Avatar billede avminarm Juniormester
22. oktober 2009 - 16:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Raid 5 - forskellig disk størelse

Hej

Jeg har på det seneste kigget en del efter en NAS (har en synology DS 106j), da jeg jo har erfaret at den disk der sidder i 106j'eren kan gå kaput og vigtig backup og foto mv ligger på denne.

Jeg har fundet ud af at jeg skal have en løsning der kan køre RAID og under min research er jeg blevet lun på en raid 5 løsning, da jeg har et par HD liggende

2 på 250 gb, 1 på 160 gb og 1 på 120 gb

Jeg har kigget på Synology DS 409 (havde først kigget på DS209 - men RAID 5 virker som en god løsning??) Har også kigget på QNAP - men de er en kende dyrere

Men har faktisk ikke erfaringer med raid 5. Det lyder tiltalende at man kan gendanne data hvis en disk står af og man får ret meget lager plads på denne måde, MEN hvordan og kan RAID 5 køre med disse 4 diske? og hvor meget plads får jeg ud af det?

Håber en venlig sjæl kan hjælpe.
Avatar billede showsource Seniormester
22. oktober 2009 - 17:10 #1
Avatar billede avminarm Juniormester
22. oktober 2009 - 17:50 #2
tak for link det svarer på noget af mit spørgsmål - men har stadigvæk svært ved at se hvor meget plads jeg får ved kombinationen af diske og om det kan lade sig gøre?
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. oktober 2009 - 17:58 #3
Med 4 diske vil du få 3 gange den plads der er på den mindste disk. Det er i dit tilfælde 360 GB.
Jeg vil anbefale dig at gå på Synologys hjemmeside og finde harddisk kompatibilitets listen inden du beslutter dig, for den tager ikke enhver disk.
Desuden anbefaler Synology at der installeres diske af samme størrelse.

Raid 5 anvender distribueret paritet til at sikre gendannelsesmulighed ved nedbrud af 2 disk. Den skriver så at sige en blok på hver disk på skift, og afslutter med en paritetsblok. Paritetsblokkene vi være fordelt over alle 4 diske.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. oktober 2009 - 18:00 #4
Avatar billede avminarm Juniormester
22. oktober 2009 - 18:34 #5
tak for svar dragonnight.

Hvordan så hvis en disk går kaput (eller man skifter den) og det f.eks er 120 gb disken og jeg køber en ny f.eks. 160 gb vil det så automatisk give mig 3x160 gb og skifter man blot disken eller skal man lave backup af eksisterende data?
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. oktober 2009 - 15:36 #6
Nej, det gør den ikke automatisk, du har stadig 3 gange 120 GB.

I 409 kan du udvide diskenheden (RAID 5), og den burde blive på 3x160 GB.

Jeg skriver burde, for Synology anbefaler at man anvender diske af samme størrelse, så det er ikke noget jeg ved med sikkerhed. På den anden side ville de ikke skrive det som en anbefaling, hvis det ikke kunne lade sig gøre med forskellige størrelser af diske.
Avatar billede avminarm Juniormester
23. oktober 2009 - 19:44 #7
det vil altså sige at hvis man skifter en disk ud skal systemet "geninstalleres" eller??
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. oktober 2009 - 22:57 #8
Nej når du tilgår RAID'en fra administrationsprogramet, kan du udvide en allerede monteret RAID.

Har du en raid 5 bestående af f.eks 4 x 250 GB (750 GB)diske, og gerne vil udvide til 4 x 500 GB diske, så udskifter du dem en for en, hvor du ved hvert skifte reetablerer den nye disk. Når alle diske er på plads og reetableret, udvider du den til 1,5Tb.
Der er ikke geninstallation indvolveret.
Avatar billede avminarm Juniormester
24. oktober 2009 - 11:18 #9
ok tak for brugbare svar :-)

Kan man købe 409 og starte med at sætte kun 3 diske i? og så tilkøbe en 4 disk senes? eller er det bedre at spare op en md mere?

smid et svar for points.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. oktober 2009 - 12:20 #10
Hvis du starter ud med 3 diske, og vil udvide med en fjerde, så skal der en ny installation til, så du kan ikke udvide raiden med endnu en disk.