Avatar billede wallstreet Nybegynder
23. oktober 2009 - 13:06 Der er 2 kommentarer

Ubuntu 9.04 - Ingen Lyd

Jeg har lige kastet mig ud i Ubuntu 9.04 - Et på mange måder glimrende styresystem. Eneste problem: Ingen lyd!

Det drejer sig om en bærbar computer
Acer Aspire 6920
Intel Core2 Duo CPU T5750 (2.00 GHz)
4 GB RAM
NVIDIA GeForce 9500 GS
200 GB Harddisk (delt op i to partitioner)

Alt andre ting virker tilsyneladende som de skal, men computeren er helt stum. Den siger ikke et kvæk.

Nogle Ubuntu-aficionadoes, der kan hjælpe?

På forhånd tak
Kasper
Avatar billede bmpi Nybegynder
23. oktober 2009 - 14:37 #1
Hej Kasper

Der kan være flere åsrager til, at du ikke har lyd på din maskine. En årsag kan være, at dit lydkort ganske enkelt ikke er understøttet af Ubuntu (og andre Linux-distributioner). Det sker ikke så tit længere, men indimellem er der dog allivel et kort, som ikke virker.

I Ubuntu er der flere "lyd-motorer", og det kan godt være, at den lyd-motor (sound engine) som Ubuntu er sat op med som standard, ikke virker, men en af de andre virker.

Prøv at gå op i System>Indstilinger>Lyd

Jeg er ikke 100% på hvad den står på som standard, men hvis den fx står til PulseAudio, så prøv at skifte til ALSA. Eller omvendt. Du kan også prøve de andre muligheder.

Hvis der ikke er noget af det, som virker, så er der sandysnligvis problemer med driveren til lydkortet, og så skal vi have kigget lidt nærmere på den - Men prøv at skifte lydindstillinger først ;)
Avatar billede jonasbh Nybegynder
09. november 2009 - 12:22 #2
Hej Kasper

Surt, men opgiv ikke så nemt. Ubuntu er et super styresystem.

Opdater til 9.10. Her bruges PulseAudio vist som standard, og der kan være visse problemer med at genkende mikrofon og højtalere.

Prøv System>Indstillinger>Lyd - Hvis det ikke virker, så prøv at installér pavucontrol

System>Administration>Synaptic Søg på pavucontrol og markér til at installerer og tryk "Anvend"

Nu kan du gå ind under Programmer>Lyd og video>Lydstyrkekontrol til PulseAudio. Sæt lidt musik på og tjek "Uddataenhed". Skift hvis du har mulighed for det. Hvis det ikke virker må du i gang med at finde en driver.

Held og lykke

Mh. Jonas