Avatar billede TreToEn Nybegynder
04. november 2009 - 13:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Forhindring af udskrivning?

Hej.

Hvordan forhindrer man at folk kan udskrive i excel?
Kan man låse den funktion?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. november 2009 - 13:30 #1
nej - glipper alt andet, så kan de jo bare lave et skærm-dump.
Men du kan låse for formler osv...
Avatar billede jkrons Professor
05. november 2009 - 12:06 #2
Det er ikke muligt at låse for udskrift i Officepakken. Hverken i Excel eller nogle af de andre programmer. Hvis man ikke må skrive ud, er du nødt til helt at forhindre folk i at se.
Avatar billede TreToEn Nybegynder
05. november 2009 - 16:12 #3
Kan man heller ikke lave en makro som gør et eller andet?
Avatar billede jkrons Professor
05. november 2009 - 21:14 #4
Jo. Du kan sagtens lave en makro, som forhindrer udskrift. Men hvis sikkerhedsniveauet i Excel er sat til høj eller mellem hos den bruger, der åbner regnearket, og det er de typiske indstillinger, virker makroerne ikke, og så kan der udskrives alligevel.

Alternativt kan man som claes skriver, lave et skærmdump eller gemem regnearket som en pdf-fil, som så¨kan udskrives, og så er du ligevidt.

Hvorfor ønsker du at brugerne ikke kan udskrive arket?
Avatar billede TreToEn Nybegynder
13. november 2009 - 11:33 #5
Hej jkrons

Undskylde svartiden.
Er det alle makroer der ikke virker hvis sikkerhedsniveauet er høj eller mellem? Eller er det kun udskrivningsmakroen?
Har du et eksempel på sådan en makro?

Kan jeg evt. lave en makro som skriver noget andet i stedet for. F.eks. at der altid udskrives et ark hvor der står; Dette må ikke udskrives"?

Jeg har et ark med informationer som er følsomme hvis du udskrives og kommer til at ligge et forkert sted. Derfor skal man have en adgangskode for at åbne arket, så det kun er dem som har denne der kan få oplysningerne.

Jeg kan godt se det med skærmdump, men det vil alligevel begrænse det meget og minde dem om at der ikke må udskrives hvis der er en slags udskrivningslås eller udskriftsalternativ.
Avatar billede TreToEn Nybegynder
13. november 2009 - 11:35 #6
Hov jeg har kommet til at skrive et svar selv. Hvis du lægger det svar næste gang skal jeg nok give flere point end 15.
Avatar billede jkrons Professor
13. november 2009 - 14:38 #7
Hvis skkerhedsvniveaet et højt virker ingen makroer. Hvis sikkerhedsniveauet er mellem bliver man spurgtom makroer skal virke. Problet er, at det altid er den, der åbner dokumentet med makroer, der kan bestemme. Så selv  hvis man laver en makro, der udskriver noget andet, kan den, der åbner filen altid vælge makroer fra - og dermed udskrive.

En kode, der forhindrer udskrift kunne se sådan ud:

Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
        Application.EnableEvents = False
        MsgBox "Denne projektmappe må ikke udskrives!", _
            vbOKOnly + vbCritical, "Udskrivningsbegrænsning"
        Cancel = True
        Application.EnableEvents = True
End Sub

Den skal placeres i ThisWorkbook modulet.
Avatar billede jkrons Professor
13. november 2009 - 14:39 #8
Og det skulle have været et svar.
Avatar billede TreToEn Nybegynder
17. november 2009 - 09:32 #9
Det må man sige. Det virker bare og var lige det jeg søgte. Tusinde tusinde TAK. Super svar!
Avatar billede jkrons Professor
17. november 2009 - 09:37 #10
Velbewkomme.