Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 03:30 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

file skal køre hver 5 min.

Jeg har en kommando som er

/usr/local/halflife/cstrike/psycostats1.5/stats -v

Denne kommando skal jeg så havde kørt hvert 5 min.
Jeg vil så gerne havde af vide, hvor jeg laver en fil, eller andet, som gør dette. Således at den enten er startede nå jeg start computeren op, eller jeg bare lige skal køre en enkel fil.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 03:31 #1
det skal lige siges at jeg er newbee, indenfor linux, så jeg vil gerne hvis i skære det ud i pap... hehe
Avatar billede darkside Nybegynder
14. juli 2001 - 03:32 #2
Tja du kan jo evt bruge cron..
Kig på www.webcafe.dk
de har en fin artikel om det :)
Avatar billede darkside Nybegynder
14. juli 2001 - 03:34 #3
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 03:36 #4
ok... kigger lige på det i morgen...
Avatar billede snowball Novice
14. juli 2001 - 03:39 #5
1) Log ind som root
2) Skriv \"crontab -e\" (uden \")
3) Skriv linien: */5 * * * * /usr/local/halflife/cstrike/psycostats1.5/stats -v
4) Gem filen ved at trykke Esc -> (SHIFT) wq -> ENTER
5) Log ud når du er færidg :)

Snowball
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 13:48 #6
viker det så også efter en evt. genstart af maskinen?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 13:57 #7
snowball... det der fungere vist ikke optimalt, nå jeg skrive *, skriver den bare noget med noget no curser, elller sådan noget...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 14:34 #8
kan bare ikke for den til at køre  hver 5 min...
Jeg har lavet en fil ved navn startstats

i den står der
*/5 * * * * /usr/local/halflife/cstrike/psycostats1.5/stats -v

den kører jeg så ved at skrive contab startstats

og nå jeg kører crontab -l viser den også at den kører
*/5 * * * * /usr/local/halflife/cstrike/psycostats1.5/stats -v

men æhhh... den kører bare ikke...
Avatar billede per.j Nybegynder
14. juli 2001 - 16:06 #9
altså som snowball skriv

1) login som root
2) skriv crontab -e
3)*/5****/usr/local/halflife/cstrike/psycostats1.5/stats -v
4) gem file som snowball har vist
5) skriv less /var/spool/cron/root
og se om den indholder det du lige har skrevet i 3)
6) sørg for at crond kører skriv ps -aux |grep crond , hvis ikke sørg for den bliver startet ,også når du restarter computeren

når den kører hver 5 min , ser jeg ikke det store problem i hvis din computer bliver rebootet idet den vil kører max 5 efter din computer er oppe, men eller skal du sørge for at anacrond kører (tror kun den hedder det under redhat)
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 17:25 #10
virker stadigt ikke... og jeg har skrevet det der ps... noget...
Avatar billede per.j Nybegynder
14. juli 2001 - 17:30 #11
kørte crond ? for hvis crond ikke kører vil den ikke kører scripts automatisk
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 17:33 #12
hvad skal den skrive hvis den kører?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 17:33 #13
jeg kører Redhat 7.1
Avatar billede per.j Nybegynder
14. juli 2001 - 17:35 #14
når du skriver ps aux , så skal der stå crond på en af linjerne ala

root      583  0.0  0.5  1524  652 ?  S        Jul13  0:00 crond
Avatar billede snowball Novice
14. juli 2001 - 17:36 #15
Når du editerer i filer så skal du lige huske og taste i eller trykke på INSERT da du ellers ikke kan skrive noget i filen ;)

Men nu skal jeg lige ha\' noget på det rene! Du skriver du har en fil du kalder startstats og i den står linien \"*/5 * * * * /usr/local/halflife/cstrike/psycostats1.5/stats -v\" !? Hvis den gør det, så skal du jo ikke skrive den linie inde i crontab. Så skal du bare skrive nedenstående i din crontab:

*/5 * * * * /usr/local/halflife/startstats

Nu ved jeg ikke hvor filen ligger så du skal sikkert lige rette stien så den passer !

Men ellers så prøve lige og lav en \"crontab -l\" (uden \") og skriv hvad den skriver på skærmen !

Ellers, har du i det hele taget checket om crontab dæmonen kører !? Prøv og skriv \"service --status-all\" og se om crond servicen kører. Hvis den ikke gør, så er det jo derfor det ikke virker og så må du lige køre kommandoen ntsysv scroll ned til du finder crond og sæt så hak ud for den. Så kan jeg ikke lige huske om man kan starte den ved at skrive: /etc/rc.d/initd/cron start  men du kan prøve og hvis det ikke virker, så bare genstart maskinen ! ;)

Snowball
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 17:37 #16
det gør der
Avatar billede per.j Nybegynder
14. juli 2001 - 17:40 #17
prøv at kig i /var/log/cron , og se om der bliver repoteret nogle fejl
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 17:42 #18
oki snowball...

jeg har lagt det ind i en fil, som ligger her

/usr/local/halflife/statstat

og i den står der
*/5 * * * * /usr/local/halflife/cstrike/psycostats1.5/stats -v

så gå jeg ind på /usr/local/halflife og skrive

crontab startstat

nå jeg så skrive crontab -l så skriver den
*/5 * * * * /usr/local/halflife/cstrike/psycostats1.5/stats -v

og hvis jeg blot i console skriver
/usr/local/halflife/cstrike/psycostats1.5/stats -v

så køre den også filen, rigtigt...
Avatar billede snowball Novice
14. juli 2001 - 17:50 #19
hhhmmm...Det burde virke !

