Avatar billede cambiare Nybegynder
14. november 2009 - 03:24 Der er 5 kommentarer

undefined function or die

Hey! Jeg sidder med et problem her som jeg tænkte i nok skulle kunne fortælle mig hvordan jeg fik løst ;)

Jeg har et dokument som bliver included i et andet dokument, men når det står alene og man tilgår det vil jeg gerne udskrive en fejlmeddelse hvor der står:"Permission denied" ..

I filen efterspørger den functionen getLoggedIn()
Hvis man tilgår filen direkte fejler den, da functionen ikke findes i filen.. Der vil jeg så gerne udskrive en fejl med teksten "Permission denied" - men da functionen kommer først kommer fejlbeskeden på denne før noget andet.. Hvad kan jeg gøre?

Fatal error: Call to undefined function getLoggedIn() in /Applications/MAMP/htdocs/admin/Pages/Profile/profileinfo.php on line 2

Har prøvet med:
<?php
    if ((getLoggedIn() or die("You're not permitted to view this page"))) { ?>

uden held..
Please help!

På forhånd tak!
Avatar billede showsource Seniormester
14. november 2009 - 08:31 #1
if(!function_exists('getLoggedIn')) {
echo"You're not permitted to view this page";
exit;
}
Avatar billede showsource Seniormester
14. november 2009 - 08:36 #2
Selv bruger jeg gerne:

define("MINVAR", "et_eller_andet");

før jeg includer nogen filer.

Og så i include filen:

if(!defined("MINVAR")) {
exit;
}
Avatar billede j4k0b Nybegynder
15. november 2009 - 09:35 #3
Personligt ville jeg sørge for at de filer der ikke skal kunne tilgås direkte ligger udenfor htdocs-mappen. De fleste webhoteller har en "private_html" mappe eller lignende som ikke ligger under htdocs. Du kan sørge for at man kan importere fra mappen ved at tilføje den i PHPs import dir:

ini_set('include_path',
  ini_get('include_path') . PATH_SEPARATOR . '/sti/hvor/filer/importeres/fra/')

Hvis det ikke er muligt ville jeg gøre som showsource skriver i sit 2. indlæg, definere en konstant og bruge defined() til at tjekke om den er defineret.
Avatar billede cambiare Nybegynder
24. august 2010 - 16:03 #4
Hey showsource! Det er længe siden ;) Men ville lige lukke den. Brugte din metode og hvis du vil smide et svar giver jeg point.
Avatar billede showsource Seniormester
24. august 2010 - 17:02 #5
Ok