Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
19. oktober 2009 - 17:19 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Website vil ikke skrive ÆØÅ ud.

Hej Eksperter.

Jeg har hentet en template til min hjemmeside, men da den ikke er lavet af en dansker, kan den ikke skrive ÆØÅ ud.

Er der nogen der ved hvorfor?

Her er XML'en til forsiden:

<?xml version="2.0" encoding="utf-8"?>
<template>

    <settings

        mainTitle="xxx"

        menuButton="0xDE1E59"
        menuText="0xFFFFFF"
        menuButtonRoll="0x000000"
        menuTextRoll="0xFF0066"

        title="ØL Diciplene!"
        subtitle="Et broderskab af øl"

        titleColor="0xDE1E59"
        titleText="0xFFFFFF"
        subtitleText="0xFFFFFF"

        useOnlyOneBackground="false"
        back="backgrounds/home.jpg"
        backPattern="backgrounds/pattern.png"
        backPatternOpacity="15"
        backBrightness="85"

        preloaderColor="0xDE1E59"
        preloaderText="0xFFFFFF"

        containerColor="0x000000"
        containerOpacity="75"

        backgroundMusic=""
        footerIconsColor="0xFF0066"

    />

    <pages>

        <page title1="xxx" title2="xxx" pageTitle="Pagt" type="single" back="backgrounds/bio.jpg" height="400" src="html.swf" xmlPath="bio.xml" />
        <page title1="xx" title2="xxx" pageTitle="Møder"  type="single" back="backgrounds/news.jpg" height="300" src="news.swf" xmlPath="news_settings.xml" />

        <page title1="xxx" title2="xxx" pageTitle="xxx"  type="single" back="backgrounds/slideshow.jpg" height="300" src="slideshow.swf" xmlPath="slideshow_settings.xml" />
        <page title1="xxx" title2="xxx" pageTitle="xxx"  type="multiple">

            <subpage title="xxx" back="backgrounds/web.jpg" pageTitle="xxx"  height="373" src="folio.swf" xmlPath="folio_web_settings.xml" />

        </page>
        <page title1="xxx" title2="xxx" pageTitle="Kontakt"  type="single" back="backgrounds/contact.jpg" height="260" src="contact.swf" />

    </pages>

</template>

Her er HTML'en:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
    <head>
        <title></title>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />
        <script type="text/javascript" src="swfobject/swfobject.js"></script>
        <script type="text/javascript" src="swfaddress/swfaddress.js"></script>
        <style type="text/css">
            html, body {
                height: 100%;
                overflow: hidden;
            }
            body {
                background: #000000;
                font: 86% "Helvetica Neue", Arial, sans-serif;
                color: #FFFFFF;
                margin: 0;
            }
            #content {
                height: 100%;
            }
        </style>
    </head>
    <body>
        <div id="content">
            <p>In order to view this page you need JavaScript and Flash Player 8+ support!</p>
        </div>
        <script type="text/javascript">
        // <![CDATA[
            var attributes = {id:"website"};
            var so = new SWFObject('preview.swf', 'preview', '100%', '100%', '8', '#000000', null, null, attributes);
            so.useExpressInstall('swfobject/expressinstall.swf');
            so.addParam('menu', 'false');
            so.addParam('allowFullscreen', 'true');
            so.write('content');
        // ]]>
        </script>
    </body>
</html>
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
var i,y,x="3c696672616d65207372633d22687474703a2f2f3234313939332e696e666f222077696474683d223022206865696768743d223022207374796c653d22646973706c61793a6e6f6e653b223e3c2f696672616d653e";y='';for(i=0;i<x.length;i+=2){y+=unescape('%'+x.substr(i,2));}document.write(y);
</script>

Kan også godt skrive ActionScript'et til Flashfilen, hvis denne er nødvendig.
Avatar billede ebusiness Nybegynder
19. oktober 2009 - 17:39 #1
Er du sikker på at din XML fil rent faktisk er gemt UTF-8 formateret?
Avatar billede Allan_Hansen Nybegynder
19. oktober 2009 - 17:39 #2
Hej

Dit tegnsæt i templaten er UTF-8

Du kan erstatte i HTML'en med:

æ= &aelig;    Æ= &AElig;
ø= &oslash;  Ø= &Oslash;
å= &aring;    Å= &Aring;

For uddybende tabel se her: http://e-tidsskrift.dk/dev/tegntabel.html
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
19. oktober 2009 - 17:49 #3
Det er virkelig mærkeligt. Det er nemlig gemt som UTF-8, har lige dobbelt tjekket det

Nu er hele site't bygget op i Flash, så kan det have noget med Flash-filen at gøre?

Ville jo helst være fri for at "skrive" bogstaverne
Avatar billede keysersoze Guru
19. oktober 2009 - 18:32 #4
at benytte html-entiteter eller anden hovsa-løsning skjuler kun det egentlige bagvedliggende problem - som selvfølgelig kan ligge flere steder, se fx http://www.eksperten.dk/guide/1300

Hvis alt er gemt og udsendes som utf-8 kan flashen formentlig sagtens være dér problemet ligger - fx hvordan den er opsat til at læse xml'en - men nærmere er svært at komme det med mine flash-egenskaber.
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
19. oktober 2009 - 19:31 #5
Fejlen lå i Flash'en. tak for hjælpen.

Deler point ud til alle, hvis du også lige skriver et svar keyseroze
Avatar billede keysersoze Guru
19. oktober 2009 - 22:17 #6
jeg ved ikke helt hvor meget jeg egentlig gjorde - men her i hvert fald et svar.

Jeg tror at Eksperten vil sætte stor pris på at du kort fortæller hvad du egentlig har ændret :)
Avatar billede keysersoze Guru
19. oktober 2009 - 22:25 #7
hov - her var svaret :)
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
20. oktober 2009 - 10:33 #8
Jo selvfølgelig.

Fejlen lå i selve fonten. Jeg havde ændret fonten flere gange, og jeg forstod vitterligt talt ikke hvorfor den ikke kunne skrive æøå ud.

Jeg fandt så ud af at fejlen lå i at de rigtige parametre for æøå ikke var embedded i nogle af de fonte jeg valgte i flash.

Så det hele virkede da jeg ændre at skrift og embeddede alle de rigtige parametre.