Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
22. oktober 2009 - 20:20 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Skal have en asp server (Vista)

Hej.

Jeg har et problem, jeg er lige begyndt med .asp
Problemet er bare IIS, altså hvad for en slags "Lokal Server"
skal jeg have?

FIT-ETAR
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 20:28 #1
Hvis du har en Vista som har IIS, så installerer du den (den er formentligt ikke installeret default) og så aktiverer du ASP (hvilket heller ikke er default).
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
22. oktober 2009 - 20:34 #2
Hej.

Jamen jeg mener hvordan kan jeg få det installeret?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 20:37 #3
Jeg har kun prøvet det på XP Prof.

Men en hurtig googling finder:
  http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/how-to-install-iis-on-windows-vista/

Vær forbedredt på at du muligvis skal bruge installatiobs CD'en (det skal man ihvertfald med XP).
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
22. oktober 2009 - 20:40 #4
Okay, men prøver alligevel tak :D indtil videre.
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
22. oktober 2009 - 20:41 #5
En anden ting, der står noget med jeg skal bruge ASP.NET.

Altså hvis du bruger det, hvad for et program bruger du så?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 20:52 #6
For at bruge ASP.NET skal du have:
1) IIS
2) .NET

Vista kommer med .NET 3.0, men jeg vil anbefale at du downloader 3.5 SP1 fra Microsofts web side og installerer den.
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
22. oktober 2009 - 21:04 #7
Okay, tak.

Så har man altså en Lokal Server eller hva'?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 21:06 #8
Hvis du installerer ASP.NET lokalt så har du en lokal ASP.NET server.
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
22. oktober 2009 - 21:07 #9
Okay, godt.

Har måske flere spørgsmål senere :)

Men tusinde tak!
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 21:15 #10
så vil jeg smide et svar
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
22. oktober 2009 - 21:38 #11
Jeg har installeret det nu, men der er ikke noget "Program" ?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2009 - 21:44 #12
IIS ?

Det er ikke et program men en service.

Man styrer det i XP via:
- control panel
- administrative tools
- IIS

Det er sikkert det samme i Vista.
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
23. oktober 2009 - 16:40 #13
Okay, det har jeg gjort. Men altså jeg kan bare ikke åbne en default.asp, som jeg selv har lavet..
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2009 - 16:49 #14
.asp er ASP ikke ASP.NET - har du været inde og enable ASP ?
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
23. oktober 2009 - 16:51 #15
Hvad?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. oktober 2009 - 16:56 #16
ASP.NET bruger .aspx - ASP bruger .asp - det er to vidt forskellige ting.
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
23. oktober 2009 - 17:00 #17
Okay, prøver lige det :)

Altså jeg har: Microsoft .Net Framework 3.5
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
23. oktober 2009 - 17:02 #18
Jeg vil gerne lære .ASP
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2009 - 02:15 #19
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
24. oktober 2009 - 10:32 #20
Jeg har gjort det nu, men altså filen er bare helt hvid, og den kan ikke åbnes, jeg skal finde et program til at åbne den..
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2009 - 16:09 #21
Hvis du vil editere default.asp kan du gøre det med notepad.

Hvis du skal arbejde meget med ASP skal du nok finde en bedre editor, men notepad kan bruges.
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
24. oktober 2009 - 21:27 #22
Det ved jeg godt, men altså når jeg åbner filen, åbner den intet, altså det er en "Hvid fil", der står jeg skal vælge et eller andet program, jeg kan søge på nettet eller også kan jeg finde et på min computer...
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2009 - 22:31 #23
Du kan enten åbnet notepad og åbne filen derfra.

Ellers så skal du dobbeltklikke på den og vælge notepad på listen over programmer.
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
25. oktober 2009 - 19:40 #24
Ja det ved jeg godt, men altså skal jeg først bruge en hjemmeside, for at kunne se selve resultat?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. oktober 2009 - 22:10 #25
Hvis du har fået IIS og ASP op at køre så kan du se resultatet lokalt.
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
26. oktober 2009 - 16:08 #26
Jamen, prøv at hør her!

Altså jeg har aktiveret IIS som der stod i et af de link du sendte, ASP har jeg downloaded, og jeg kan stadig intet, når jeg trykker på default.asp åbner den intet, der står jeg skal finde et program til at køre det.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2009 - 00:11 #27
Det var hvad jeg forklarede i #23.
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
27. oktober 2009 - 07:02 #28
Ja, okay. Jeg troede bare man kunne åbne det ligesom i en .htm(l) eller .php fil, så man kunne se det i en webbrowser.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2009 - 14:09 #29
Det kan du ogsaa.

Hvis .asp filen ligger i det rigtige dir og IIS er startet kan du se den med http://localhost/noget/nogetandet.asp !
Avatar billede FIT-ETAR Nybegynder
13. november 2009 - 15:14 #30
Det kan den heller ikke..