Nå, men så må vi lige prøve og teste cron virkelig virker ved at lave tricket med at sende en mail til dig selv!

Prøv og tilføj følgende linie i din crontab:

*/5 * * * * sendmail root \"Det virker\"

Jeg mener det burde være nok til at den sender en mail til root med subject \"Det virker\", ellers må du lige prøve og lave en \"man sendmail\" og se hvilke parametre den skal ha. Når det er gjort er det jo bare og vente og se om den sender en mail til dig. Det kan du chekce ved bare at skrive \"mail\" i konsollen. Hvis du så får en mail hvert 5. minut, ja så må du ha\' angivet en forkert sti eller noget. Måske har du skrevet filnavnet med stort forbogstav eller så\'n noget ;) Alt i Linux er jo CaSe SeNtItIvE ;)

Snowball
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 17:57 #20
kan man ikke sende det til en anden email adresse, ala dalbjerg@leweb.dk ??
Avatar billede snowball Novice
14. juli 2001 - 18:00 #21
Jo, hvis du sat din hosts osv. rigtigt op, men send den bare til root. Det er langt det letteste lige nu og det gør ingen forskel hvor du sender den hen !!!

Virker det !?

Snowball
Avatar billede per.j Nybegynder
14. juli 2001 - 18:04 #22
det vil være lidt nemmer at starte med at kigge i /var/log/cron , for at se om den melder nogle fejl , for som snowball skriver så burde det virke!
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 18:32 #23
nå jeg skriver service --status-all

så skriver den
crond (pid 1201 858) kører

men lagde lige mærke til at
anacron er død men undersystemet er låst
ved ikke om det har noget at sige...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 18:40 #24
den skriver ingenting i den log fil... omkring det der stats noget..
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 18:52 #25
jeg har set ud fra loggen, at cron kører en fil hver 10 min...
nemmeligt
Jul 14 18:30:00 leweb-alpha CROND[1788]: (root) CMD (  /sbin/rmmod -as)
Jul 14 18:40:00 leweb-alpha CROND[1788]: (root) CMD (  /sbin/rmmod -as)

så må crond jo kører....
Avatar billede snowball Novice
14. juli 2001 - 19:11 #26
Men du får ingen mails eller hva\' !?

Snowball
Avatar billede per.j Nybegynder
14. juli 2001 - 19:17 #27
jaa den kører jo så som den skal, så prøv at log ind som root , og skriv crontab -e og tilføj den linje , */5 * * * * /usr/local/halflife/cstrike/psycostats1.5/stats -v , og på sprøv at se om den så kører der fra.
/Per
Avatar billede snowball Novice
14. juli 2001 - 20:08 #28
hhhmmm...Hvis det virker så \"skriger\" jeg, for det var jo lige netop det jeg skrev i min første kommentar ;)

Men den linie står der jo egentlig allerede. I hvert fald hvis vi skal gå ud fra hvad dalbjerg skrev 17:42:08 !

Snowball
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
14. juli 2001 - 20:43 #29
men per.j som snowball, nu siger så står den der...

kan man ikke fikse, det via webmin ??

Avatar billede snowball Novice
14. juli 2001 - 21:34 #30
Mener du via fjernadministration eller hva\' !? Hvis du tillader telnet og vi kan åbne en telnet session til din Linux PC over Internettet, så kan vi godt fjernadministrere den !

Snowball
Avatar billede per.j Nybegynder
15. juli 2001 - 00:34 #31
hvad andet end kan jeg sige så , du har ikke skrevet det rigtigt ind. du må ha dummet dig et eller andet sted!.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. juli 2001 - 11:21 #32
oki, jeg skal lige prøve at kigge på det telnet...

er det ikke port 23, den bruger?
Avatar billede snowball Novice
15. juli 2001 - 12:10 #33
Jo, eller 22 hvis du vælger at bruge SSH som er mere sikkert da den ikke sender paswords som clear text som Telnet gør !

Snowball
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. juli 2001 - 12:13 #34
ja tak nu skal jeg lige finde ud af det der med telnet først jo... hehe
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. juli 2001 - 12:27 #35
hvad skal man skrive for at starte en telnet server op i redhat?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. juli 2001 - 12:40 #36
uhmm lagde mærke til i webmin, at der var et cron jobs ved navn
/usr/local/halflife/cstrike/psychostats1.5/stats -v

og i webmin, kan man også udfører jobs med det samme, og nå jeg gjorde den, skrev den det som den gør i console, nå man udfører det.... så jeg syntes det er mærkeligt at den ikke gør det hver 5 min...

For i Webmin, kunne jeg også se at der stod, at det skulle køres hver 5 min...
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. juli 2001 - 13:21 #37
efter at havde kørt det fra webmin, opdatere den sig selv nu... Så æhhh tak skal i havde... kan i ikk lige svarer?
Avatar billede snowball Novice
15. juli 2001 - 13:31 #38
Jo da! Synes bare det lyder lidt underligt !

Snowball
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. juli 2001 - 13:38 #39
ved ski ikke hvorfor... men nu opdatere den sig hver 5 min. så det er vel godt nok...

venter lige på per.j
Avatar billede per.j Nybegynder
15. juli 2001 - 13:54 #40
ja det lyder lidt underligt. men hovdesagen er at det er kommet til at virke vel

/Per
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
15. juli 2001 - 13:57 #41
uhmm vil du ikke havde nogen points?