Avatar billede per2edb Praktikant
26. oktober 2009 - 15:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

DropDownList hvor jeg ønsker at vise en forudbestemt DataValue

Jeg har en aspx side med en DropDownList hvor jeg ønsker forud at vise en forudbestemt DataValue givet ved Session("FirmaId")
Jeg ønsker ikke at anvende SELECT FirmaId =... da jeg så ikke kan se de andre DataValue når jeg klikker på DropDownListén
-------------  min DropDownList ---------------
<asp:DropDownList id="DropDownList1" runat="server" AutoPostBack="True" DataSourceID="AccessDataSource1" DataTextField="Firma" DataValueField="FirmaId" Width="235px">
</asp:DropDownList>
<asp:AccessDataSource ID="AccessDataSource1" runat="server" DataFile="../App_Data/Kunder.mdb" SelectCommand="SELECT [FirmaId], [Firma] FROM [Firma] ORDER BY [Firma]">
</asp:AccessDataSource>

Kan i hjælpe med koder der kan løse dette problem?
Avatar billede jimmydk Nybegynder
26. oktober 2009 - 15:42 #1
Hvis du dropper den her i din pageload, eller der hvor du kalder din dropdown

DropDownList1.DataBind()
Me.DropDownList1.Items.Insert(0, Convert.ToString(Session("FirmaId")))

Så får du din session som det første i din dropdown
Avatar billede per2edb Praktikant
26. oktober 2009 - 16:48 #2
Hej og tak for du vil hjælpe

Desværre ser jeg kun FirmaId (Session("FirmaId")=116) i Dropdawnfeltet?
Det er Firma jeg skal have frem.
---------------------- mine koder-----------------

<script language="VB" runat="server" >
  Sub Page_Load(sender As Object, e As EventArgs)

    Session("FirmaId")=116

    DropDownList_Kunder.DataBind()
    Me.DropDownList_Kunder.Items.Insert(0, Convert.ToString(Session("FirmaId")))

  End Sub
</script>

<asp:DropDownList id="DropDownList_Kunder" runat="server" AutoPostBack="True" DataSourceID="AccessDataSource_Kunder" DataTextField="Firma" DataValueField="FirmaId" Width="235px">
</asp:DropDownList>
<asp:AccessDataSource ID="AccessDataSource_Kunder" runat="server" DataFile="../App_Data/xxx.mdb" SelectCommand="SELECT [FirmaId], [Firma] FROM [Firma] WHERE (([Kunde Dato] IS NOT NULL) AND ([Stop som Kunde] IS NULL)) ORDER BY [Firma]">
</asp:AccessDataSource>
Avatar billede per2edb Praktikant
26. oktober 2009 - 23:08 #3
Som jeg ser det giver
.Items.Insert(0, Convert.ToString(Session("FirmaId")))
en ekstra (Insert) linie med FirmaId
Det jeg skal bruge er "Select" i stedet for Insert.
Altså finde FirmaId på listen og vise Firma
Avatar billede jimmydk Nybegynder
27. oktober 2009 - 11:47 #4
Skal du hente noget ud fra databasen via FirmaId.

Så du laver en select * from Firma where Id = det id der er i sessionen.?
Avatar billede per2edb Praktikant
27. oktober 2009 - 12:04 #5
Som jeg skrev allerførst:
Jeg ønsker ikke at anvende SELECT FirmaId =... da jeg så ikke kan se de andre DataValue når jeg klikker på DropDownListén

Hvis det bare var så let - men desværre!
Det jeg ønsker er SOM VAR DET select men DropDownListén må ikke ødelægges. Jeg skal kunne se resten af listen når jeg klikker på den
Avatar billede per2edb Praktikant
29. oktober 2009 - 16:01 #6
Jimmydk kan du hjælpe? eller er der andre der kan?
Avatar billede jimmydk Nybegynder
29. oktober 2009 - 18:45 #7
Undskyld har ikke lige været online de sidste par dage. :-s

Hvis du bruger

Session("FirmaId")= "116"
DropDownList_Kunder.DataBind()
Me.DropDownList_Kunder.Items.Insert(0,Convert.ToString(Session("FirmaId")))

Så kan du stadigvæk komme din AccessDataSource på, som så henter det andet som skal i den.

Eller er det her den fejler for dig.?

Eller så har jeg helt misforstået dit spørgsmål.?
Avatar billede per2edb Praktikant
30. oktober 2009 - 10:05 #8
Det er meget simpelt.
Jeg har en DropDownList med Firma navne og FirmaId hentet ind fra Access. Der er ca 100 stk. Når jeg tilgår siden har jeg allerede et firmanavn herimellem givet ved FirmaId lagt i Session f.eks Session("FirmaId")= "116".
DropDownList én skal nu vise dette firma. Samtidig skal der være mulighed for man kan trykke på dropdawn pilen og udvælge mellem de andre firmaer.

Laver jeg det med SELECT FirmaId =... får jeg firmaet, men muligheden får at kunne udvælge blandt de andre firmaer er væk ?
I access er det en standard - men ikke her i .net

Der må være mange der søger denne mulighed der anvendes ovealt.
En løsning må kunne hjælpe mange.
Avatar billede per2edb Praktikant
11. november 2009 - 21:10 #9
Jeg lkker
Det er løst med:
Session("FirmaId") = DropDownList_Kunder.SelectedItem.Value