12. oktober 2009 - 13:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjaelp til kontaktformular - plover

Plover, noget gik galt da jeg ville sende et svar og jeg kan nu ikke komme videre paa dit spoergsmaal.  Jeg proever at trigge det ved at svare her.

Du stillede et spoergsmaal 7 oktober.  Det mener jeg at jeg svarede jeg paa.  Du havde derefter flere spoergsmaa.  Jeg ville have troet at du ville have afsluttet og givet punkter for dit foerste spoergsmaal og derefter stillet dine yderligere spoergsmaal.
Nu har jeg alligevel studeret dine videre spoergsmaal fordi jeg selv var interessseret i at kende svarene.

I din kode 7 oktober havde du en meget indviklet html kode for din form.

Mens jeg arbejdede paa det havde du 8 oktober lavet en ny kode hvor du puttede koden til at lave formen i en php funktion.  Det var meget smartere, men du manglede en del felter.  (Havde du fundet en tutorial eller kode eksempel?)

Det jeg nu har gjort er at tage din kode fra 8 oktober og udbredt formen med de felter der manglede (saasom sprog fra og sprog til.)  Jeg gaar ud fra at det med livret og status af male og female ikke er noedvendige men var kopieret fra dit eksempel.  Det virker nu paa mit system.  Med mindre du finder en bug (som jeg saa vil proeve at rette) forventer jeg at du afslutter dette spoergsmaal og giver punkter.

Hvis det skal bruges til et sprog bureau ville det kunne yderligere forbedres.  Jeg ville mene at loesningen ligger i en kombination af en, meget forenklet, udgave af din foerste html kode og saa denne php kode.  Maaske skulle kunden ogsaa, naar formen er korrekt udfyldt og indsendt, have et kopi.  Jeg ville ogsaa have troet at hvis det drejer sig om en oversaettelse at kunden saa skulle sende en fil med teksten der skal oversaettes.  Hvis du stiller NYE spoergsmaal om saadanne ting saa vil jeg kigge paa det.

Her er din kode fra 8 november udbredt af mig:

<?php
function printform($data, $errors)
{
  ?>
  <form action="<?=$_SERVER['PHP_SELF'];?>" method="POST">
    <pre>
Opgavens art:        <input type = 'Radio' Name ='opgavetype'  value= 'tolkning' checked> Tolkning
                    <input type = 'Radio' Name ='opgavetype'  value= 'oversættelse'>Oversættelse<br/><br/>
Sprog fra:          <select name="sprogfra">
        <option value="arabisk">Arabisk</option>
        <option value="amharisk">Amharisk</option>
        <option value="albansk">Albansk</option>
        <option value="vietnamesisk">Vietnamesisk</option>
        <option value="zaza">Zaza</option>
        </select><br/><br/>
Sprog til:          <select name="sprogtil">
        <option value="arabisk">Arabisk</option>
        <option value="amharisk">Amharisk</option>
        </select><br><br>
Evt. organisation:  <input type="text" name="organisation" value="<?$data['organisation'];?>"><br><br>
    <? if($errors['kontaktperson']) print '<b>'.$errors['kontaktperson'].'</b><br>'; ?>
Kontaktperson:  <input type="text" name="kontaktperson" value="<?=$data['kontaktperson'];?>"> *<br><br>
    <? if($errors['adresse']) print '<b>'.$errors['adresse'].'</b><br>'; ?>
Adresse:        <input type="text" name="adresse" value="<?=$data['adresse'];?>"> *<br><br>
    <? if($errors['postnr']) print '<b>'.$errors['postnr'].'</b><br>'; ?>
Postnr. og by:  <input type="text" name="postnr" value="<?=$data['postnr'];?>"> *<br><br>
Telefon:            <input type="text" name="telefon" value="<?=$data['telefon'];?>"> *<br><br>
    <? if($errors['email']) print '<b>'.$errors['email'].'</b><br>'; ?>
E-mail:          <input type="text" name="email" value="<?=$data['email'];?>"> *<br><br>
Evt. bemærkninger:  <textarea name="besked"><?=htmlentities($data['besked']);?>
Avatar billede phplover Nybegynder
13. oktober 2009 - 09:02 #1
Her er min php form, jeg kan bare ikke finde ud af hvordan jeg enten skal "printe" eller "echo" det brugeren har indtastet så de ser deres mail.
<?
  $kontakt=$_POST["kontaktperson"];
  $adresse=$_POST["adresse"];
  $post=$_POST["postnrby"];
  $tlf=$_POST["telefon"];
  $email=$_POST["email"];
  $opgavetype=$_POST["opgavetype"];
  $sprogfra=$_POST["sprogfra"];
  $sprogtil=$_POST["sprogtil"];
  $datodag=$_POST["datodag"];
  $datomaaned=$_POST["datomaaned"];
  if($kontakt!="" and $adresse!="" and $post!="" and $tlf!="" and $email!="")
  {
    $message="$kontakt\n$adresse\n$post\n$tlf\n$opgavetype\n$sprogfra\n$sprogtil\n$datodag\n$datomaaned";
    mail("andersslund@hotmail.com","Contact form", $message,"From: ".$email."\nContent-Type: text/plain");
    print "Vi har nu fået flg. bestilling:<br>
$Opgavetype:
$Kontaktperson:<br>
$Datodag";    - OSV.
  }
  else
  {
?>
13. oktober 2009 - 10:35 #2
1.  Saa du fandt mit "spoergsmaal."
2.  Der er for mange versioner af koden.  Send mig hele koden i din seneste version saa jeg kan kigge paa den og teste den.
Avatar billede phplover Nybegynder
13. oktober 2009 - 11:26 #3
Okay går ud fra du vil have hele min kode så?
- Jep faldt heldigvis over din tråd herinde :)

