Avatar billede bug30 Nybegynder
27. oktober 2009 - 00:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

gratisdns

Hej jeg har min web/mailserver som køre upoklaligt, på min faste ip henholdsvis mail.mitdomain.dk og www.mitdomain.dk

jeg har også en synology NAS med den køre på port 5000 og jeg ville gerne kunne komme i kontakt med den på feks nas.mitdomain.dk i stedet for min ip:5000

jeg har rodet lidt rundt i gratisdns men uden hæld.

mit spørgsmål er så, kan det overhoved lade sig gøre med gratisdns, og hvis det er muligt.

er der så en der kan guide mig igemmen, hvis det kan lade sig gøre har jeg også et ip camera, hvor jeg feks kan sætte porten til 5050 og så gøre det samme med feks cam.mitdomain.dk
Avatar billede baloose Nybegynder
27. oktober 2009 - 01:38 #1
DNS peger dig ikke hen på en bestemt port, men hvis du kan tilgå din NAS via en HTTP browser kan du evt. bruge GratisDNS's "URL forward" til at pege på http://www.mitdomain.dk:5000 eller http://<din ip>:5000
Avatar billede bug30 Nybegynder
27. oktober 2009 - 10:19 #2
Yep, der er også url forward jeg har rodet lidt med, men er ikke helt sikker på hvordan,,

så hvis nogle kunne guide mig igemmen opsætningen, ville det være perfekt.
Avatar billede baloose Nybegynder
27. oktober 2009 - 10:55 #3
Når du har trykket på "Tilføj URL forward" får du en side med forskellige felter, her udfylder du:

Vært: nas.mitdomain.dk

URL: http://<din-ip>:5000

Titel: Skriv hvad du vil eller efterlad tom, det er det der står i <title> taget i den HTML side GratisDNS laver.

Meta nøgleord: Efterlades tom, du har formentlig ikke noget at bruge det til.

Meta beskrivelse: Efterlades tom, du har formentlig ikke noget at bruge det til.

Frame: hvis du vil have at adressen i browserens adresselinje bliver ved med at være nas.mitdomain.dk skal der stå "ja" hvis du vil have adressen til at ændre sig til den adresse du har skrevet i "URL" skal der stå nej, det har ikke den store betydning hvad du vælger.

Stjernealias: nej
Avatar billede baloose Nybegynder
27. oktober 2009 - 11:22 #4
Husk at du skal vente på at GratisDNS's servere bliver opdateret og at TTL for eventuelle tidligere DNS opslag på f.eks. stjernealias eller gamle records udløber. GratisDNS synes det er smart at sætte TTL til 43200 (12 timer) som standart, og så først lade brugeren ændre det efter de har oprettet recorden, så du har formentlig ikke ændret den hvis du har lavet andre records.
Avatar billede bug30 Nybegynder
28. oktober 2009 - 11:59 #5
Jeg takker for hjælpen, det hele virker her til morgen
Avatar billede razmuz Nybegynder
30. december 2011 - 21:42 #6
Det er ikke korrekt at lave en URL-forward.
Det korrekte er at lave en A-record.
"Tilføj A"
Vært: [den url som du ønsker at tilgå din nas via fx nas.mitdomain.dk]
IP: Din IP-adresse på din router.
Avatar billede baloose Nybegynder
30. december 2011 - 22:23 #7
@razmuz
Det er godt nok et gammelt spørgsmål du har taget op igen :P

Spørgeren ville tilsyneladende tilgå sin NAS via en webbrowser, derfor er den eneste mulighed en URL forward hvis han ikke vil skrive portnummeret...
men ja, en A-record er hvad der skal til vis han har en eller anden, anden klient.
Avatar billede razmuz Nybegynder
30. december 2011 - 22:27 #8
Det er så igen ikke rigtigt :)
Jeg har Gratisdns og jeg har en Synology NAS.
Og jeg har oprettet en A-record som beskrevet og mit fungerer fint.
Måske er det fordi han mangler at der også skal være port-forwarding i hans router?
/Rasmus
Avatar billede baloose Nybegynder
30. december 2011 - 23:32 #9
det er jo godt det virker for dig, men hvis spørgeren gjorde det ville han få problemer med hans webserver. Jeg læser hans spørgsmål som om det hele køre på den samme ip... tror lige du skal læse spørgsmålet igen!