Avatar billede Xaiz Nybegynder
18. november 2009 - 13:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

loops.

Hej jeg er lige begyndt på at lære c/c++. Jeg bruger dev-c++ har også trial til codegears c++ builder. jeg sidder med bogen c++ grundbog i programmering og er kommet til et sted med loops. Jeg ved ikke hvad der er galt med min kode. Den skulle tælle fra 1-100 og skrive nu er vi halvvejs på 50. Måske kan det have noget at gøre med at jeg bruger C++ og det er C code..

#include <stdio.h>

int main()
{
  int a = 1;

  printf(" start ned tælling!\n");

while (a < 100)
{
  printf("%d\n", a++);
  if (a = 50)
    printf("vi er halvvejs");
        }

return 0;
}
Avatar billede Xaiz Nybegynder
18. november 2009 - 14:02 #1
Glem "Måske kan det have noget at gøre med at jeg bruger C++ og det er C code.."

fortvivlelse fortvivlelse
Avatar billede bitmatic Nybegynder
18. november 2009 - 14:12 #2
det skal være "if (a==50)"
Avatar billede bitmatic Nybegynder
18. november 2009 - 14:16 #3
Du skal bruge dobbelt lighedstegn til at spørge om to ting er lig hinanden.
Enkelt lighedstegn bruges til at tildele værdien 50 til 'a'.

Hver gang du løber rundt i dit loop ovenfor sætter du 'a' til 50. Dit loop vil derfor aldrig ende. Det burde i øvrigt også skrive "vi er halvvejs" i en uendelighed :-)
Avatar billede bitmatic Nybegynder
18. november 2009 - 14:19 #4
i øvrigt ville jeg nok lave det som et for-loop i stedet for while. Jeg synes det er mere læsbart.
Noget i stil med:

for (int a = 1; a < 100; a++)
{
    printf("%d\n", a);
    if (a==50)
        printf("vi er halvvejs");
}
Avatar billede Xaiz Nybegynder
18. november 2009 - 14:20 #5
Tusinde tak
Avatar billede Xaiz Nybegynder
18. november 2009 - 14:27 #6
hvordan fanden lukker jeg tråden der ingen "accepter svar".
Avatar billede bitmatic Nybegynder
18. november 2009 - 16:47 #7
Jeg lægger lige et svar så :)