Her er min kode:

<html>
<head>
<title>Oversaettelse</title></head>
<body>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0>
  <TBODY>
    <TR>
      <TD>
<?
  $kontakt=$_POST["kontaktperson"];
  $adresse=$_POST["adresse"];
  $post=$_POST["postnrby"];
  $tlf=$_POST["telefon"];
  $email=$_POST["email"];
  $opgavetype=$_POST["opgavetype"];
  $sprogfra=$_POST["sprogfra"];
  $sprogtil=$_POST["sprogtil"];
  $datodag=$_POST["datodag"];
  $datomaaned=$_POST["datomaaned"];
  if($kontakt!="" and $adresse!="" and $post!="" and $tlf!="" and $email!="")
  {
    $message="$kontakt\n$adresse\n$post\n$tlf\n$opgavetype\n$sprogfra\n$sprogtil\n$datodag\n$datomaaned";
    mail("andersslund@hotmail.com","Contact form", $message,"From: ".$email."\nContent-Type: text/plain");
    print "Thank you for your translation request";
  }
  else
  {
?>
      <FORM action=<? print $_SERVER["PHP_SELF"]; ?> method=post>
        <TABLE style="FONT-SIZE: 10pt" cellSpacing=0 cellPadding=0 width="70%" border=0>
            <TBODY>
              <TR height=8><TD height=8 colspan="3"><FONT color=red></FONT></TD></TR>
              <TR height=8><TD height=8 colspan="3"></TD></TR>
              <TR>
                <TD style="PADDING-TOP: 3px" vAlign=top noWrap align=right width=120>Opgavens art</TD>
                <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
                <TD onclick=hideDateAndTime();>
                  <input type='radio' name='opgavetype' value='tolkning' checked  qcms_tag_markup="formfield=true">Tolkning<br>
                  <input type='radio' name='opgavetype' value='oversættelse'  qcms_tag_markup="formfield=true">Oversættelse<br>
                </TD>
              </TR>
              <TR height=8>
                <TD width=120 height=8></TD>
                <TD height=8></TD><TD height=8></TD>
              </TR>
              <TR>
                <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top noWrap align=right width=120>Sprog</TD>
                <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
                <TD>
                  <select name="sprogfra" qcms_tag_markup="formfield=true" size="1">
                    <option value='arabisk' selected>Arabisk</option>
                    <option value='Amharisk' >Amharisk</option>
                    <option value='albansk' >Albansk</option>
                    <option value='vietnamnesisk' >Vietnamesisk</option>
                    <option value='zaza' >Zaza</option>
                  </select>&nbsp;&#8596;
                  <select name="sprogtil" qcms_tag_markup="formfield=true" size="1">
                    <option value='Arabisk' >Arabisk</option>
                    <option value='Amharisk' >Amharisk</option>
                  </select>
                  <select style="width: 45px;" name="datodag" qcms_tag_markup="formfield=true" size="1">
                    <option value='1' >1.</option>
                    <option value='2' >2.</option>
                  </select>
                  <select name="datomaaned" qcms_tag_markup="formfield=true" size="1">
                    <option value='Januar' >Januar</option>
                    <option value='Februar' >Februar</option>
                    <option value='Marts' >Marts</option>
                    <option value='April' >April</option>
                    <option value='Maj' >Maj</option>
                    <option value='Juni' >Juni</option>
                    <option value='Juli' >Juli</option>
                    <option value='August' >August</option>
                    <option value='September' >September</option>
                    <option value='Oktober' selected>Oktober</option>
                    <option value='November' >November</option>
                    <option value='December' >December</option>
                  </select>
                  <select name="dato_aar" qcms_tag_markup="formfield=true" size="1">
                    <option value='2009' selected>2009</option>
                    <option value='2010' >2010</option>
                    <option value='2011' >2011</option>
                  </select>
                  <select style="width: 40px;" name="tid_fra_time" qcms_tag_markup="formfield=true" size="1">
                    <option value='0' >00</option>
                    <option value='1' >01</option>
                  </select>
                  <select style="width: 40px;" name="tid_fra_minut" qcms_tag_markup="formfield=true" size="1">
                    <option value='0' >00</option>
                    <option value='5' >05</option>
                    <option value='10' >10</option>
                  </select>
                  &nbsp;til
