Avatar billede gonnemand Nybegynder
13. november 2009 - 21:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Datagridview med combobokse og binding?

Hey eksperter :-P

Følgende er bare som eksempel... mine data er noget helt andet :-)

Jeg har en datagridview binded til en List<person>.
person objekterne har properties som "Name", "Job" og "Relation"

I den kolonne som indeholder "Relation" vil jeg gerne have combobokse, som er binded til f.eks. List<string> -> ("Friend", "Family", "Colleague")

Comboboksene skal så vise det som List<person> vil vise i den række. Og ved at vælge en anden værdi fra comboboksen (list<string>) skal List<person>'s aktuelle person.relation opdateres til denne værdi.

Håber det giver mening :-)

Det skal lige siges, at til at starte med, er List<person> tom, så derfor kan jeg ikke bare binde den til comboboksene.

Det er nød til at bygges op af de to List<>'er. Egentlig er List<person> dynamisk, og List<string> statisk.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
13. november 2009 - 22:29 #1
Øhh ja og? Tror ikke helt jeg forstår spørgsmålet?
Avatar billede gonnemand Nybegynder
14. november 2009 - 00:15 #2
Spørgsmålet er: hvordan løses det?

Jeg kan sagtens binde List<person> til datagridview, så der vises 3 kolonner med data. Og jeg kan også godt binde List<string> til en DataGridViewComboBoxColumn og sætte i min datagridview som en ekstra kolonne.

Men kolonnen "Relation" og combobox kolonnen skal på en eller anden måde kobles sammen/arbejde sammen.

Og det behøber jeg noget hjælp til.
Avatar billede lasserasch Juniormester
14. november 2009 - 01:22 #3
Hey...

Jeg er ikke 100 meters mester lige netop på dette punkt, så muligvis kan det gøres lidt mere simpelt. Men jeg har lavet et eksempel på hvordan det kan gøres.

Det virker fint, men er muligvis ikke 100% den korrekte løsning.

Download eksemplet her: http://www.r-coding.dk/downloads/eksperten/Grideksempel.zip

Med venlig hilsen
Lasse
Avatar billede gonnemand Nybegynder
14. november 2009 - 10:36 #4
Jah, det holder ikke helt.

Som du har lavet det, så indeholder en person alle de mulige relationer. Èn person kan kun have én relation, dvs. en property af én string.

Det som comboboksen i grid'en skal gøre, er sat vise det som hver enkelt person indeholder i property "relation", og give mulighed for at skrifte denne relation til en anden (fra comboboks listen).
Avatar billede gonnemand Nybegynder
14. november 2009 - 12:20 #5
Ahh... efter at have kigget dit kode ordenligt igennem, kan jeg godt se at én person har én relation.

Og det lykkedes mig faktisk at implementere det i mit kode.
Så lasserasch du får tak og point :-)
Avatar billede lasserasch Juniormester
15. november 2009 - 16:56 #6
Super :-)

Hermed svar...