Avatar billede Kluddermor Juniormester
14. oktober 2009 - 14:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

NAS: Synology DS209+II. Opsætning?

Jeg har en gruppe computere med XP, der skal dele en mappe på NAS'en.

Hver computer har forskellige bruger logins.

Jeg vil gerne have lavet det sådan, at hver bruger der loger ind på computeren, har adgang til en fælles mappe på NAS'en.

Mappen skal være tilgængelig ved logon, uden at der skal indtastes kode for at få adgang til NAS'en. Jeg vil lave en genvej til mappen på skrivebordet, så brugerne kan få adgang til mappen, som om det var en mappe placeret på computeren.

Jeg har lavet nogle delte mapper på NAS'en.
Jeg har oprettet nogle brugerkonti på NAS'en som har samme bruger logon og kode som de anvender ved windows logon. Disse brugere er sat op til at måtte bruge de delte mapper på NAS'en
NAS'en har fået tildelt fast ip. Den er også i samme arbejdsgruppe som resten af netværket.

Men jeg synes ikke lige at jeg kan få sat det rigtigt op, når jeg vil have NAS'en vist under netværkssteder.
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede bdf Mester
14. oktober 2009 - 16:08 #1
Hvilken arbejdsgruppe kører dine XP computere under? den skal nemlig være ens på Synology og den du ændrer under "Fildeling / Win/Mac OS / Arbejdsgruppe"

M.v.h.
Avatar billede bdf Mester
14. oktober 2009 - 16:16 #2
Og vedr. den fælles mappe, så tror jeg ikke det kan lade sig gøre desværre... du kan lave en bruger (f.eks. "Fælles" eller "Gæst") og så undgå at gi kontoen password, så skal brugerne på netværket kun skrive "Fælles" eller "Gæst" i brugernavn når de vil ind på den fælles mappe :)

M.v.h.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
14. oktober 2009 - 17:17 #3
Hej bdf

De er som skrevet under samme arbejdsgruppe.
Det lykkedes at få det til at virke ved at bruge funktionen "tilknyt drev" og sætte flueben ved "tilknyt ved logon".
Når man logger på windows, har jeg nu lavet en genvej på skrivebordet, der fører brugeren direkte til den delte mappe på NAS'en.

Smid et svar bdf, hvis du vil ha' nogle point for hjælpen, selvom jeg fik løst det selv.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. oktober 2009 - 17:20 #4
Under fildeling Win/mac OS skal du som bdf antyder, have sat samme arbejdsgruppe som dine maskiner kører med. Det plejer den selv at sætte, men check det lige.

Hvis du under bruger har sat privilegierne til den delte mappe, og du under delt mappe sørger for at der ikke er check mærke ud for Skjul denne mappe i netværkssteder, så skal den fremgå af netværkssteder.

Med samme brugernavn og password som anvendes til login til windows, så vil bruger ikke blive afkrævet brugernavn og passsword ved tilgang til NAS'en.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
14. oktober 2009 - 23:53 #5
Tak for kommentar dragonknight. Som du kan se på svartidspunktet, så sad vi og bryggede en kommentar samtidigt. Jeg fik løst problemet. Men jeg giver altid gerne point til folk, der har gidet bruge tid på at hjælpe. Så smid et svar.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. oktober 2009 - 09:37 #6
Du skriver tilknyt drev. Jeg går ud fra et du har anvendt synology assistenten til det, og det er klart, at gør du ikke det, så vil den ikke være tilgængelig på PC'en.
Det jeg har skrevet klargør kun NAS'en til fildeling, men det giver dig ikke noget på dine PC'ere. I min verden er det indforstået, at drev skal tilknyttes en PC for at kunne tilgå filerne. Her er det praktisk at alt er sat op på NAS'en inden tilknytning, både brugere, men også rettigheder.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
15. oktober 2009 - 11:32 #7
Jeg er helt ny med NAS. Og manuallen, der fulgte med produktet er ikke særlig udførlig. Så enten skal man vide noget omopsætning af NAS o-lign. i forvejen, eller også skal man prøve sig frem.
Så jeg er altid glad for input her fra eksperten :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. oktober 2009 - 12:38 #8
Altid til tjeneste :-)