Avatar billede tommyf Nybegynder
13. juli 2001 - 20:53 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Søgning i flere felter, med mulighed for at undlade nogle

Hej, jeg mangler et par eksempler på hvordan man gør nedenstående.

Jeg har en database med nogle felter:
5 Tekst-felter der bruges som ja/nej felter ved at have værdierne Sand/Falsk
1 Tal felt
1 Notat felt

Så skal brugeren kunne vælge om Felt1 skal være Sand/Falsk/Lige meget.
Men f.eks kan brugeren vælge ikke at stille nogle krav til talfeltet, og hvis der skrives noget i talfeltet skal den tage alle dem med der er \"=\" eller større...

Jeg har selv prøvet med dette:
strTekstFelt1 = Request.QueryString(\"TekstFelt1\")
StrTekstFelt2 = Request.QueryString(\"TekstFelt2\")

Og så med SQL:
Sql = \"SELECT * FROM Data WHERE TekstFelt1 LIKE \'%\" & strTekstFelt1 & \"%\' AND TekstFelt2 \'%\" & strTekstFelt2 & \"%\'  ORDER BY Id\"

Men der kan jeg ikke få den til at tage det med der er større, eller få den til at overse dem som folk ikke udfylder.

Hvis I er i tvivl om noget så spørg. Point går til den der får det til at fungere.
Avatar billede tommyf Nybegynder
13. juli 2001 - 22:59 #1
Kom nu frem med jer, ingen grund til at være genert - jeg bad jeg ikke lave en løsningen til mig, bare eksempler hvoraf jeg kunne lære det :o)
Avatar billede jasp.dk Nybegynder
14. juli 2001 - 01:10 #2
Det du har lavet er lidt noget rod.

For du vil søge i en tabel hvor de 5 tekst felter faktisk har 3 muligheder, men kun 2 værdier i databasen.

For at gøre det lidt lettere for dig selv, ville jeg nok anvende f.eks. et tekstfelt eller et tal felt til værdierne for de 5 tekst felter.
Det vil nemlig gøre din sql sætning meget nemmere og uden en hel masse krumspring.

f.eks.

tekstfelt1:
ikke angivet = 0 el. ingenting
true = 1
false = 2

På den måde kan du nemt opbygge din sql sætning som du har skrevet ovenfor.

Avatar billede jasp.dk Nybegynder
14. juli 2001 - 01:12 #3
dog uden Like og %
Avatar billede tommyf Nybegynder
14. juli 2001 - 01:37 #4
Hvordan ville du så lave den? Altså uden \"%\"
Avatar billede jasp.dk Nybegynder
14. juli 2001 - 01:40 #5
Sql = \"SELECT * FROM Data WHERE TekstFelt1 =\'\" & strTekstFelt1 & \"\' AND TekstFelt2=\'\" & strTekstFelt2 & \"\'  ORDER BY Id\"

Fjern \' rundt om værdierne hvis det er en tal værdi du søger efter

Avatar billede tommyf Nybegynder
14. juli 2001 - 02:22 #6
Tak det ser ud til at virke. Venter til i morgen med at afprøve det på alle felter.
Avatar billede tommyf Nybegynder
14. juli 2001 - 15:11 #7
Den vil gerne hvis jeg skriver LIKE, men ikke hvis jeg skriver \"=\" ???
Hvis jeg skriver \"=\" siger den:
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.

/webhotel/ny/soeg.asp, linje 111

Det er ligeså snart jeg ændre LIKE til \"=\".

Denne sætning virker:
Felt LIKE \'%\" & strFelt & \"%\' AND

Denne giver ovennævnte fejl:
Felt = \'%\" & strFelt & \"%\' AND

Det er et tal felt....
Avatar billede netsrac Praktikant
15. juli 2001 - 16:46 #8
Fjern dine % hvis du bruger =, % er wildcard til brug ved LIKE
Avatar billede netsrac Praktikant
15. juli 2001 - 17:01 #9
strTekstFelt1 = Request.QueryString(\"TekstFelt1\")
StrTekstFelt2 = Request.QueryString(\"TekstFelt2\")
strTalfelt = Request.QueryString(\"talFelt\")

Sql = \"SELECT * FROM Data WHERE TekstFelt1 LIKE \'%\" & strTekstFelt1 & \"%\' AND TekstFelt2 \'%\" & strTekstFelt2 & \"%\' \"
if strtalfelt <> \"\" then
sql = sql & \"AND talfelt >= \" & strTalfelt & \" \"
end if
sql = sql & \"ORDER BY Id\"
Avatar billede netsrac Praktikant
15. juli 2001 - 17:05 #10
Det var et svar :-)
Avatar billede tommyf Nybegynder
15. juli 2001 - 17:06 #11
Tak begge to. Netsrac hjalp mig med den sidste del så point bliver delt mellem jer.
Igen, tak for hjælpen :o)
Avatar billede netsrac Praktikant
15. juli 2001 - 17:07 #12
Så lidt :-)