Avatar billede ducks Nybegynder
24. oktober 2009 - 16:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Program som PHP kan reloade apache med

Jeg står og har brug for at kunne oprette domæner fra PHP af, men ønsker selvfølgelig ikke PHP bare har adgang til at starte og slukke forskellige programmer der er på serveren. Jeg har derfor tænkt mig, at man måske kunne lave et program/script PHP kan eksekvere som kun har det ene formål at reloade apache2. Om jeg har overset et sikkerhedsproblem håber jeg ikke, ellers må i gerne byde ind med andre løsningsmuligheder.

Det er oprettet under Debian, da programmet skal kunne afvikles i Debian, hvilket sprog programmet er skrevet i er ligemeget.

Min ide er at jeg fx opretter domænet domæne.dk, PHP opretter derefter en config domæne.dk i mappen /data/domains/ og det eneste PHP kan er at oprette og slette de filer ikke åbne dem eller redigere. PHP laver derefter en liste over filer i den mappe og tilføjer det i /data/vhosts.conf med en include til hver af de domæner der er oprettet. /data/vhosts.conf skal så være inkluderet i apach2.conf som bliver læst når Apache2 reloades af programmet.

Jeg håber ikke der er det store i sådan et program, formålet er jo simpelt så er gået ud fra det er en mindre ting, derfor jeg tillader mig at spørge efter det gratis :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. oktober 2009 - 09:36 #1
PHP har en execute command, som kan eksekvere kommandoer på servere. Kan ikke lige huske hvad den hedder.

Du kan jo gøre så kun ét (eller flere) netværk har adgang til denne side, alternativt beskytte filen med .htaccess eller lign.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2009 - 03:16 #2
Noget a la:

exec('apachectl reload');
Avatar billede lassebm Nybegynder
27. oktober 2009 - 08:10 #3
DU behøver jo heller ikke publisere php filen, men eksekvere den direkte fra shell'n. Evt. kan man bruge et cron job.
Avatar billede ducks Nybegynder
27. oktober 2009 - 14:29 #4
Nu var meningen jo at PHP ikke skulle have adgang til at genstarte direkte, da det ville være et stort sikkerhedshul, men har fået en ven til at lave en løsning i Java.