Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 12:42 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

MYRD <ctrl>D (i Gedit på Ubuntu)

Jeg benytter Gedit til at redigere PHP, HTML og JS på min Ubuntu worktation.

Den har en "shortcut": <Ctrl> D - Som sletter hele den aktuelle linje.

Men tasten D ligger lige imellem C S F (og X) - Som alle har nyttige funktioner, hvorimod jeg ALDRIG har brugt <Ctrl> D med vilje - men mange gange ved en fejltagelse...

Kan man "disable" den forbistrede funktion (evt. flytte den til en anden knap) ?
Avatar billede bmpi Nybegynder
02. november 2009 - 13:37 #1
Shortcuts er en vigtig del af menu-navigationen, og det er SÅ let at lave ged i det, hvorfor det ikke umiddelbart er muligt at ændre shortcuts.

Men men, du kan downloade og installere et plugin, som tilføjer funktionen. Læs mere om hvordan du gør her:

http://empty.23inch.de/pmwiki.php/Main/EditShortcuts

Efter du har pluginet i den rigtige mapper, så åbner du Gedit og går op i Edit>Preferences, vælger fanebladet "Plugins" og aktiverer "Edit Shortcuts". Herefter kan du se menupunktet under "Tools".

Hvis du bruger Gedit rigtigt meget, og særligt til udvikling, så skulle du tage og læse den post igennem, som indeholder rigtig mange tips til hvordan, du kan gøre Gedit til VIRKELIGT kraftfuldt værktøj:

http://www.micahcarrick.com/09-29-2007/gedit-html-editor.html
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 14:26 #2
Hej bmpi.
Tak for info og godt link (til de lange mørke vinteraftener)

Desværre ser det ikke ud til at <ctrl> D overhovedet ER en "menu-funktion".
- så til dét nytter dén plugin nok ikke (eller hvad) ?

Point'ene er dine hvis du vil ha' dem..
- men, nu jeg har dig : )

Jeg retter typisk i /var/www/* og skal derfor have mine sudo-muskler på.
Så jeg starter både Nautilus og Gedit vha. hver sin terminal-instans:
Først "sudo nautilus" og derefter "sudo gedit" i et nyt terminal-vindue
- Kan dette samles i eet desktop-ikon (1 login og helst 0 "hængende terminaler") ?
Avatar billede bmpi Nybegynder
02. november 2009 - 14:57 #3
Nej, det kan jeg godt se. Ved du hvad, jeg prøver lige at spørge om råds et andet sted, så vender jeg forhåbentligt tilbage med et brugbart svar ;)

Det jeg selv gør, når jeg retter i www, er at ændre i mappens rettigheder. Det vil sige at hvis du har en mappe på /var/www/domæne.dk, så ville jeg ændre rettigheder på mappen 'domæne.dk', så jeg ikke behøver at være root.

Det kan du gøre med chmod (teknisk metode men effektiv): http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1648, eller du kan åbne Nautilus med Sudo og højreklikke på 'domæne.dk', vælge egenskaber, vælge rettigheder, og så sætte skriverettigheder på "andre", eller nøjes med at sætte skriverettighederne til dig selv.

Så slipper du helt for at åbne den med sudo...
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 17:04 #4
Jo, det kan jeg godt se, ville gøre det lettere, men det er nu meget rart at rettighederne er = dem på "den rigtige webserver" (hostet på servage.net)

Det var faktisk mest det med at starte 2 "gui-programmer" i ét hug ?
Avatar billede bmpi Nybegynder
03. november 2009 - 11:47 #5
Nå, der var desværre ikke noget brugbart svar fra Gedit udviklerne omkring CTRL+D. Der FINDES en løsning på det, men den er alt alt for omstændig..

Angående at starte de to programmer via terminalen, kan du gøre dette med følgende kommando:

sudo nautilus & sudo gedit &

Husk det sidste &.

Du kan så lave det som et lille 'script', så du fremover bare kan dobbeltklikke for at starte de to programmer. Det gør du ved at:

1. Åben Gedit og skriv følgende:
#!/bin/bash
sudo nautilus & sudo gedit &

2. Gem filen som navn.sh (erstat 'navn' med det du vil)
3. Højreklik på"den gemte fil, gå til Properties>Permission og sæk hak i "Allow executing file as a program".
4. Dobbeltklik på filen og når du bliver spurgt, vælger du Run.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 18:48 #6
Bruger jeg en forkert "terminal" (GNOME Terminal 2.26.0) ?
- når jeg taster:

sudo nautilus & sudo gedit &

Svarer den med 2 linjer:
[1] 3971
[2] 2972
Mere sker der ikke - ingen vinduer - som de to er startet op i "baggrunden" ?

Så prøver jeg da bare igen (windows-veteran): sudo nautilus & sudo gedit &

[3] 3981
[4] 3982
[1]-  Stopped                sudo nautilus
[2]+  Stopped                sudo gedit

Og når jeg forsøger med en fil, sker der ca. det samme...
- den spørger dog først om jeg vil "Run in terminal" eller bare "Run"
Men jeg kan sgutte se forskel på resultatet...?

For sjov prøvede jeg kommandoen "bash" i terminalen
- sker der heller intet ved - så jeg prøvede et par gange mere - nada

Så "ps"

Dén viser at jeg har 4 gange "bash" kørende - somewhere..?

Kan det hele bunde i at den forsøger at bede mig om SU password - men ikke har noget "window" (som jeg kan se) ?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 19:58 #7
Det ser ud til at "sudo" kan erstattes af "gksudo" - for at få PW-dialogen op i GUI : )

- men det er stadig ikke rigtig godt:

#!/bin/bash
gksudo nautilus & gksudo gedit &

Nautilus starter op, sammen med to vinduer som kun ses i "task baren" et øjeblik - noget med "starter ..", men de forsvinder igen efter et øjeblik - ingen gedit : (

NB: Hvad betyder "#!"
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 20:13 #8
Endnu nærmere:

#!/bin/bash
gksudo gedit & sleep 5; gksudo nautilus

Virker efter hensigten - yay!
- Men man SKAL nå at taste su-passwordet inden de 5 sekunder er gået : )

Hvis man så bare kunne slippe for at fortælle den at den skal "Run" hver gang...
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 23:34 #9
Det kan man : )

Hvis jeg trækker .sh-scriptet op i "panelet" og dér laver en "launcher"
- så starter det bare, ved klik på "fjederen" - uden at spørge om noget - Hip Hip :D
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2009 - 18:13 #10
Oprydning
Avatar billede bmpi Nybegynder
08. november 2009 - 17:05 #11
Hehe, godt du fandt ud af det ;-)