Avatar billede lasserasch Juniormester
08. november 2009 - 00:14 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er der så stor forskel på min hastighed?

Hejsa...

Håber nogle kan opklare en ting for mig:

Mit setup er følgende:

1. Alle enheder (pc, server og NAS) er tilsluttet via RJ45 Cat 5e kabler.

2. Min laptop er en Lenovo W700 med SSD diske.

3. Min Server er en HP Prolaint DL380 G6 Server med 2 stk. 140GB Harddiske opsat som spejlet Raid.

4. Min switch er en HP ProCurde 2610.
5. Min router er en Cisco 2801 model.
6. Min Iscsi NAS enhed er en Buffalo Terastation med 2 TB diskplads op i spejlet Raid.

Min Laptop er forbundet til switchen på 1Gbits port.
Min Server er forbundet til switchen på 1Gbits port.
Min NAS enhed er forbundet til switchen på 100Mbits port.

Min NAS enhed er koblet på min Server via Iscsi. Og ses altså som et fysisk drev på serveren (Drev E).

Alt kører sådan set, jeg vil bare gerne forstå hvorfor der er hastighedsforskelle.

Eksempel 1:
På min Laptop taster jeg \\serverip\e$ og ser nu roden at dette drev. Jeg overfører en fil på 2GB. Overførelseshastigheden er ca. 9 - 10 Mb/sek.

Eksempel 2:
På min Laptop taster jeg \\server\c$ og ser nu roden af dette drev. Jeg overfører en fil på 2GB. Overførselseshastigheden er nu ca. 35 - 40 Mb/sek.

Eksempel 3:
På min Server overfører jeg en fil på 2GB fra drev C til drev E. Hastigheden er nu ca. 50 - 60 Mb/Sek.

Eksempel 4: På min Server overfører jeg en fil på 2GB fra drev E til drev C. Hastigheden er nu ca. 30 - 40 Mb/Sek.

At eksempel 1 giver den laveste hastighed er vel logisk nok.

Men specielt forskellen mellem eksempel 3 og 4 forstår jeg ikke helt. Og har også svært ved at forstå hvorfor det er langsommere at overføre fra min laptop serverens egen harddisk når der er Gbit forbindelse mellem de 2. Og det så er hurtigere at overføre fra serveren egen harddisk til en IScsi NAS enhed som kun sidder på en 100Mbit forbindelse...

Håber der er en netværkshaj som skal kaste lidt lys over hvor der kan være flaske halse og hvad der evt. er af muligheder for at få hastigheden op.

Er det mine harddiske eller netværk eller operativsystem/protokoller som giver de underlige hastighedsforskelle?

Netværket er t.o. certificeret netværk og samtlige kabler er sprit nye Cat5e som er gennemtestet af en elektriker under installationen.

Mvh.
LAsse
Avatar billede riversen Nybegynder
08. november 2009 - 06:50 #1
har du lavet dine målinger på et tidspunkt hvor alt anden drift står stille?
Avatar billede lasserasch Juniormester
15. november 2009 - 16:53 #2
Ja hastighedsmålingen er lavet 3 gange på 3 forskellige tidspunkter af døgnet (2 af dem i sene aften/nattetimer). Og er blevet lavet hen over 1 uge. :-(

Mvh.
Lasse
Avatar billede lasserasch Juniormester
11. oktober 2010 - 21:16 #3
Lukket