Avatar billede mbs- Nybegynder
28. oktober 2009 - 17:56 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Autostart Firestarter i Ubuntu

Hej.

Der er nogle stykker der bruger min computer (2 brugere foruden mig), og med disse tider skal der jo være en form for sikkerhed.

Hvordan får jeg Firestarter til at starte automatisk HVER gang der er en bruger der logger ind, eller at det eksempelvis hele tiden kører. Evt under boot?

Mvh. Michael
Avatar billede bmpi Nybegynder
28. oktober 2009 - 18:48 #1
Du skal tilføje programmet under "Opstartsprogrammer".

Det gør du ved at gå op i Indstilinger>Opstartsprogrammer og vælge Tilføj.

Ved navn kan du skrive Firestarter eller hvad du har lyst til, og ved kommando skriver du bare: firestarter (med småt).

Tryk tilføj og så skulle dét være det. Jeg går her ud fra, at Firestarters kommando til opstart er 'firestarter'. Det plejer det at være, men jeg har det ikke lige installeret, så jeg kan teste det.
Avatar billede mbs- Nybegynder
28. oktober 2009 - 19:14 #2
Der kommer en rød boks op der siger jeg ikke har root tilgang. Tænkte det nok, også derfor jeg spurgte herinde :-)
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2009 - 19:19 #3
kan du ikke bare taste dit root password eller højreklikke og logge ind som root. Det er en genial sikkerhed i Linux og ikke noget problem. Du skal bare være lidt forsigtig, når du er logget ind som root, da du får lov til alt der

Dit root-password har du skrevet under installationen.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2009 - 19:22 #4
Sådan gør man i openSUSE men ved selvfølgelig ikke om det er samme måde i Ubuntu
Avatar billede mbs- Nybegynder
28. oktober 2009 - 19:23 #5
Når jeg går ind under opstartsprogrammer og tilføjer firestarter, står der ingen steder at man skal skrive root password.

Der kommer bare sådan en rød boks op, jeg kun kan trykke ok til.
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2009 - 19:29 #6
Jeg kender ikke Ubuntu, så vent lige til der kommer en Ubuntu-bruger der ved hvad han snakker om eller se om du kan finde en løsning i google-søgningen

http://www.google.dk/search?hl=da&rlz=1G1GGLQ_DADK253&q=root+adgang+i+ubuntu&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da&aq=f&oq=
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2009 - 19:38 #7
Jeg har fået utroligt meget hjælp her på eksperten for at lære Linux at kende, men får du ikke en løsning, kan du også prøve dette forum

http://www.linuxin.dk/node

Jeg har haft brug for begge steder
Avatar billede bmpi Nybegynder
28. oktober 2009 - 20:01 #8
Nej, det er ikke helt det samme som i OpenSuse. I Ubuntu har man ikke noget root password.

I stedet kunne du gøre dette: I stedet for at skrive 'firestarter' i kommandoe kan du skrive 'sudo firestarter'. "sudo" er superbrugerens/administratorens password, og det vil give dig tilladelse til at køre programmet.

Men det betyder så også, at de andre brugere på maskinen skal have administrator-rettigheder. Har de det, så fint, så skriver du bare "sudo firestarter". De vil så blive spurgt om deres kode, når de starter.

Men du kan også tilføje en lille linje i en fil, så der slet ikke skal spørges om password til at starte netop firestarter. Det gør du sådan her:

1. Åben en terminal og skriv: sudo visudo (og skriv derefter password når spurgt)
2. Noget tekst åbnes i terminalen. Scroll ned og skriv på en linje: ALL    ALL=NOPASSWD: firestarter
3. Tryk ctrl+X for at afslutte og Y for at gemme

Ikke en af de mest brugervenlige ting ved Ubuntu, men der er heller ikke så mange, som har brug for det. Firestarter er dog et program, som kræver særlig rettigheder for at afvikle, da det er et særligt program.

I øvrigt kan jeg anbefale dig http://ubuntudanmark.dk/forum til mere specielle ubuntu-spørgsmål, som eksperten.dk ikke kan give svar på ;-)
Avatar billede mbs- Nybegynder
02. november 2009 - 19:33 #9
bmpi

ALL    ALL=NOPASSWD: firestarter giver en fejl melding når jeg skriver det ALLER nederst.

>>> /etc/sudoers: syntax error near line 25 <<<
What now?
Avatar billede bmpi Nybegynder
03. november 2009 - 11:55 #10
Hov. prøv måske hele stien til firestarter i stedet:

ALL    ALL=NOPASSWD:/usr/sbin/firestarter
Avatar billede mbs- Nybegynder
03. november 2009 - 21:58 #11
Det hjælper ingenting. Eller jo. Den giver ikke nogen fejlmelding, men der kommer stadigvæk en rød boks op, hvor der står at jeg skal starte det med root rettigheder.
Avatar billede mbs- Nybegynder
04. november 2009 - 01:02 #12
Har fået svar på spørgsmålet på Ubuntudanmark. Firewall'en kører SELVOM firestarter ikke er startet. Firestarter er bare en GUI til firewall. Det var jeg ikke klar over. Jeg lukker denne tråd.
Avatar billede mbs- Nybegynder
04. november 2009 - 01:02 #13
Svaret