqlCommand = New SqlCommand("SELECT * FROM users LIMIT 1", conn)
Dim rdr As SqlDataReader = cmd.ExecuteReader
If rdr.Read Then
    Label1.Text = rdr("username")
    Label2.Text = rdr("password")
End If
Avatar billede oergaard Nybegynder
09. december 2009 - 10:22 #9
Hej Arne

Det var lige det jeg havde brug for, smider du ikke et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2009 - 14:37 #10
kommer her
Avatar billede oergaard Nybegynder
09. december 2009 - 16:30 #11
Og her kommer takken :)
Avatar billede madand Nybegynder
23. december 2009 - 09:10 #12
FormsAuthentication var også en mulighed :)