15. oktober 2009 - 14:25 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvad er definitationen på en server?

Jeg har prøvet at opsætte Novell servere for virksomheder.
Jeg har vedligeholdt Windows servere for virksomheder.
Nu vil jeg så have min egen server, og har valgt Ubuntu Linux, en tidligere kollega fortalte at det var det bedste, og er gratis.

Når jeg søger og spørger her på sitet om hjælp, fåes der stort set kun hjælp til Webservere.

Hvordan skal jeg spørge for at få hjælp til en server der står i et hus, og alle arbejdsstationer der er logget på, befinder sig i samme hus, hvor Internettet IKKE er blandet ind i det?

Hvad kalder man sådan en server der IKKE er en webserver?
Kan Linux ikke bruges i denne sammenhæng?

Sidste spørgsmål: Forstår I hvad jeg mener? :-)
Avatar billede Red0z Nybegynder
15. oktober 2009 - 14:36 #1
Kommer det ikke an på hvilket foremål din server skal have? :)
Avatar billede bmpi Nybegynder
15. oktober 2009 - 14:43 #2
Jo, jeg vil da sige, at det er den rigtige kategori, du spørger i (hvis det var dit spørgsmål).

Og ellers kommer det jo an på, som Red0z skriver, hvad du bruger serveren til:

Webserver
Mailserver
Filserver
FTP server
DNS server
SQL server
Proxyserver

osv.. ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. oktober 2009 - 15:17 #3
Det er formentlig en fil og print server som du efterspoerger.

Hvis klienterne alle er Windows, saa var en Windows server oplagt, men en Linux server kunne bruges via Samba.
15. oktober 2009 - 15:18 #4
Jeg synes efterhånden at jeg har løbet panden imod en mur så mange gange at jeg vel efterhånden ligner en Neandertahler :-)

Den server vi har på stedet idag, er en Nowell Netware 3.12 server, hvilken kattegori server er det?
På min forrige arbejdsplads havde vi en Windows 2003 server, hvilken kattegori server er det?

Der hvor jeg arbejder nu, bruger vi primært serveren til at gemme den fælles Paradox database, som alle arbejdsstationer deles om.
Den server er for lille, derfor skal vi have en ny op at køre. Jeg har fået den (vildfarne?) opfattelse at en Linux servere kunne gøre det.

Mit problem er at hver gang jeg spørger, drejer svarerne sig om webservere, ftp servere eller andre der har med Internettet at gøre.

Hvordan skal jeg formulere mine spørgsmål så alle svar der drejer sig om Internettet ikke kommer med?

Jeg skal bare have en lille lokal server hvor vores 7 arbejdsstationer kan logge sig på, og dele de fælles oplysninger.
15. oktober 2009 - 15:19 #5
Hvad er Samba?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. oktober 2009 - 15:21 #6
Novell Netware er primaert fil og print server.

Samba er noget software til Linux og andre styre systemer der goer at de kan bruge som fil og print server fra Windows.
15. oktober 2009 - 15:30 #7
Hvis den nuværende løsning med en Novell-server opfylder de krav I har til en løsning (bortset fra, at maskinen ikke er stor nok), ville jeg helt klart fortsætte med denne løsning.

En god gammel Novell 3.12-server er et oplagt valg til den nævnte fildeling, og jeg har svært ved at se fordelen ved at eksperimentere med andre løsninger. Men ingen tvivl om, at opgaven sagtens kunne løses med alle andre typer server-software.
15. oktober 2009 - 23:14 #8
Erikjuul kender du et sted hvor man kan få en ti bruger til Novell 3.12?
Den opfylder nemlig det krav vi stiller, og den går aldrig ned.
16. oktober 2009 - 09:27 #9
Nej desværre.

Men der må være mange, der i tidens løb har skiftet fra en velfungerende Novell-server til f.eks. en Windows-server, der ligger inde med overskydende licenser.

Og du har helt ret - en mere stabil server findes ikke.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. november 2009 - 00:03 #10
Hej Anton Kruuse

Ja forstår godt at der kan være lidt forvirring om terminologi.

1. Domain server. Hvis din server er opsat i et domain så logger alle pcér ind på den og rettigheder tildeles/administreres fra serveren - så er det en domain server.
2. Fil og print server (workgroup) - Hvis pcér bare anvender serveren som et share til filer og print - så fil&print server.
3. Webserver  - er en server der hoster hjemmesider til internettet - og ja ofte anvendes Linux fordi det er sikkert og gratis og der ikke er yderligere behov for at administrere flere brugere o.l

Du kan sagtens anvende en Linux server til det formål du efterspørger

Jeg har ikke erfaring i Novel...
02. januar 2010 - 16:05 #11
Jeg må hellere få lukket alle de åbne spørgsmål jeg har, som har hjulpet mig til en bedre formulering af mit problem.
Så læg venligst et svar.
Avatar billede serverservice Praktikant
02. januar 2010 - 18:11 #12
ok