Avatar billede sophus.00 Nybegynder
17. oktober 2009 - 14:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

VBA: Validering på textbox

Hej

Jeg har en userform med en textbox. Denne textbox's indhold skal jeg bruge når brugeren klikker "OK".

Jeg skal tjekke om tallet er større end et maksimum tal, eller mindre end et minimum tal. Maksimum tallet findes i felt F2, og minimum tallet i E2.

For eksempel:

Private Sub button_OK_Click()
    Select Case Int(UserForm1.TextBox1.Value)
        Case Is < Range("E2").Value
            UserForm1.TextBox1.Value = Range("E2").Value
        Case Is > Range("F2").Value
            UserForm1.TextBox1.Value = Range("F2").Value
    End Select
End Sub

Hvis jeg erstatter linie to i eksemplet med følgende:
Select Case UserForm1.TextBox1.Value
bliver tallet altid større end maksimum. Det kan så hindres ved at bruge Int(), problemet er bare at Int() returnere en fejl hvis det så ikke er et tal jeg har i TextBox1.

Mit spørgsmål er derfor - Hvordan kan jeg tjekke om det er et tal brugeren har indtastet?

På forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2009 - 16:30 #1
IsNumeric(UserForm1.TextBox1.Value)
er true hvis det er tomt eller et tal, så

if UserForm1.TextBox1.Value<>"" and IsNumeric(UserForm1.TextBox1.Value) then
select
...
end select
end if
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
17. oktober 2009 - 17:27 #2
Jeg synes nok jeg kunne huske en indbygget funktion, jeg mente bare den hed IsInt()..

Tak for hjælpen! Vil du ligge et svar? :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2009 - 17:52 #3
test lige først...
men glipper ideer, så søg på vbscript eller asp-kode - det virker ofte.
google på "asp is numeric" og w3schools.com havde svaret.
Avatar billede sophus.00 Nybegynder
17. oktober 2009 - 18:01 #4
Jeg har testet, og det virker! :-)