Avatar billede sigyn Seniormester
11. november 2009 - 08:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Samle forespørgsler fra flere databaser i ny database

Jeg har en del databaser (>10), som i princippet er ens, blot med forskelligt indhold. (År-sagen til de mange databaser er dels store mængder data, dels en del grafik, så de er tunge nok hver især). I hver af disse databaser, er der en en forespørgsel, som laver lidt totalopsummering. Nu er det så, at jeg godt kunne tænke mig at lave en ny database, hvor jeg samler alle disse forespørgsler. Selve samlingen ved jeg godt hvordan jeg laver (Union). Men hvordan får jeg dem smartest over i den nye database ?
Er det smartest at oprette en ny tabel i hver enkelt database, og så sammenkæd tabel-lerne i den nye. Eller skal jeg lave tabeloprettelsen, så den laver tabellerne direkte i den nye database ? Hvad giver mindst bøvl ved opdatering, f.eks. i form af, at den nye data-base skal være lukket, når de andre opdateres ?
Jeg skal måske lige nævne, at det er udtræk fra et helt andet program jeg samler i mine databaser, og opdateringen foregår ved at jeg erstatter det gamle udtræk med et nyt.
Alle databaserne har flere "læsere", men det er kun mig der opdaterer dem.
Access2000
Avatar billede terry Ekspert
11. november 2009 - 08:45 #1
"Er det smartest at oprette en ny tabel i hver enkelt database, og "

Now I'm puzzled!

If you already have a query in each table then dont you already have a table?
Avatar billede sigyn Seniormester
11. november 2009 - 09:00 #2
Kan man sammenkæde forespørgsler mellem databaser ? det synes jeg ikke jeg har haft succes med at finde ud af. Det var derfor, at jeg ville lave forespørgslen om til en tabel (og den tabel den kommer fra fylder mange tusinde rækker, forespørgslen fylder i de fleste af databaserne kun 5-15 rækker.
Avatar billede terry Ekspert
11. november 2009 - 09:04 #3
Its always best(in my opinion) to only have the data in one place. This will save you having to synchronize the databases.

So you need to link your tables into the new dB and copy (import) the queries into it too.

Why does the new dB need to be closed when the others get updated?
Avatar billede terry Ekspert
11. november 2009 - 09:08 #4
In the original database(s) you have a query which uses data from one or more tables?

In the new dB you link the table(s) and copy the query to th enew dB. The query which is now in the new dB should give you the same same result as it did in the, shouldnt it?

Now if you do this for all of your OLD dbs you can now make queries on all linked tables.
Avatar billede terry Ekspert
11. november 2009 - 09:11 #5
You might concider have all of your tables in one dB. If the dB is too large then you could split it into two or more but if your data is taht large I'd concider SQL Server (express).
Avatar billede terry Ekspert
11. november 2009 - 09:23 #6
you could also make remote queries so ther is no need to lik your tables

http://www.vb123.com/Toolshed/02_accvb/remotequeries.htm
Avatar billede sigyn Seniormester
11. november 2009 - 09:45 #7
Mine tabeller ER store (SAP-udtræk) og er i flere af de enkelte databaser på over 20.000 poster. Mine forespørgler bruger data fra flere tabeller. En af grundene til at jeg har lavet flere databaser er, at jeg slet ikke kan få alle mine data ud fra SAP i et udtræk, så derfor har jeg lavet gruppespecifikke databaser, og en pr år. Og der er små forskelle i nogle af forespørgslerne. Den ene forespørgsel jeg er interesseret i at få videre, er dog den samme i alle databaserne, og er en slags "slutopsummering"

så kunne jeg måske lave noget med alle tabellerne i en backend, men jeg synes stadig det bliver voldsomt.

Jeg skal måske også lige nævne, at når jeg opdaterer, sletter jeg jo det gamle udtræk, det gør jeg fordi der godt kan være kommet flere data i de enkelte poster(rækker), også et pænt stykke bagud i tid.

SQL Server har jeg aldrig prøvet, og jeg aner ikke, hvordan det fungerer :-s Det kunne jeg jo nok lære, men jeg tror heller ikke, at det er er noget jeg har eller kan få adgang til.
Avatar billede terry Ekspert
11. november 2009 - 10:14 #8
Have you looked at the other comments/suggestions?
Avatar billede sigyn Seniormester
11. november 2009 - 10:39 #9
Dit link krydsede min kommentar :-)
Why does the new dB need to be closed when the others get updated?

Jeg prøvede at lave en tabeloprettelsesforespørgsel, der oprettede en tabel fra en db til den nye db, det kunne jeg godt, men den vil kun lave den nå db'en er lukket, ellers fik jeg en fejlmeddelelse

Og tak for linket, det kan jeg bruge :-)
Avatar billede terry Ekspert
11. november 2009 - 10:46 #10
does that mean I can place an answer? :o)
Avatar billede sigyn Seniormester
11. november 2009 - 10:47 #11
Nemlig :-)
Tak for hjælpen.
Avatar billede terry Ekspert
11. november 2009 - 11:22 #12
selv tak