Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2009 - 13:55 Der er 3 kommentarer

At hente records vha. alfabetet

hej :)

Jeg har lavet en ordbog/leksikon, som er delt op i bogstaver. Når man trykker på et bogstav, f.eks. S, dukker alle records op hvor rs("bogstav") = "S".

Så mens siden viser alle records der har bogstav = S, så viser en lille menu ved siden af alle records i databasen. Og det er altså en god slat:

<%
    strSQL = "SELECT * FROM ordbog where active = 'y' ORDER BY ord ASC"
    Set rs = Conn.Execute(strSQL)
    Do
        response.write ""& rs("ord") &"<br>"
        rs.MoveNext
    Loop While Not rs.EOF
%>

Jeg vil ha menuen til at vise færre, så jeg tænkte evt. at udskrive tre bogstaver før og tre bogstaver efter S? Dvs. få den til at vise rs("bogstav") = P, Q, R, S, T, U, V

Er der en smart måde at gøre dette på? Den skal selvfølgelig være variabel, så den finder de tre bogstaver før og efter, alt efter hvad værdien af variablen i URL som er request("bogstav").
Avatar billede mortvader Nybegynder
28. oktober 2009 - 18:44 #1
Jeg ved ikke om nedenstående er noget i den stil du skal bruge?

alfa="ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ"

valg="S"

first=instr(alfa,valg)-3
if first<1 then first=1
last=first+6
if last>len(alfa) then last=len(alfa)

for x=first to last

  response.write mid(alfa,x,1)&"<br>"

next
Avatar billede mortvader Nybegynder
28. oktober 2009 - 18:45 #2
eller..

valg=request("bogstav")
Avatar billede mortvader Nybegynder
25. januar 2010 - 11:11 #3
virker det? :)