Avatar billede jkollerup Nybegynder
03. november 2009 - 10:27 Der er 11 kommentarer

Hjælp til at komme igang (mentor?)

Hej eksperter.

Jeg har nu fået den ide, at jeg vil gå i dybden med PHP-kodning. Jeg har tidligere kun beskæftiget mig med html og css, og derfor føler jeg, at jeg kan det basale på det område.

Jeg har brug for at lære at lave login-system, hvor der så skal være mulighed for at udsende nyheder og lignende fra en admin-bruger. Jeg har senere tænkt mig at lære mere og evt. skabe mig en freelance-karriere på området (jeg kan i forvejen designe hjemmesider fint og kode dem i html). Jeg har derfor nogle spørgsmål til jer derude:

Er PHP et godt valg?
- her tænker jeg på fremtiden, om det er let at lære som jeg forventer, ville asp.net være at foretrække?

Vil der være mulighed for at få sig en mentor her fra eksperten?
- jeg har læst nybegynder-artiklerne på phpartikler.dk og kigget lidt rundt omkring efter lidt tutorials og lignende, men har altid haft det lettest hvis jeg har en person, jeg hurtigt kan få svar på mine spørgsmål fra (evt på msn).

Hvor tidskrævende er det at lære PHP?
- jeg tænker på, om jeg et års tid vil være i stand til at udnytte PHP til fulde og kode mere komplicerede hjemmeside-systemer?

Venlig Hilsen
Jeppe Kollerup
Avatar billede stigma Nybegynder
03. november 2009 - 11:11 #1
PHP er et godt programmerings sprog, hvis du overvejer at starte en freelance karriere, der er skam også nogle store virksomheder der bruger PHP på deres hjemmeside. Sproget er nemt og lære, da der er TONS af tutorials rundt omkring. Personligt ville jeg sige at PHP er et godt valg, da der er mange der programmere dette sprog, og det er let at få hjælp på dansk.

Dog hvis du kunne tænke dig noget større (med flere penge i) er ASP.NET nok svaret. Personligt syntes jeg har ASP er sværer at kode, syntes der er mere login i PHP. Men det er jo en vanesag. Men ASP.NET er det mest foretrukne i store virksomheder, da dette jo er et Microsoft produkt, og fleste de fleste virksomheder har regnskabs programmer fra Microsoft.

Men jeg foreslår stadig helt klart PHP.

Gode hjemmeside med tutorials og screencasts.
www.tizag.com
www.blog.themeforest.com
www.net.tutsplus.com
www.phpartikler.dk

ellers er de nogle kanaler på mIRC clienten, hvor der ALTID er hjælp at hente.
#php.dk
#php
Avatar billede repox Seniormester
03. november 2009 - 11:12 #2
Om du lærer PHP eller .NET til at lave dine serverside applikationer i er ligegyldigt.

Det du skal have fokus på er det som du helst vil arbejde i.
Basalt set kan du opnå det samme resultat, forskellen ligger bare i vejen derhen.

Det var et rent tilfælde jeg begyndte på PHP - det var blot det sprog jeg stødte på først og så blev det ligesom bare det.

Hvor tidskrævende det er for dig at lære et sprog kan vi ikke udtale os om. Det jeg synes er vigtigt er at du ikke får den opfattelse at du kan lære et sprog og 'så var det bare det'. Om det er PHP eller .NET, så er det sprog der er i konstant udvikling og der er altid plads til at lære noget nyt.

Selvom jeg har skrevet PHP i snart ti år, lærer jeg stadig nye ting. At udnytte 'PHP til fulde' er vist et spørgsmål om gradbøjning
Avatar billede preppydude Nybegynder
03. november 2009 - 11:13 #3
Er PHP et godt valg?
Ja, efter min mening nok et af de bedre - hvis ikke det bedste - mht. hjemmesider. Formentlig også i fremtiden.

Vil der være mulighed for at få sig en mentor her fra eksperten?
Du er velkommen til at spørge mig alt det du vil. :)

Hvor tidskrævende er det at lære PHP?
Det er svært at sige. Det afhænger af hvor hurtigt du lærer tingene og om du har noget viden i forvejen, tror jeg. Jeg kan ikke sige det. Jeg kendte selv en del sprog da jeg begyndt med PHP, så det gik ret hurtigt med at forstå det.
Avatar billede jkollerup Nybegynder
03. november 2009 - 11:18 #4
Mange tak for det rigtig hurtige svar, og som forventet ville der nok være større muligheder i at lære ASP.NET, og jeg ved også fra min fars firma, at de benytte ASP.NET programmører.

Er der en sammenhæng mellem PHP og ASP, eller vil det være som at starte på en frisk, hvis man gik mere seriøst og startede på ASP?

Dog vil jeg lægge ud med at forsøge mig med PHP, jeg har domæne samt webhotel klar til PHP-brug. Dog får jeg brug for noget hjælp opsætning af "php-my-admin" eller hvad det kaldes.

Tak for dine gode links og irc-kanaler - er det quakenet.org?

Derudover vil jeg referere til mit spørgsmål om en PHP-mentor, vil der være mulighed for at få sig sådan en på msn? :)
Avatar billede jkollerup Nybegynder
03. november 2009 - 11:22 #5
Mht. hvor tidskrævende det er, har I selvfølgelig ret i, at det afhænger af så meget.

