Avatar billede BIF77 Nybegynder
16. oktober 2009 - 13:07 Der er 3 kommentarer

opret variabel udefra et andet variabel

Kan man oprette en variabel fra en anden variabel ?

feks.

function test(part){
var part+'line' = new book('adventure wordk','123','Nope')
}
Avatar billede majbom Novice
16. oktober 2009 - 13:40 #1
jeg har ikke selv prøvet det i js, men måske dette kan bruges: http://thedesignspace.net/MT2archives/000381.html
Avatar billede ebusiness Nybegynder
16. oktober 2009 - 15:22 #2
Det er i de fleste tilfælde smartere at bruge et objekt til den slags.

Eg.
line={} //line er nu et objekt
part="partnummer"
line[part]=new book('adventure wordk','123','Nope') //bogen er nu gemt i line.partnummer, hvilket er det samme som line["partnummer"]

I de fleste sprog kan den konstruktion som du prøver på at lave ikke lade sig gøre, men fordi JavaScript er et dynamisk sprog kan man godt alligevel, fx ved hjælp af eval som tager en streng og kører den som om den var kode. Der er to grunde til så vidt som muligt at undgå eval, dels tager det lang tid at køre kode på den måde, og dels kan det blive rigtigt forvirrende at arbejde med. Men her har du konstruktionen til brug eller misbrug:

eval("var "+part+"line=new book('adventure wordk','123','Nope')")
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 13:06 #3
lukketid?