Avatar billede uped Nybegynder
16. oktober 2009 - 13:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opbygning af kode i excel

Hej

Jeg har et problem med opbygning af en kode til mit excel ark. Det drejer sig om en større mængde data som jeg gerne vil kunne udvælge af dele af.

Selve tabellen er opbygget således:
I kolonne A er alle timer på et døgn listet op, værdier fra 1-24
I række 1, står alle dage i et år, nummeret så den 1/1 er lig 1 og 1/2 er lig 2 osv.

I tabellen har kun nogle at celler en talværdi mens andre står tomme eller er lig 0.

Jeg ønsker en kode som kan tæl hvormange celler fra tabellen, der indenfor et givet time interval eks. fra "time 4" til "time 18" har en talværdi eks. på mellem 30 og 50.

Jeg håber denne beskrivelse er fyldestgørende nok og at der er en som kan hjælpe mig.
Avatar billede tjacob Juniormester
16. oktober 2009 - 16:47 #1
Det er ikke helt klart........

Kolonne A (1-24) dvs A1=1 A2=2 osv til A24=24  korrekt?

Række 1 (men ikke i kolonne A eller hvad?) er alle dage i et år
1/1=1 1/2=2 det giver jo kun 12 (månederne)? Eller mener du 1/1=1 2/1=2 osv 365 kolonner hen? Fra B og frem?
Avatar billede anedi Ekspert
17. oktober 2009 - 13:08 #2
=tæl.hvis(Dit dataområde;">=5")-tæl.hvis(Dit dataområde;"<10")

Denne formel vil tælle de værdier der er større eller lig med 5, men mindre end 10 i det dataområde som du vil undersøge.
Avatar billede uped Nybegynder
18. oktober 2009 - 18:35 #3
Hej tjacob

Det er næsten korret, time værdierne starter i celle "A2" med 1 og slutter i "A25" med 24.

dagene starter i celle "B1" med den 1. januar og fortsætter 365 kolonner her og slutter i celle
Avatar billede tjacob Juniormester
19. oktober 2009 - 12:46 #4
anedi's svar er forkert.
Det korrekte svar i samme syntaks er:

=TÆL.HVIS(dataområde;">=30")-TÆL.HVIS(dataområde;">50")

Hvis du i dit ark skriver:
i celle A27: StartTime:
i celle A28: SlutTime:
i celle A29: MinVærdi:
i celle A30: MaxVærdi:

og i cellerne B27 til B30 skriver værdierne f.eks. 4, 18, 30 og 50

Så kan du beregne resultatet i f.eks. celle D27 med:

=TÆL.HVIS(INDIREKTE("B" & (B27+1) & ":NB" & (B28+1));">=" & B29)-TÆL.HVIS(INDIREKTE("B" & (B27+1) & ":NB" & (B28+1));">" & B30)
Avatar billede uped Nybegynder
19. oktober 2009 - 13:01 #5
Takker Tjacob... det virker perfekt. Jeg kan ikke acceptere dit svar sikkert pga du har skrevet det som en kommentar... men pointene er dine :-)
Avatar billede tjacob Juniormester
19. oktober 2009 - 13:10 #6
Svaret kommer her.........;)