Jeg er interesseret i at lære PHP til hjemmeside-brug, kodning af forskellige moduler, komplicerede turnerings-systemer til afvikling af kampe i sportsgrene og lignende.

Hvilken vej til dette vil være den mindst tidskrævende og samtidig mest grundige?:)
Avatar billede repox Seniormester
03. november 2009 - 15:45 #6
Nu gentager du egentlig bare dit spørgsmål; hvor lang tid det tager dig at lære et sprog, afhænger af dine indlæringsevner.

"Kodning af forskellige moduler, komplicerede turnerings-systemer..." er jo ikke noget vi kan vurdere.
Hvad er det for 'moduler' du vil lave og til hvad? Hvad er omfanget af dit modul? Hvad skal dit modul kunne?
Og 'komplicerede turnerings-systemer'? Hvad gør dit system kompliceret? Og igen, omfang, grundlag, målsætning...

Altså, en opgave kan ikke vurderes når man ikke kender detaljerne... Så at fortælle dig, hvor lang tid og hvilken vej du skal gå for at lære noget som du kun har sat løse begreber på er ikke noget folk er i stand til at fortælle dig.
Avatar billede jkollerup Nybegynder
03. november 2009 - 15:49 #7
Jeg kan godt se, hvad du mener nu. Jeg kan bare slet ikke vente med at komme igang og glæder mig til at kunne kode de basale ting i PHP :)

Jeg leder stadig efter en mentor, som kan svare på et spørgsmål i ny og næ på msn - hvis nogle er interesserede i at hjælpe en motiveret, lærenem student noget php? :)
Avatar billede mysli Nybegynder
03. november 2009 - 18:29 #8
Jeg vil ikke råde dig til at lære noget bestemt sprog, men at lære hvordan programmering fungerer. En erfaren programmør benytter det sprog som er mest egnet til en given opgave.

Hvis du har nogenlunde fat i den lange ende, og har læst nogle artikler med php burde du have fat i de grundlæggende koncepter:

variabler,
if then else sætninger
løkker, while, do while, foreach, for
funktioner.

Når de ting er på plads, kan du lære sql scripting, så du kan bruge database i dine programmer.

En meget simpel opgave at starte med, for at lære sproget kan være:

Guestbook:
Lav et simpelt script med en formel med header og body. Ved submit checkes om data er udfyldt, og gemmes i en tekstfil. Indholdet af tekstfilen formateres og vises på siden.
Avatar billede jkollerup Nybegynder
03. november 2009 - 19:08 #9
Det lyder fornuftigt at gå igang med sql scripting også - kan jeg bedømme efter at have gået lidt mere ind i php.

Tak for ideen om at gå igang med en konkret opgave, jeg er på sagen!:) Kan jeg fange dig på msn, når jeg går i stå og skal bruge hjælp til at komme videre?
Avatar billede mcardle Nybegynder
03. november 2009 - 19:36 #10
Hmm, jeg har en anden vinkel på det, hvis du lyster at høre :o)

Jeg har ligesom dig startet med html og css, dereter lidt javascript, så PHP og så meget af det hele sammen.

Min erfaring med sprog er, at man ikke skal starte med det "nemme" først. PHP er et meget "loose" sprog. Det er lidt svært at forklare, men det betyder i bund og grund, at man ikke skal sætte typer og man nemt kan komme til at overskrive kode. (Nu får jeg måske på nakken over denne udtalelse).

I PHP 5 kom der support for noget der hedder klasser og det er klart at foretrække at bygge sine sider op på denne måde, men problemet med PHP er, at de fleste der starter ikke lærer den metode først og derfor for de svært ved at omstille sig bagefter.

Derfor! Vil jeg anbefale dig et sprog der er strictly typed og så vil du sikkert opdage at det bliver meget nemmere at gå over til PHP bagefter, hvis du overhovedet ønsker det.

Jeg siger ikke at PHP er dårligt, jeg lever af det og det er skam meget fint, men jeg har haft lidt svært ved at konvertere fra "sloppy" kode til "strict" kode.

Derfor vil jeg mene at du bør starte med C# eller Java måske plus PHP (MED KLASSER) så kan du også lave programmer til whatever senere hen.

Jeg kan ikke modsige dig i, at det er smart også at lære noget SQL, men pas nu på du ikke kører surt i det, bare fordi du vil lære det hele samtidig ;o)

//mcardle
Avatar billede intenz Novice
03. november 2009 - 20:02 #11
Vil nu også anbefale at starte med php i forhold til f.eks. c# eller java. PHP er lettere at lægge ud med, især hvis du ikke har nogen erfaring med programmeringssprog. (My)SQL bliver dog hurtigt nødvendigt, også til mindre opgaver. Det er også 'nemt' i PHP.

Men som det bliver foreslået, så sæt en opgave for dig selv. Det er den bedste måde at lære det på. Så kan du lære om tingene efterhånden som du skal bruge dem.

Men forsøg som et minimum at sætte dig ind hvordan funktioner virker, og brug dem når du bygger dit projekt. Efterfølgende kan du så småt gå igang med klasser. Det kan virke unødvendigt i starten, men gør livet langt lettere når man forstår og bruger dem.
Men du skal heller ikke være bange for at lave noget 'slam'-kode. Det lærer man også af :)

Når du kommer længere kan du evt. begynde at bruge et framework til at programmere i, det tvinger/hjælper dig også med at lave bedre kode (f.eks. Symphony eller Zend framework). Men lad være med at start med det, det kræver lidt mere erfaring.