Avatar billede KHHP Juniormester
13. november 2009 - 18:28 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Ubuntu installation stoper inden under start

Hej
Jeg har en ældre maskine, som er bygget til Windows 98/NT Workstation/2000
Den har en Pentium III processor med 700MHz og 512MB RAM, da maskinen kørt Windows XP Pro SP3, med Office Pro 2007.
Efter de system krav jeg kan finde skulle den kunne køre Ubuntu 9.10 uden problemer.
Prøvede bagefter at sætte over i en nyere maskine der er omkring 3 gange så stor og installeret det på den, og flyttede derefter harddisken over i den gamle efter installationen var udført og systemet var startet en gang. Men med samme resultat. System står stille lige inden logon, og kommer ikke videre.
Den kørte Ubuntu 8.10 fra CD uden problemer før, men nu vil den hverken den ene eller anden version af Ubuntu.
Håber at der er nogen der kan hjælpe...
Avatar billede bmpi Nybegynder
14. november 2009 - 11:42 #1
Din 700 MHz og 512MB RAM maskine klarer kun lige akkurat minimumskravet for Ubuntu hvad angår CPU, og en lille smule mere hvad angår RAM.

Det er skam muligt at køre den almindelige Ubuntu-version på de specs, men man kan ikke regne med, at det vil køre godt eller helt uden problemer. Og der kan sagtens være kommet lidt ekstra med i Ubuntu fra 8.10 til 9.10, som gør en forskel.

https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

Jeg går ud fra, at det er den normale Ubuntu, du har brugt?

Den er nemlig udstyret med en grafisk installations-proces, og det er ofte dén, som de gamle maskiner ikke kan klare. Du kan derfor gøre flere ting:

1. Downloade Ubuntu 9.10 uden grafisk installer. Den såkaldte Alternate Edition

http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors#alternate

2. Downloade og installere Xubuntu. Det er en variant af Ubuntu, som kommer med nogle andre programmer (man dog installere alle de normale programmer også), og som ere henvendt til ældre computere, og som heller ikke behøver så mange ressourcer for at køre:

http://www.xubuntu.com

3. Prøve Fluxbuntu. Den kommer også med andre programmer, og kan på nogle punkter være mere vanskelig. Til gengæld kan den køre på gamle computere med rigtig små ressourcer.

http://releases.fluxbuntu.org/7.10/rc/ (tag dig ikke af, at versionen hedder 7.10)
Avatar billede KHHP Juniormester
14. november 2009 - 20:42 #2
Hej
Tak for det.
Xubuntu gjorde det. Godt nok blev jeg nød til at vælge sikker grafisk tilstand og sætte kryds ved acpi=off for at starte den op og installere.
Bagefter prøvede jeg at gøre det samme med Ubuntu 9.10, og nu er den i fuld gang med at installere.
Dette var også et lille hint til jer der står med nogenlunde det samme problem