Avatar billede sigyn Seniormester
13. oktober 2009 - 13:08 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Må ikke kunne gå baglæns i formular

Jeg har tidligere haft gang i denne tråd, og troede også at jeg havde styr på den del, der hed, at man ikke måtte kunne gå baglæns i formularen, kun fremad til ny post

http://www.eksperten.dk/spm/886074#reply_7449736

Dettte er gjort dels ved kode, dels ved at fjerne navigationsknapperne

Jeg har disse koder knyttet til:

Private Sub Form_Load()

DoCmd.GoToRecord acDataForm, "Logbog", acNewRec, 1
DoCmd.Maximize
Me.LbNr.SetFocus

End Sub

Og denne til en knap:

Private Sub cmdGåTilNyPost_Click()
On Error GoTo Err_cmdGåTilNyPost_Click

    DoCmd.GoToRecord acForm, "Logbog", acNewRec

Exit_cmdGåTilNyPost_Click:
    Exit Sub

Err_cmdGåTilNyPost_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_cmdGåTilNyPost_Click

End Sub

Og det virker for såvidt efter hensigten. Der er bare en detalje, som jeg ikke var klar over, man kan scrolle baglæns i posterne med musen!
Hvordan kommer jeg det til livs ?
Der er et skjult tekstfelt "Løbenr"  (autonummerering) på hver post, hvis det er til nogen hjælp.
Avatar billede terry Ekspert
13. oktober 2009 - 13:24 #1
Maybe try another idea. Open another form where you add records.

docmd.OpenForm "Logbog",,,,acFormAdd,acDialog
Avatar billede terry Ekspert
13. oktober 2009 - 13:30 #2
When you open a form for entering new records then no existing records are in the recordset unless of course you enter more than one.
Avatar billede sigyn Seniormester
13. oktober 2009 - 13:52 #3
Det skal jeg vist have skåret lidt mere ud i pap.
Jeg skal lave yderligere en formular udelukkende til dataindtastning, ikk ? Din kode, skal den så i den ene eller den anden formular ?
Og ja der kan godt blive indtastet mere end en post
Avatar billede terry Ekspert
13. oktober 2009 - 18:17 #4
As far as I can see, th ecode you have goes to a new record when the form gets opened. And you also have a button which also gotes to a new record.

Lets say you have a form which you use as a menu for opening other forms. The button might be "Add new logbog". In the buttons on click event you have cod ewhich opens the form with the code I gave above.

docmd.OpenForm "Logbog",,,,acFormAdd,acDialog

Now all you need in the form load event is thsi, because the form opens to only allow adding new records.

Private Sub Form_Load()

DoCmd.Maximize
Me.LbNr.SetFocus

End Sub

And the code for the button to add new records is the same.
Avatar billede Pantzer Praktikant
13. oktober 2009 - 18:20 #5
Du kan fjerne navigationsknapperne fra din formular.

Åbn formularen i design-visning og vælg "nej" til 'Navigationsknapper' under fanen 'Formater'.
Avatar billede terry Ekspert
13. oktober 2009 - 18:28 #6
!
"Dettte er gjort dels ved kode, dels ved at fjerne navigationsknapperne"
Avatar billede Pantzer Praktikant
13. oktober 2009 - 18:39 #7
hehe

Missed that. :P
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
14. oktober 2009 - 07:09 #8
http://www.lebans.com/mousewheelonoff.htm

Eller skriv  disable mouse wheel vba  i Google og du får adskillige tusinde hits på forslag til hvordan du kan disable musehjulet.
Avatar billede sigyn Seniormester
14. oktober 2009 - 12:16 #9
hugopedersen:

Jeg fandt denne ved at google på dine "søgeord", og det virker i mit system (2000)

http://www.everythingaccess.com/tutorials.asp?ID=A-new-method-for-disabling-the-Mouse-Scroll-Wheel-in-Access-forms

Terry:
Jeg fik også dit forlag til at virke

Så jeg vil sådan set gerne have lov til at dele pointsene mellem jer, og jeg kan vælge metode alt efter hvad der virker mest hensigtsmæssigt i den aktuelle situation. Tak for hjælpen :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
14. oktober 2009 - 12:23 #10
Jamen når bare du får det til at spille så er alt jo godt :-)

Om man bruger den ene eller anden metode kan i de fleste tilfælde være lige meget.
Avatar billede terry Ekspert
14. oktober 2009 - 13:03 #11
Here comes an answer :o)

It is olso possible to scroll through records using Page up/down so you alos need to deactivate those.
Avatar billede sigyn Seniormester
14. oktober 2009 - 13:45 #12
Uh der er mange fælder, tank for hintet Terry. Med din løsning ser det ud til, at jeg også er ude over det problem. Under min googling fandt jeg i øvrigt også ud af, at i Access2007 er det et eller andet sted indbygget, at slå scroll fra. Er det mon så også med Page Up/down ?