Avatar billede SGregersen Nybegynder
09. november 2009 - 08:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke indtaste data i forespørgsel

Jeg har et problem med en forespørgsel jeg har fået lavet.

Jeg kan ikke indtaste rette i dataene i hverken formularen der bygger på forespørgslen eller i selve forespørgslen. Så problemet må jo ligge i forespørgslen.

Jeg har flere forespørgsler inde i denne forespørgsel. Den virkede fint indtil at jeg tilføjede den sidste forespørgsel, som indeholder nogle beregnede felter jeg skal bruge sammen med de andre data. Hvis jeg sletter denne sidst ankomne forespørgsel, så kan jeg sagtens rette i data, men ikke mens den er med.

Hvordan kan jeg løse dette problem? Hvor skal jeg lede efter løsningen? Er det noget med relationerne? Hmm...

Det er lidt svært at forklare præcist, men spørg endelig hvis du mangler yderligere oplysninger.
Avatar billede terry Ekspert
09. november 2009 - 08:52 #1
"Hvis jeg sletter denne sidst ankomne forespørgsel, ..."

Dont you mean "calculated field"?

You could try doing the calculations on the form instead of in the query
Avatar billede terry Ekspert
09. november 2009 - 08:54 #2
Doues the query contain data from more than one table?
Avatar billede SGregersen Nybegynder
09. november 2009 - 09:58 #3
Til dit første spørgsmål, så nej, det er hvis jeg fra forespørgslen, fjerner den ene tilknyttede forespørgsel og de felter som kommer fra den, så virker det fint.
Men når jeg har den med i forespørgsels vinduet, så kan jeg ikke indtaste data.

Ja, den indeholder data fra 3 tabeller og 3 forespørgsler.
Og i de forespørgsler bliver der jo faktisk også hentet data fra flere tabeller.
Avatar billede SGregersen Nybegynder
09. november 2009 - 11:20 #4
Terry, ville det hjælpe hvis jeg kunne maile dig databasen?
Avatar billede terry Ekspert
09. november 2009 - 11:28 #5
send away

ekspertenATsanthell.dk

AT= @

But no guaranties I can find a solution. If your joining data from more than one table then its very likely you cant update. Thsi is becaus eyou end up with dat aform the same records in more than one row of the result so access cant work out what you want to update.
Avatar billede SGregersen Nybegynder
11. november 2009 - 11:29 #6
Da dataene ikke er unikke og en lidt kompliceret forespørgsel, blev løsningen at dele formularen hvor dataene skal indtastes i to.
Så der er en hovedformular som bygger på en forespørgsel der kan opdateres og så en underformular hvor alle de beregnede felter ligger.
Dette virker fint.

Nu har jeg så kun ét lille problem. Det er opdateringen af underformularens beregninger når jeg opdaterer et felt i hovedformularen. Jeg har nu brugt kommandoen DoCmd.Requery ved "FokusVæk". Men det opdaterer jo både hovedformular og underformular og så kan man ikke bruge tab-tasten videre til næste felt. Jeg har også prøvet med Me.NAVN PÅ UNDERFORMULAR.Requery, men den virker ikke.

Tak for hjælpen Terry, du har reddet min database :-)
Smider du et svar så du kan få dine point?
Avatar billede terry Ekspert
11. november 2009 - 12:27 #7
tak
Avatar billede terry Ekspert
12. november 2009 - 13:30 #8
Here's the solution which was necessary because the query was based on a number of queries which contained calculated fields etc.

make a form which contains (fields from a query/table which you know is updateable. Then you could have a sub form which uses data from a query which isn't updateable. Here you can show the result of the calculations made in the query. Then if you for example alter data in the form such as "Antal uger i periode" or "Timer pr uge" you can then requery the sub form which will now show the correct result.

To requery the sunb form afetr changing data in individual fields it is necessary to write the record for each change otherwise requerying the sub form has no effect (old data) until the record changes are commited to the dB.

Here's the code for this which is in the lost focus event

RunCommand acCmdSaveRecord
Me.[Løn: Lønninger (beregn)-underformular].Form.Requery
Avatar billede SGregersen Nybegynder
12. november 2009 - 13:40 #9
Og jeg kan bekræfte at dette virker fortrinligt i databasen.

Tusind tak for hjælpen Terry, du er godt nok dygtig :-D