Avatar billede hanne_e Nybegynder
12. november 2009 - 15:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed omkring fotos på nettet

Hej eksperter :-)

Jeg har et joomla site kørende og vil gerne installere følgende fotogalleri: http://www.phoca.cz/phocagallery/ eller lignende. Men så bliver jeg i tvivl om sikkerheden. Mine brugere logger ind via joomlas almindelige login-modul. Hvor sikre er mine billeder i pågældende galleri? Vil almindelige mennesker eller hackere - kunne se billederne?

På forhånd tak for svar.
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2009 - 15:13 #1
Vil du ikke have dine billeder vist for andre, læg dem ikke på nettet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2009 - 15:16 #2
Hackere kan altid komme ind, især i cms systemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2009 - 15:30 #3
Hvis billederne er lagt saa der kraeves login fro at se dem, saa boer de ikke kunne ses af andre medmindre der er en fejl i web applikationen. Den slags fejl boer ikke vaere der.

Men intet forhindrer teknisk en med login i at hente billederne og videredistrubuere dem - det er kun copyright lovgivningen som begraenser det.
Avatar billede hanne_e Nybegynder
12. november 2009 - 15:46 #4
Men jeg skal lige forstå det rigtigt... Afhænger sikkerheden af joomlas eget login eller af selve fotogalleri-modulet? Eller måske begge?
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2009 - 15:50 #5
Nu kender jeg hverken joomla eller galleriet, så det skal jeg ikke kunne svare på. Men er loginmodulet joomlas, så er det jo der sikkerheden ligger og ligeså men galleriet. Men er det så følsomme billeder ville jeg ikke lægge dem ud på nettet ;o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
12. november 2009 - 15:51 #6
PS. Hvis hackere kan komme ind i NASA osv, kan de også komme ind til dit galleri. Spørgsmålet er så bare, hvor interessant er det for dem?
Avatar billede hanne_e Nybegynder
17. november 2009 - 15:47 #7
Nej så følsomme er billederne ikke, men jeg vil bare gerne have en lidt større forståelse af sikkerheden. Kan ikke helt gennemskue hvad det er det kommer an på - joomla eller applikationen...

Hardcore hackere kan jeg jo nok ikke gardere mig imod, men jeg er interesseret i at finde ud af, hvor svært/simpelt det er for nogenlunde almindelige mennesker at komme ind og lure...
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. november 2009 - 15:57 #8
Det kommer an på kryptering og valg af password.
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. november 2009 - 16:04 #9
Men med sådan nogle open source programmer er der rimmelig høj krav på programmeringen, da man kan komme ind og se koden. Bagdelen er så at man kan komme ind og se koden ;o) Med det menes, at det er lettere for hackere at finde huller. Til gængæld er der også flere hjælpende hænder, der kan finde dem. Håber det gav mening.

Ergo den største trussel mod sikkerheden er mange gange dem der sidder foran skærmen.
Avatar billede justrace Novice
17. november 2009 - 16:51 #10
Du kommer nok ikke nærmere end det, men der er vel ikke andet end at prøve det, og ser svigermor lidt snerpet ud til julefrokosten, altså mere end normalt, så er der nok noget der er glippet i sikkerheden. :)

Jeg har længe haft billeder, med Gallery2, og der har aldrig været problemer.

Jeg har flere sider med php, og har ikke haft uindbudte gæster, andet end forsøg på brugeroprettelse.
Avatar billede hanne_e Nybegynder
18. november 2009 - 11:40 #11
I skal have tak for hjælpen - jeg tør vist godt risikere det trods alt ;-)

I må meget gerne lægge svar!
Avatar billede justrace Novice
18. november 2009 - 12:20 #12
Jo da, og vil da tilføje at med gallery2 kan man sætte tilladelser for den enkelte bruger, helt ned i detaljer. Selvfølgelig kan man også oprette grupper, for at gøre det nemmere.
Avatar billede hanne_e Nybegynder
23. november 2009 - 12:22 #13
Okay - da der vist ikke kommer flere svar får du points og jeg lukker. Mange tak for hjælpen.