Avatar billede cskott Nybegynder
28. oktober 2009 - 20:36 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Installation af Joomla

Hej

Jeg er ved at afprøve Joomla og er ved at installere det på mit webhotel hos One.com

Installation er forløbet godt indtil jeg fik denne fejl:

"Cookies ser ikke ud til at være aktiveret på din klient. Du vil ikke kunne installere applikationen med denne funktion deaktiveret. Alternativt, kan der være et problem med serverens session.save_path, hvis dette er grunden til problemet så konatkt venligst din hostingudbyder hvis du ikke ved hvordan du skal kontrollere eller ordne dette problem."

Hvordan kan jeg komme videre.
Avatar billede zips Juniormester
28. oktober 2009 - 20:50 #1
Det er måske det samme som her http://www.eksperten.dk/spm/838655#reply_7158971
Avatar billede cskott Nybegynder
28. oktober 2009 - 21:10 #2
Hvor kan jeg finde php.ini
Er den i joomla biblioteket?
Avatar billede zips Juniormester
28. oktober 2009 - 21:18 #3
php.ini er en fil som one.com styre, så den kan du ikke komme til at rette, dog måske nogle få ting som ville være i dit kontrolpanel hos one.com, så du skal kontakte one.com og få dem til at gøre din session.save_path mappe writeable
Avatar billede cskott Nybegynder
28. oktober 2009 - 22:41 #4
OK, jeg har skrevet til one.com så må vi se hvad de vender tilbage med
Avatar billede showsource Seniormester
29. oktober 2009 - 05:41 #5
Hvis det er session.save_path som er problemet, kan det løses med
ini_set('session.save_path', '/disk/sti/til/dir');

førend session_start()
Avatar billede cskott Nybegynder
29. oktober 2009 - 08:05 #6
Hvor kan jeg så finde session.save_path
Avatar billede showsource Seniormester
29. oktober 2009 - 09:20 #7
ehh, med

echo ini_get('session.save_path');

får du stien til dir. Hvis den er tom, bruges default tmp dir.

Hvis du vil bruge ini_set(), opretter du et dir, og sørger for de korrekte skrive/læse rettigheder.
Normalt vil man ha' session.save_path udenfor webroot.
Det er jo filer som man ikke bør kunne få "normal" adgang til.
Avatar billede cskott Nybegynder
29. oktober 2009 - 09:36 #8
Jeg er ikke lige den store php haj. Så jeg fatter ikke lige en brik af hvad jeg skal gøre.. :-)
Avatar billede showsource Seniormester
29. oktober 2009 - 10:21 #9
Hvis nu du opretter et dir, og gi'r det læse/skrive rettigheder.
Så kan du bruge ini_set() FØR session_start() til at bruge det dir som session.save_path.
Det er så i en af joomla filerne du skal rette.

Eller, bedre endnu, hvis du har mulighed for at bruge en .htaccess fil, så bruge:
php_value session.save_path /disksti/til/dir
og læg .htaccess filen i roden af dit domain.

Så skal du ikke rette i joomla filer, hvis ellers det er det som er problemet.

Hvis du er i tvivl om stien til dit domain, kan du med:

<?php
echo dirname(__FILE__);
?>

få stien.
Avatar billede cskott Nybegynder
29. oktober 2009 - 13:48 #10
Jeg tror sgu jeg har fået det til at virke. One.com supporten mente at jeg skulle prøve at kører installationen fra en anden browser. Dette prøvede jeg så med firefox og der gik installationen sgu lige i skabet uden problemer..

Så skal jeg så bare finde ud af komme videre derfra. Den skriver welcome to the frontpage men der kan jeg da hverken det ene eller det andet..
Avatar billede zips Juniormester
29. oktober 2009 - 15:19 #11
For at komme til din admin side skal du gå til mappen administrator som ligger under din installation af joomla.
http://www.dinwebside.dk/administrator
Avatar billede cskott Nybegynder
30. oktober 2009 - 14:10 #12
I kan lægge et svar så kan i dele nogle point
Avatar billede zips Juniormester
30. oktober 2009 - 14:37 #13
Her er et svar :-)