Avatar billede ingolf Nybegynder
10. november 2009 - 08:54 Der er 19 kommentarer

Sum af antal poster som tekst på trykknap

I Access har jeg oprettet en trykknap på en underformular (UF). Trykknappen skal åbne en anden formular (form1) der relaterer til underformularen.
Mit spørgsmål går på, om det vil være muligt at vise antal poster i formularen form1 som tekst på trykknappen?
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2009 - 11:14 #1
Yes
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2009 - 11:14 #2
or at least, I would think so.
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2009 - 11:19 #3
hvis du eksempelvis har tabel1 som postkilde og du har ID som et felt i tabellen, så ville en mulighed se sådan ud:

me.trykknap.caption = dcount("[ID]","Tabel1") & " poster"

koden skal ligge på:

Form_Open, Form_AfterInsert og Form_AfterDelConfirm!~)
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2009 - 11:24 #4
Better make sure we know exactly what you want.

If the button is to display the nuber of records in which will be displayed in form1 the you should be able to use for example Dcount to find out how many records are in the table/query.

Then use something like this in the sub forms on Open event

Me.cmdBtn.caption = "Records = " & Dcounbt("*", "NameOfTableOrQuery")

If you want to show th enumber of records AFTER form1 is opened then maybe this will work.

forms!NameOfMainForm.NameOfSubFormObject.cmdBtn.caption = "Records = " & Me.Recordset.Count

NOT tested <<<<<
Avatar billede ingolf Nybegynder
10. november 2009 - 11:37 #5
Terry
Jeg ønsker at se antal af poster på knappen i Form1 før jeg åbner Form1
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2009 - 12:27 #6
så skal du bare lave dcount på postkilden i form1
Avatar billede terry Ekspert
10. november 2009 - 12:28 #7
So you need to use dcount to find the number of records the recordsource for form1 will contain.

If the recordsource is a table, for example tbl1 then soething like this should work.

Me.cmdBtn.caption = "Records = " & Dcount("*", "tbl1")
Avatar billede Slettet bruger
10. november 2009 - 12:32 #8
hvis det er afhængigt af din underformular, hvor mange poster der er i form1, så skal du måske bruge VedAktuel/OnCurrent hændelsen i din underformular til at opdatere caption på din trykknap. Du er også nød til at have den på ved åbning, det kan måske godt drille lidt, hvis der er et kriterie på form1, som refererer til din underformular!~)
Avatar billede ingolf Nybegynder
10. november 2009 - 12:42 #9
Der vil gå nogle dage inden jeg får tid til at afprøve det.
Avatar billede ingolf Nybegynder
11. november 2009 - 13:14 #10
Jeg fik alligevel lidt tid i går aftes med at afprøve ovenstående forslag, men det lykkedes ikke at få det til at fungere.
For god ordens skyld opsummerer jeg ovenstående:
Der findes en underformular kaldet UF med fortløbende visning af poster. Underformularen har et felt kaldet f1 der relaterer til en formularen kaldet Form1.
UF har en knap der åbner Form1.
Form1 har et felt jeg kalder f1. Dette felt relaterer til f1 i UF. Form1 trækker på forespørgslen Form1qry.
Ved tryk på knappen i UF vises kun de poster i Form1 der relaterer til posten i UF.
Inden jeg åbner Form1 ved tryk på knappen ønsker jeg at teksten på knappen kan vise antallet af poster i Form1 der relaterer til feltet f1 i UF.
Håber ovenstående øger forståelsen, og at I fortsat kan hjælpe mig.
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2009 - 13:19 #11
..det ville nok være nemmest, hvis det var muligt at se db'en!~)
Avatar billede ingolf Nybegynder
11. november 2009 - 13:26 #12
spg
Det er desværre ikke muligt spg.
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2009 - 13:48 #13
ok... hvad er postkilden på form1?~)
Avatar billede ingolf Nybegynder
11. november 2009 - 13:52 #14
spg
Postkilden på Form1 er Form1qry
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2009 - 13:54 #15
hvad er sql sætningen i form1qry
Avatar billede ingolf Nybegynder
11. november 2009 - 15:02 #16
spg
Jeg har ikke DB'en hvor jeg er i dag, så den kan jeg ikke give dig.
Avatar billede ingolf Nybegynder
16. november 2009 - 16:22 #17
spg
Så er jeg tilbage igen. Her har du en del af sql'en. Der er selvfølgelig mange andre felter i sql'en, men dem har jeg slettet.

SELECT Form1.besøgsdato
FROM Form1;
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2009 - 22:35 #18
jeg skal bruge hele sql'en!~)
Avatar billede ingolf Nybegynder
18. november 2009 - 15:52 #19
spg
Kan du nøjes med det her? Jeg kan ikke give dig navnene på de eksakte felter i form1.
Der er 10 felter foruden den jeg har vist dig. Så sql'en kommer til at se sådan her ud:
SELECT Form1.besøgsdato
Form1.felt1
Form1.felt2
Form1.felt3
Form1.felt4
Form1.felt5
Form1.felt6
Form1.felt7
Form1.felt8
Form1.felt9
Form1.felt10
FROM Form1;