                  <select style="width: 40px;" name="tid_til_time" qcms_tag_markup="formfield=true" size="1">
                    <option value='0' >00</option>
                    <option value='1' >01</option>
                  </select>
                  <select style="width: 40px;" name="tid_til_minut" qcms_tag_markup="formfield=true" size="1">
                    <option value='0' >00</option>
                    <option value='5' >05</option>
                  </select></DIV>
                </TD>
              </TR>
              <TR height=8>
                <TD width=120 height=8></TD>
                <TD height=8></TD>
              </TR>
              <TR>
                <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top noWrap align=right width=120>Evt. organisation</TD>
                <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
                <TD><INPUT size=17 name=organisation qcms_tag_markup="formfield=true"></TD>
              </TR>
              <TR height=8>
                <TD width=120 height=8></TD>
                <TD height=8></TD>
              </TR>
              <TR>
                <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top noWrap align=right width=120>Kontaktperson</TD>
                <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
                <TD><INPUT size=17 name=kontaktperson qcms_tag_markup="formfield=true"><FONT color=#999999><I>* skal udfyldes</I></FONT></TD>
              </TR>
              <TR height=8>
                <TD width=120 height=8></TD>
                <TD height=8></TD>
              </TR>
              <TR>
                <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top noWrap align=right width=120>Adresse</TD>
                <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
                <TD><INPUT size=17 name=adresse qcms_tag_markup="formfield=true"> <FONT color=#999999><I>* skal udfyldes</I></FONT></TD>
              </TR>
              <TR height=8>
                <TD width=120 height=8></TD>
                <TD height=8></TD>
              </TR>
              <TR>
                <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top noWrap align=right width=120>Postnr. og by</TD>
                <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
                <TD><INPUT size=17 name=postnrby qcms_tag_markup="formfield=true"><FONT color=#999999><I>* skal udfyldes</I></FONT></TD>
              </TR>
              <TR height=8>
                <TD width=120 height=8></TD>
                <TD height=8></TD>
              </TR>
              <TR>
                <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top noWrap align=right width=120>Telefonnummer</TD>
                <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
                <TD><INPUT maxLength=17 size=17 name=telefon qcms_tag_markup="formfield=true"> <FONT color=#999999><I>* skal udfyldes</I></FONT></TD>
              </TR>
              <TR height=8>
                <TD width=120 height=8></TD>
                <TD height=8></TD>
              </TR>
              <TR>
                <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top noWrap align=right width=120>Email</TD>
                <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
                <TD><INPUT size=17 name=email qcms_tag_markup="formfield=true"> <FONT color=#999999><I>* skal udfyldes</I></FONT></TD>
              </TR>
              <TR height=8>
                <TD width=120 height=8></TD>
                <TD height=8></TD>
              </TR>

              <TR>
                <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top noWrap align=right width=120>Evt. EAN-nr.</TD>
                <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
                <TD><INPUT size=17 name=ean qcms_tag_markup="formfield=true"> </TD>
              </TR>
              <TR height=8>
                <TD width=120 height=8></TD>
                <TD height=8></TD>
              </TR>
              <TR>
                <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top noWrap align=right width=120>Evt. bemærkninger</TD>
                <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
                <TD><textarea name=kommentarer rows=4 cols=36 qcms_tag_markup="formfield=true"></textarea></TD>
              </TR>
              <TR height=8>
                <TD width=120 height=8></TD>
                <TD height=8></TD><TD height=8></TD>
              </TR>
              <TR><TD style="PADDING-LEFT: 60px; PADDING-TOP: 10px" noWrap align=middle colSpan=3><INPUT type=submit value="Bestil nu" name=submitButtonName></TD></TR>
            </TBODY>
          </TABLE>
        </FORM>
<? } ?>

