Avatar billede ole71 Nybegynder
22. oktober 2009 - 14:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Skrivebordsgenvej til fil med dags dato som navn

Hej Eksperter.

På et fællesdrev lægges der hver dag et personalefordelingsprogram med dags dato i formatet dd.mm.åå.doc som filnavn.

Jeg ville mægtigt gerne oprette en skrivebordsgenvej til det aktuelle dokument, altså dagsprogrammet for dags dato.

Kan det overhovedet lade sig gøre i windows XP? Under en genvejs egenskaber, kan man i destinationen skrive sti og filnavn, men kan man skifte filnavnet ud med en variabel? og hvis man kan, hvodden gøres det lige så..

På forhånd tak for hjælpen.

MVH
Ole
Avatar billede claes57 Ekspert
22. oktober 2009 - 15:09 #1
Åben notesbog, og læg linjerne mellem --- ind
---
minsti = "C:\Users\Christian\Documents\privat\"

datoen = date
datodd = right("0" & datepart("d",datoen),2)
datomm = right("0" & datepart("m",datoen),2)
datoyy = right(datepart("yyyy",datoen),2)
minfil = datodd & "." & datomm & "." & datoyy & ".doc"
Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Return = WshShell.Run(minsti & minfil, 1, true)
---

ret den første linje til, så den peger hen til net-drev og mappe inkl \ til sidst.
Gem så filen som fx dagensjob.vbs - hvis notesbog lægger et .txt til, så omdøb filen.
Så laver du genvej til filen, og den starter word med filen indlæst.
Avatar billede ole71 Nybegynder
16. november 2009 - 13:09 #2
Fantastisk! Det virker... Men... Kun hvis jeg renavngiver folderen, hvori filen ligger til ikke at inkludere " " (mellemrum).

Kan man komem uden om dette?

MVH
Ole
Avatar billede claes57 Ekspert
16. november 2009 - 13:38 #3
ja - du skal bare rette placeringen til 'kort navn'
fx vil
c:\documents and folders\
typisk blive til
c:\docume~1\
dvs hver del med mellemrum rettes efter, så man tager de første 6 tegn (uden mellemrum - fx vil 'mine doku' blive til minedo)
og så tilføje en tilde (alt + 126) og et tal (typisk 1)
Du vil kunne se de rigtige korte navne ved at starte en kommandoprompt (Start/kør/cmd) og gå til mappen over.
hvis du vil finde navnet på
c:\documents and folders\
så gå til
c:\
og skriv
dir /x
og både kort og langt navn vises.
Avatar billede ole71 Nybegynder
17. november 2009 - 08:21 #4
Det var jo nemt nok! Så spiller det.

Tak for hjælpen.
Ole