Avatar billede CamillaCeline Nybegynder
01. november 2009 - 13:36 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Validering af postnumre

Ved hjælp af en medlemsliste i excel, skal jeg finde de medlemmer der har et forkert postnummer eller bynavn. Jeg skal derfor undersøge om postnummer og by passer sammen.

Når disse er fundet, skal medlemmernes informationer overføres til en fejlliste.

Nogle gode ideer?
Avatar billede tjacob Juniormester
01. november 2009 - 14:05 #1
Det kræver jo at du har en liste over KORREKTE bynavne/postnumre som du kan sammenligne med. Har du det?
Avatar billede CamillaCeline Nybegynder
01. november 2009 - 14:25 #2
Ja jeg har en liste i ark3 som indeholder de korrekte postnumre i (i,0) og de korrekte bynavne i (i,1)
Avatar billede tjacob Juniormester
01. november 2009 - 15:15 #3
Du skal lave en loop-struktur som i dit andet spm.
For hver række: Indlæs bynavnet i en variabel.

1) Test om bynavnet er korrekt, dvs om det står i listen på ark 3
  Det kan du gøre med vopslag, eller ved at loope igennem listen.

2) Hvis bynavnet er korrekt, så indlæs postnummeret i en anden variabel, og tjek på samme måde om det er korrekt ifht listen, og om det passer med bynavnet.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2009 - 15:49 #4
Ikke for at virke irriterende, men kan det ikke bedre betale sig først at sammenligne postnumre, og først derefter bynavn?
Sammenligning af tal plejer jo at være hurtigere end sammenligning af strenge, og hvis der er mange mennesker på listen kan det godt gøre en forskel.
Avatar billede tjacob Juniormester
01. november 2009 - 15:54 #5
Jo, det kan du da have ret i, og der kan vel også være flere byer med samme postnummer. Det skal spørger også lige være obs på!
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2009 - 16:01 #6
Ja, det har du ret i. Men så længe der ikke er flere postnumre til samme by virker dit system jo fint.
Avatar billede CamillaCeline Nybegynder
01. november 2009 - 16:06 #7
Der er nemlig flere postnumre til samme bynavn f.eks København K, så jeg er nok nød til at sammenligne postnumrene først.
Jeg prøver, og så vender jeg lige tilbage :)
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2009 - 16:09 #8
Hvad med flere byer til samme postnummer?
Avatar billede CamillaCeline Nybegynder
01. november 2009 - 22:23 #9
Det tror jeg ikke at der er på listen.

Men hvordan sammenligner jeg postnumrene på den korrekte liste, men postnumrene på medlemslisten ?

Jeg skal vel på en eller anden måde sætte postnummer og by sammen på den korrekte liste, således at man kan opdage hvis byer har det forkerte postnummer på medlemslisten osv ?
Avatar billede CamillaCeline Nybegynder
01. november 2009 - 22:24 #10
Ellers skal man lave en kode, der finder det matchene postnummer på den korrekte liste udfra alle medlemmernes postnummer, og så derefter ser på om byen matcher ?
Avatar billede mojaji82 Nybegynder
02. november 2009 - 14:15 #11
hvordan ser jeres kode ud ? kan vi lige se på det ?
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2009 - 20:59 #12
Jeg har aldrig skrevet en linje Visual Basic i mit liv, så jeg kan nok ikke hjælpe dig med koden. Jeg er kun med på det programmeringsmæssige aspekt, da jeg har en generel viden om programmering.
Avatar billede CamillaCeline Nybegynder
02. november 2009 - 21:59 #13
Jeg har fundet mit svar tak.
Hvis nogle er interesseret, brugte jeg en For Each løkke og MyCell.
Avatar billede mojaji82 Nybegynder
02. november 2009 - 22:18 #14
hvordan ser koden ud ?
:D er rimelig lost i det også
Avatar billede mojaji82 Nybegynder
03. november 2009 - 00:09 #15
Min kode ser sådan her ud og jeg har ark3 A2 nedad som postnr og B2 nedad som bynavn,men jeg kan ikke få dem til at sammenligne og skriver fejl på ark4.
Meningen er at jeg skal sammenligne fra ark1 som har de forkerte postnr med ark3.
I ark1 indeholder  postnr i E2 nedad.
kan bare ikke få den til at fungere :S

Sub Postby()

Dim Postnr As String
Dim By As String
Dim Postby As Boolean
Dim fejlby As Single
Dim ark3 As Range
Dim ark4 As Range
Dim i As Long
        Set ark3 = ThisWorkbook.Sheets("ark3").Range("e2")
        Set ark4 = ThisWorkbook.Sheets("ark4").Range("A2")
        Postby = False

    'værdi af alle rækker sammenlignes

    With ark3
        For i = 1 To .EntireRow.Count
            If .Cells(i, 1) = Postnr And .Cells(i, 2) = By Then
              Postby = True

                Else
                Dim fejltekst As String
                fejltekst = ""
                fejltekst = "Postnr er forkert "
                fejlby = fejlby + 1

            If Len(fejltekst) > 1 Then

                      ark4.Offset(fejlby, 6) = fejltekst
                End If

        Next i

    End With

    Set ark3 = Nothing

    End Sub
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 09:06 #16
Du syntes ikke at nogle i spørgsmålet hjalp dig til at finde frem til svaret?
Avatar billede mojaji82 Nybegynder
03. november 2009 - 09:51 #17
nej, desværre.. jeg er mega nub til det her. har fået mega hjælp fra ale mulig steder
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 11:24 #18
For mig så det da ellers ud til at din løsning bygger på Tjacobs forslag, eller i det mindste ligner i udførelse.
Her på eksperten.dk er det normalt at tildele point for hjælpende kommentarer, også selvom man selv finder svaret et andet sted, i stedet for bare selv at lukke spørgsmålet.

"Du skal lave en loop-struktur som i dit andet spm.
For hver række: Indlæs bynavnet i en variabel.

1) Test om bynavnet er korrekt, dvs om det står i listen på ark 3
  Det kan du gøre med vopslag, eller ved at loope igennem listen.

2) Hvis bynavnet er korrekt, så indlæs postnummeret i en anden variabel, og tjek på samme måde om det er korrekt ifht listen, og om det passer med bynavnet."
Avatar billede mojaji82 Nybegynder
03. november 2009 - 12:02 #19
ja min bygger halv på tjacob og halv fra en anden.
Men jeg ved altså ikke så meget om det... det er blank for mig, det eneste jeg forstår er hvorfor de fungere som de gør, men kan ikke finde ud af at skrive det selv.
Avatar billede tjacob Juniormester
03. november 2009 - 12:19 #20
mojaji82 har bare hægtet sig på dette spørgsmål. Det er CamillaCeline der er spørger. (men jeg formoder at hun også har brugt mit forslag).

Det ser ud til at mojaji82 og CamillaCeline og også bruger mercu alle går på samme uddannelse.

De har spurgt på de samme opgaver -fodboldstatistik, og nu kundekartotek.

Obligatoriske opgaver på Videregående Edb på Syddansk Universitet?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2009 - 16:18 #21
#20, ja, jeg byttede lige rundt på dem. Derfor syntes jeg stadig du bør have de point du fortjener. (Om ikke andet, så af principielle grunde. Du mangler jo ikke :P)

Samme opgaver, garanteret.