      </TD>
      <TD style="PADDING-RIGHT: 25px; PADDING-LEFT: 45px; PADDING-BOTTOM: 0px; PADDING-TOP: 0px" vAlign=top width="100%">&nbsp;</TD>
    </TR>
  </TBODY>
</TABLE>
<!-- /td>
                            </tr>
                        </table-->                            </td>
                    </tr>

                    <!-- --------- -->
                    <!-- Main menu -->
                    <!-- --------- -->
                    <!-- ------------ -->
                    <!-- Bottom strip -->
                    <!-- ------------ -->

                </table>

</body></html>
13. oktober 2009 - 15:15 #4
Saa vi er tilbage i den oprindelige form med den indviklede html kode.

Jeg har proevet at forenkle html koden.  Den er nu et flink stykke kortere og derved nemmere at vedligeholde, men den goer stadigvaek det samme.  Den email du faar er ogsaa mere laeselig.

Og saa har jeg svaret paa dit direkte spoergsmaal:  ..."hvordan jeg enten skal "printe" eller "echo" det brugeren har indtastet så de ser deres mail."  Brugeren faar nu een feedback af hvad han har sendt.

Jeg maa stoppe MED DETTE SPOERGSMAAL nu.  Glem ikke at jeg hver gang maa gaa tilbage til tutorials og finde svarene.  Jeg er ikke ekspert, jeg er i gang med at laere php.  For eksempel har jeg vaeret i gang med dette svar uafbrudt siden du sendte koden.

Jeg gaar ud fra at du nu afslutter spoergsmaalet og tildeler punkterne.  (Hvis ikke, saa kan jeg, som reglerne er, ikke goere meget ved det.)

Hvis du vil goere mere ved det saa vil jeg vaere parat til at kigge paa ET NYT SPOERGSMAAL med nye punkter efter at jeg har set afslutningen og punkterne paa dette spoergsmaal.  Den eneste undtagelse er hvis der skulle have sneget sig en bug ind i koden ved kopieringen, den virker paa mit system.

Her er saa koden:

<html>
<head>
<title>Oversaettelse</title></head>
<body>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0>
<TR>
<TD>
<?
  $organisation=$_post["organisation"];
  $kontakt=$_POST["kontaktperson"];
  $adresse=$_POST["adresse"];
  $post=$_POST["postnrby"];
  $tlf=$_POST["telefon"];
  $email=$_POST["email"];
  $opgavetype=$_POST["opgavetype"];
  $sprogfra=$_POST["sprogfra"];
  $sprogtil=$_POST["sprogtil"];
  $datodag=$_POST["datodag"];
  $datomaaned=$_POST["datomaaned"];

  if($kontakt!="" and $adresse!="" and $post!="" and $tlf!="" and $email!="")
  {
    $message="
Organisation:  $organisation
Kontaktperson:  $kontakt
Adresse:        $adresse
Postnr. og by:  $post
Telefon:        $tlf
Opgavetype:    $opgavetype
Sprog fra:      $sprogfra
Sprog til:      $sprogtil
Datodag:        $datodag
Datomaaned:    $datomaaned";
    mail("andersslund@hotmail.com","Contact form", $message,"From: ".$email."\nContent-Type: text/plain");
    print "Tak, vi har faaet deres besked:<br/>";
    print "Organisation:  $organisation<br/>";
    print "Kontaktperson:  $kontakt<br/>";
    print "Adresse:        $adresse<br/>";
    print "Postnr. og by:  $post<br/>";
    print "Telefon:        $tlf<br/>";
    print "Opgavetype:    $opgavetype<br/>";
    print "Sprog fra:      $sprogfra<br/>";
    print "Sprog til:      $sprogtil<br/>";
    print "Dag:            $datodag<br/>";
    print "Maaned:        $datomaaned";
  }
  else
  {
?>

