Avatar billede kelleolsen Nybegynder
24. oktober 2009 - 16:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tabel med sorter

Hejsa.

Jeg skulle lave en liste med en helt masse tal, som der skulle kunne sorteres i. Så jeg valgte at lave denne: http://hjemmesideskolen.dk/html/tabel.asp?id=tabsort

Men den sorterer ikke helt som jeg gerne vil have. Den sorterer mine tal forkert.

Den sorter fx sådan med disse tal:

0,00 kr.
149,00 kr.
19,00 kr.
199,00 kr.
299,00 kr.
30,00 kr.

Men sådan skal det ikke være. Den skal sortere efter efter hvor stort tallet er, istedet for det første tal. Sådan:

0,00 kr.
19,00 kr.
30,00 kr.
149,00 kr.
199,00 kr.
299,00 kr.

Hvordan det? Skal jeg ud og have fat i et helt andet script, eller hvad skal rettes i scriptet?
Avatar billede ebusiness Nybegynder
24. oktober 2009 - 21:16 #1
Dine tal er strenge, derfor bliver de sorteret alfabetisk.

Du skal bruge en tilpasset sorteringsfunktion.

Her har du en funktion som passer til dine strenge:

function vaerdiforskel(a,b){
    a=a.replace(/[^0-9\,]/g,'').replace(/\,/,'.').replace(/\,/g,'')
    b=b.replace(/[^0-9\,]/g,'').replace(/\,/,'.').replace(/\,/g,'')
    return a-b
}

Og så kan du bruge .sort(vaerdiforskel) til at sortere din liste.
Avatar billede ebusiness Nybegynder
24. oktober 2009 - 21:17 #2
Og det skulle have været et svar.
Avatar billede kelleolsen Nybegynder
24. oktober 2009 - 22:17 #3
Undskyld, men hvor skal det der sættes ind?
Avatar billede ebusiness Nybegynder
24. oktober 2009 - 22:50 #4
Du har ikke skrevet noget kode, så eksakt hvor det skal sættest ind kan jeg ikke sige.

Men altså, funktionen kan du bare sætte ind i starten af din script blok, og så kan du bruge den til at sortere at array således:

array.sort(vaerdiforskel)
Avatar billede kelleolsen Nybegynder
24. oktober 2009 - 22:59 #5
Vil du ikke være rigtig flink og prøve at downloade scriptet fra http://hjemmesideskolen.dk/html/tabel.asp?id=tabsort ? Også fortælle hvor det skal sættes ind. Både funktionen og array.sort(vaerdiforskel) skal vil begge sættes ind i scriptet, og ikke på html siden?
Avatar billede ebusiness Nybegynder
25. oktober 2009 - 00:04 #6
Ok, nu forstår jeg hvad der foregår. Det er vist ikke kvalikode du har fundet der, der er i hvert fald både fejl og mangler.

ts_sort_currency skal rettes før den kan bruges:

function ts_sort_currency(a,b) {
    aa = ts_getInnerText(a.cells[SORT_COLUMN_INDEX]).replace(/[^0-9\,]/g,'').replace(/\,/,".");
    bb = ts_getInnerText(b.cells[SORT_COLUMN_INDEX]).replace(/[^0-9\,]/g,'').replace(/\,/,".");
    return parseFloat(aa) - parseFloat(bb);
}

Og så skal detektionsmekanismen tilpasses:

Efter
if (itm.match(/^[£$]/)) sortfn = ts_sort_currency;
indsætter du
if (itm.match(/kr/)) sortfn = ts_sort_currency;

Det gør ikke funktionen god, det gør blot at den kan bruges i dit tilfælde, hvis den ellers i øvrigt virker.
Avatar billede tjens Nybegynder
25. oktober 2009 - 23:46 #7
Et alternativ til sortering af data via javascript er XSLT.

Det kan sortere data ved en simpel definition:
  <xsl:sort select="stemmer" order="descending"  data-type="number"/>

Og definitionen kan manipuleres med javascript, så programmering af sortering helt undgås:
    sort[0].setAttribute('order', 'ascending');
    sort[0].setAttribute('select', newSort);
    sort[0].setAttribute('data-type', newType);

Du kan teste det her:
http://tjens.dk/eksperten/xsl03/showvotes.html

Data skal være defineret som xml:
http://tjens.dk/eksperten/xsl03/votes.xml

Og selve HTMLen dannes ved at xml-data transformeres med xsl:
http://tjens.dk/eksperten/xsl03/votes.xsl

Bemærk at xsl også kan tusindtals-formattere beløb.

Hovedparten af filen showvotes.html er så javascript til styring af selve indlæsningen af de 2 filer med xml og xsl (højreklik på siden fra første link for at se koden)
Avatar billede kelleolsen Nybegynder
26. oktober 2009 - 06:47 #8
Nice, tak :)