Avatar billede Haack7700 Nybegynder
17. november 2009 - 15:06 Der er 3 kommentarer

Formatering af Bærbar med vista og instalering af Win 7.

Hej

Jeg har et problem som jeg har forsøgt at finde svar på ved at søge lidt rundt, men uden held.

Jeg har en Sony vaio bærbar som jeg ønsker at instalere windows 7 på, men jeg tænkte det ville være en god ide først at rense den således at jeg fik fjernet alle de små ekstra pogrammer som sony har lagt ind da jeg købte den.
Jeg vil altså gerne starte forfra uden noget som helst så jeg kan fylde min nyerhvervede win7 upgrade cd i og komme godt i gang med at anvende det.
Men da jeg ikke har en vista cd er jeg lidt i tvivl om hvorvidt jeg kan formatere computeren og så komme videre derfra.
Jeg har taget backup af alt det jeg skal bruge af dokumenter og andre filer.

på forhånd tak.
Avatar billede Blandy Praktikant
17. november 2009 - 15:20 #1
Hvis det er en bærbar der er mindre end et par år gammel, så skulle der gerne ligge en partition med vista styrersytem på.

Men hvis du kører den recovery partition, så kommer alle de ekstra programmer fra Sony tilbage.

Mit råd ville være, at du bare opgrader fra vista til win7, og stille og roligt fjerne ekstra programmer bagefter.
Avatar billede Haack7700 Nybegynder
17. november 2009 - 15:26 #2
Okay. tak.
nogle råd til måske en side hvor man kan se hvad man skal fjerne da det æder af computerens kapacitet og ydeevne? Jeg vil rigtig gerne have den til at starte hurtigere op nemlig.
Avatar billede kuku2009 Nybegynder
17. november 2009 - 19:21 #3
Så burde du køre XP [-:
I princippet kan du stare for pc'en og gå i BIOS. Her ændrer du boot priority til CD/DVD som første. Så genstarter du med win7 cd'en i. Herefter kan du roligt råformattere hele harddisken og installere win7.
Jeg forstår godt hvis du foretrækker at starte 'på bunden' igen- Det giver sådan en rar følelse af kontrol... :)