Avatar billede peterpeter Seniormester
15. oktober 2009 - 11:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Nemmeste Linux software i dag - 15 OKT 2009

Kære alle
Jeg har en ældre OK computer, der kører Win XP OK - dog lidt langsomt...
Børnene er begyndt at brokke sig rigtig meget over, at applikationerne (spillene) på facebook går alt for langsomt og de generelt tager for lang tid at surfe....

Nu havde jeg planer om, at installere noget Linux agtigt software i stedet for, så vi kom ovenstående problemer til livs ;-)

MEN - Jeg kan ikke kode... Har aldrig installeret noget Linux...Kan heller ikke skrive små kommandoer eller lign.... - er dog rimelig hård til andet IT-teknisk ;-)

Den "nye computer" skal bruges til at surfe og måske tekstbehandle i OpenOffice eller Gmail tekstbehandling....

Spørgsmål:
Hvilket Linux program er dags dato - det nemmeste at installere på en pc for en som jeg.... Har hørt at der nu endelig findes Linux installationer der matcher Window installationer... (grafisk - ingen kommandoer...)

Nogen der kan hjælpe ??

På forhånd tak for hjælpen ;-)

/Peter
Avatar billede michael_stim Ekspert
15. oktober 2009 - 11:52 #1
Ubuntu eller kubuntu må være det der ligner mest.
Avatar billede peterpeter Seniormester
15. oktober 2009 - 12:06 #2
Jep - Jeg støder også altid ind i Ubuntu, når jeg læser om Linux = Nem installation...
Men - Er det dét i dag ???

Der skrives også om Linpus, PCLinuxOs med mere... Alle programmer som skulle være endnu mere for linux-dummies som mig ;-)

Det må da gerne ligne Windows i brugerfladen, men det vigtigste er altså - at det er det nemmeste Linux installation i hele verden ;-)

Ser lige hvad der kommer af kommentarer ;-)

/Peter
Avatar billede Vandreren Novice
15. oktober 2009 - 12:49 #3
Hvis det ikke absolut skal være Linux, så må ReactOS være det, der ligner WinXP allermest, http://www.reactos.org

Desværre er ReactOS ikke helt færdigudviklet endnu.
Avatar billede peterpeter Seniormester
15. oktober 2009 - 12:53 #4
Det vigtigste er IKKE at det ligner Windows, men - at det er FANTASTISK simpelt at installere.....

Faktisk håber jeg på, at der findes en Linux udgave (Ubunte, kupento eller lign.) som er så nem at installere, at man slet ikke skal skrive kodelinier !!

;-)

Tak - og fortsat god dag.

/Peter
Avatar billede bmpi Nybegynder
15. oktober 2009 - 15:01 #5
Ubuntu ER det nemmeste, og også det mest udbredte, hvilket gør det til det letteste at få hjælp til. Se bare på aktivitetsniveauet på http://ubuntudanmark.dk/forum

Du behøver ikke skrive koder eller lignende for at installere eller bruge Ubuntu. Faktisk er Ubuntu lettere at installere end Windows (og hurtigere).

Når Ubuntu er installeret, er der også allerede installeret Firefox, OpenOffice og alle de andre programmer, man bruger i hverdagen. Den eneste du ting du skal være opmærksom på, er at du efter installationen lige skal installere understøttelse af Flash, java, mp3 osv, da det ikke følger med som standard (tak, amerikansk softwarepatent-lovgivning)

Hvis du henter og brænder en Ubuntu-CD ud, så kan du når du starter computeren op, vælge om du vil installere Ubuntu, eller om du bare vil prøve den.

Hvis du vælger bare et prøve Ubuntu, så starter du op fra CD'en, og kører Ubuntu fra CD'en uden at have installeret noget, og du kan se, hvordan det virker. Gider du ikke Ubuntu alligevel, så tager du bare CD'en ud og genstarter. Det kaldes en Live-CD, og det kan Kubuntu i øvrigt også. Kubuntu er en "smagsvariant" af Ubuntu, som ser anderledes ud, og hvor der følger nogle andre programmer med. De fleste bruger bare almindelig Ubuntu.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. oktober 2009 - 18:22 #6
Ubuntu er nok noget af det nemmeste.

Men jeg har ogsaa hoert nogen sige at typiske installationer kan vaere lidt ressourcekraevende.

Den kan imidlertid trimmes.

En maskine hvor XP koerer langsomt er nok relativt lille efter dagens standard.

Mine forslag:
- Ubuntu og allier dig med en til at trimme den lidt
- en distro specielt til beskedent hardware
Avatar billede peterpeter Seniormester
16. oktober 2009 - 11:27 #7
OK - Jeg er overbevist ;-)
Jeg DL Ubuntu.
Indtil jeg får det installeret, må i gerne svare, så jeg kan tildele point til jer Ubuntu lovers....

;-)

/Peter
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2009 - 15:56 #8
Ikke for at diskutere det, men bare nysgerrighed.

Hvorfor er Ubuntu nemmere end f.eks openSUSE ?
Avatar billede peterpeter Seniormester
08. december 2009 - 09:25 #9
Kære alle

Jeg valgte Ubuntu !!
Tak for jeres rigtig gode svar...

Dem der ønsker point bedes svare, så uddeler jeg af rund hånd ;-)

Fortsat god dag alle sammen.....

/Peter
Avatar billede peterpeter Seniormester
12. marts 2010 - 12:33 #10
4 måneder siden !!!
Intet svar - Jeg lukker ;-)