Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
23. oktober 2009 - 15:42 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvilke programmeringssprog ville være en god ide at lære til fremtiden?

Hejsa.

Ja som overskriften lyder, hvilke programmeringssporg ville være gode at lære, så man også kan bruge dem om nogle år?

Det som sproget skal kunne er: At kunne lave programmer til windows og linux.
Man skal kunne lave en god Gui overflade, så det er let for brugere at bruge det.
Det skal selfølgelig både være nyttigt til både workstations og servere.
+ Det må gerne kunne løse en masse ting, som man normalt bruger det til.

-Vh Sporge.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2009 - 15:49 #1
Hvis du vil lave cross platform GUI, så må Java være det mest oplagte bud.

Mere eksotiske alternatover inkluderer:
* Mono, C# og GTK#
* Python og wxWidgets/Qt/GTK+
* C++ og wxWidgets/Qt/GTK+
Avatar billede j4k0b Nybegynder
23. oktober 2009 - 15:59 #2
C# er et rigtigt godt valg; .NET, objektorienteret, simpelt at lave GUIs (både kode og gennem programmer som Visual Studio, eller det gratis Sharp Developer) og effektivt. Og så er det relativt nemt at lære, set i forhold til C++ som dog er effektivt ved behandling af store mængder data.

Ellers plejer jeg at anbefale folk at lære Python fordi det er så simpelt at lære. Ligesom Java er kan du lave cross-platform GUIs, men det er langt fra ligeså udbredt som Java, derfor dårligere jobmuligheder med Python end nogen af de andre sprog arne_v nævner. Skal dog siges at Python bruges mere og mere, også i enterprise-verdenen.

Men af de to ville jeg selv benytte C# hvis det;
1) skal køre på windows
2) skal bruges til applikationer med en GUI
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
23. oktober 2009 - 16:31 #3
Hejsa. Ok tak.

Men når jeg så siger. Noget Game prorammering/GameEngine.
Hvad ville i så sige, altså store spil :)..
Hvor man også kan få en godt jobudvalg senere henne :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2009 - 16:49 #4
C++

Men de fleste spil er også Windows only. Og deres UI er ikke designet til at være nemt at kode eller nem at bruge men til at producere høj FPS.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
23. oktober 2009 - 16:51 #5
Hvis jeg nu siger Left 4 dead eller bare steamplatformen, hvad vil du så sige der ville være bedst at kode i, eller MMO spil :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2009 - 16:58 #6
Nu kender jeg ikke meget til spil - jeg stod af omkring Moria for VT200 og Xonix for 8086.

:-)

Jeg vil gætte på C++ for client side og C++ eller Java for server side.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
23. oktober 2009 - 17:02 #7
Ok tak for hjælpen Arne.

Men c++ og c#. Hvad er egenlig den helt store forskel.
Når jeg kigger på deres "Opbygning" synes jeg ikke helt jeg ser den stor forskel.

Og nu vil jeg også gerne tænke på et sprog som jeg kan bruge om noget tid.

Det jeg nok går ind for mest er Software udvikling ;).
Og lidt spil.. men dog mest den øverste.

Fordele og ulemper.
Godt til online/offline brug. osv :)
Avatar billede xylifyx Nybegynder
23. oktober 2009 - 17:23 #8
Hvis det er noget med spil så kunne Flash programmering måske også være noget. Check

http://www.adobe.com/products/flash/

Det koster penge men man kan hente prøveversioner.

Begrundelsen er at med flash kan du nemt udbrede det til en masse mennesker da det er så nemt for dem at køre, samt at der er nogle GUI værktøjer som gør at du som nybegynder hurtigere kommer til det sjove hvor du har lavet noget som folk kan se og prøve.

Der findes tonsvis af bøger og tutorials om flash og actionscript på nettet.

Adobe laver også nogle andre produkter som benytter actionscript. Flex or Air, hvor der er et vist jobmarked som helt sikkert vokser i fremtiden.

Men sats ikke butikken på et sprog. Men det kunne være et godt sprog til selvstudie.

Hvis du er ambitiøs kunne du istedet tage et kig på http://unity3d.com/unity/
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
23. oktober 2009 - 17:34 #9
Hej.
Nej, jeg tænkte mere på nogle programmer man kan bruge på computeren ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2009 - 20:51 #10
C# og C++ deler lidt overfladisk syntax, men der er meget store forskelle mellem sprogene, når man dykker dybere ned i dem.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
23. oktober 2009 - 21:08 #11
Okay tak Arne :)

Hvis man nu skulle lave et system der skulle gøre følgene;

Du skulle selv have en "Server del som håndtere" alle data fra alle klienterne

På klienterne skal du være online for at komme på, med brugernavn og pass.
På klienten skal man kunne. Indtaste oplysninger og sådan nogle praktiske ting, også skal det så sendes til serveren.

hvilket sprog ville være bedst til sådanne opgaver :)?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2009 - 22:39 #12
Der er mange muligheder.

Udfra det du skriver vil jeg mene at en client i Flash/Flex og en server del i Java var oplagt.
Avatar billede sporgejorgenk Nybegynder
23. oktober 2009 - 22:55 #13
Ok tak. SÅ c++ og c# er mest til??

Skriv det som et svar, arne :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2009 - 23:10 #14
C# er lige sagen hvis du arbejder i et Windows miljø. Windows, SQLServer (inkl. CLR SP/UDF), IIS/ASP.NET, MOSS (Sharepoint), MS Office etc..

C++ vill jeg idag kun vælge hvis jeg havde specielle behov:
- tæt på hardware
- tæt på OS
- real time
- lavt memory footprint

Og et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2009 - 23:10 #15
om igen