<FORM action=<? print $_SERVER["PHP_SELF"]; ?> method=post>
  <TABLE style="FONT-SIZE: 10pt" width="70%" cellspacing="8">
      <TR>
        <TD style="PADDING-TOP: 3px" vAlign=top noWrap align=right width=120>Opgavens art</TD>
        <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
        <TD>
          <input type='radio' name='opgavetype' value='tolkning' checked>Tolkning<br>
          <input type='radio' name='opgavetype' value='oversættelse'>Oversættelse<br>
        </TD>
      </TR>
      <TR>
        <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top align=right>Sprog</TD>
        <TD></TD>
        <TD>
          <select name="sprogfra">
            <option value='arabisk' selected>Arabisk</option>
            <option value='Amharisk' >Amharisk</option>
            <option value='albansk' >Albansk</option>
            <option value='vietnamnesisk' >Vietnamesisk</option>
            <option value='zaza' >Zaza</option>
          </select>
          &nbsp;&#8596;
          <select name="sprogtil">
            <option value='Arabisk' >Arabisk</option>
            <option value='Amharisk' >Amharisk</option>
          </select>
          <select style="width: 45px;" name="datodag">
            <option value='1' >1.</option>
            <option value='2' >2.</option>
          </select>
          <select name="datomaaned">
            <option value='Januar' >Januar</option>
            <option value='Februar' >Februar</option>
            <option value='Marts' >Marts</option>
            <option value='April' >April</option>
            <option value='Maj' >Maj</option>
            <option value='Juni' >Juni</option>
            <option value='Juli' >Juli</option>
            <option value='August' >August</option>
            <option value='September' >September</option>
            <option value='Oktober' selected>Oktober</option>
            <option value='November' >November</option>
            <option value='December' >December</option>
          </select>
          <select name="dato_aar">
            <option value='2009' selected>2009</option>
            <option value='2010' >2010</option>
            <option value='2011' >2011</option>
          </select>
          <select name="tid_fra_time">
            <option value='0' >00</option>
            <option value='1' >01</option>
          </select>
          <select name="tid_fra_minut">
            <option value='0' >00</option>
            <option value='5' >05</option>
            <option value='10' >10</option>
          </select>
          &nbsp;til
          <select name="tid_til_time">
            <option value='0' >00</option>
            <option value='1' >01</option>
          </select>
          <select name="tid_til_minut">
            <option value='0' >00</option>
            <option value='5' >05</option>
          </select>
        </TD>
      </TR>
      <TR>
        <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top align=right>Evt. organisation</TD>
        <TD></TD>
        <TD><INPUT size=17 name=organisation></TD>
      </TR>
      <TR>
        <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top align=right>Kontaktperson</TD>
        <TD vAlign=top noWrap align=right width=15></TD>
        <TD><INPUT size=17 name=kontaktperson><FONT color=#999999><I>* skal udfyldes</I></FONT></TD>
      </TR>
      <TR>
        <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top align=right>Adresse</TD>
        <TD></TD>
        <TD><INPUT size=17 name=adresse> <FONT color=#999999><I>* skal udfyldes</I></FONT></TD>
      </TR>
      <TR>
        <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top align=right>Postnr. og by</TD>
        <TD></TD>
        <TD><INPUT size=17 name=postnrby><FONT color=#999999><I>* skal udfyldes</I></FONT></TD>
      </TR>
      <TR>
        <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top align=right>Telefonnummer</TD>
        <TD></TD>
        <TD><INPUT size=17 name=telefon> <FONT color=#999999><I>* skal udfyldes</I></FONT></TD>
      </TR>
      <TR>
        <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top align=right>Email</TD>
        <TD></TD>
        <TD><INPUT size=17 name=email> <FONT color=#999999><I>* skal udfyldes</I></FONT></TD>
      </TR>
      <TR>
        <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top noWrap align=right>Evt. EAN-nr.</TD>
        <TD></TD>
        <TD><INPUT size=17 name=ean> </TD>
      </TR>
      <TR>
        <TD style="PADDING-TOP: 4px" vAlign=top align=right>Evt. bemærkninger</TD>
        <TD></TD>
        <TD><textarea name=kommentarer rows=4 cols=36></textarea></TD>
      </TR>
      <TR><TD style="PADDING-LEFT: 60px; PADDING-TOP: 10px" align=middle colSpan=3><INPUT type=submit value="Bestil nu" name=submitButtonName></TD></TR>
  </TABLE>
</FORM>

<?}?>

</td></tr></table>
</body></html>
15. oktober 2009 - 08:02 #5
Jamen det var jo nok det jeg taenkte, du ville have mine svar, men du ville ikke give pointene som jeg saa kunne bruge naar jeg selv faar spoergsmaal.
16. oktober 2009 - 08:02 #6
Lukke spoergsmaalet