Avatar billede Bruger03 Nybegynder
09. oktober 2009 - 13:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sikker back-up med NAS og kopi på fjern computer

Hej

NU skal jeg altså have en fornufig back-up løsning!
Jeg vil gerne have en back-up server (NAS) som jeg og hele familien 5-10 mennesker kan tage back-up på!
Min plan var umiddelbart ikke at bruge RAID (hjælper jo alligevel ikke ved brand/tyveri - men er selvfølgelige godt ved harddisk nedbrud - hvilken RAID kan man nøjes med (økonomi)?)

Jeg vil lave back-up på NAS'en i min lejlighed og så sætte en disk i min fars computer (langt fra mig) og tage en kopi af NAS'en fra tid til anden som en fjernbackup. Er det muligt med denne fjern kopi på en computer? Regner med at sætte Synctoy til at gøre det automatisk når far har tændt computeren.

Desuden vil jeg gerne have (hvis det er muligt til ok pris) sådan at vi kan dele film og musik og bare afspille fra NAS'en uden at skulle have lokal kopi.

Derfor har jeg kig på følgende med plads til 4 diske så jeg kan udvidde som det bliver nødvendigt.
Er det noget med nogen af dem kun kan klare harddiske af en hvis størrelse?

Jeg hælder nok til en mere økonomisk løsning (back-up er det vigtigste!!! - men skal jeg give bare lidt mere og så kan vi afspille fra NAS'en (nok kun 2-3 ad gangen) så man stadig har adgang til alt musik på sin bærbar med alt for lidt harddisk plads.

QNAP TS-409 Pro Turbo NAS http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=425525

Synology DX5
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=527773

QNAP TS-410 Turbo NAS
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=667019#PriceDevelopment

Synology CubeStation CS407
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=433928

Synology CubeStation CS-407e
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=361480

Håber at nogen kan hjælpe mig med alle mine spørgsmål ;-)

Hilsen mig uden backup !
Avatar billede Bruger03 Nybegynder
09. oktober 2009 - 13:20 #1
Ups! Glem lige Synology DX5 - det var jo kun udvidelse!
Avatar billede snabeljan Nybegynder
09. oktober 2009 - 13:42 #2
Hmmm mht backupløsningen, som den vigtigste, så ville jeg nok vælge en Synology CS407 centralt (hos dig) og en lille Synology f.eks. en DS-106j hos din far. Så lave backup via Synology'ens egne værktøjer til din fars automatisk. Du bliver sgu' træt af at skulle vente på at fatter han er online !!!

Og så har Synology den mest omfattende softwareløsning på markedet og de laver hele tiden nye features.

Just my 2 cents....
Avatar billede Bruger03 Nybegynder
13. oktober 2009 - 14:51 #3
Vil også sige at CS407 tiltaler mig.
Men tror grundet økonomi at jeg til at starte med bare vil have fjern backup på min fars computer.
Avatar billede Bruger03 Nybegynder
13. oktober 2009 - 15:40 #4
Ved nogen om man kan bruge en ekstern harddisk som lagerenhed i CS407? Det jeg spørger om er, om jeg kan bruge den eksterne harddisk jeg har som lager plads på en NAS CS407 og tilgå den fra nettet som om det var en intern harddisk
Avatar billede snabeljan Nybegynder
14. oktober 2009 - 10:12 #5
Hvis du med ekstern harddisk mener en USB disk, så er svaret ja. Jeg  har selv en CS407e med 4 1 TB diske og en 300 GB ekstern USB disk tilsluttet. Jeg laver så backup over på USB disken. Det fungerer helt perfekt!
Avatar billede Bruger03 Nybegynder
14. oktober 2009 - 22:08 #6
Jeg er kommet frem til at jeg spare lidt og får en bedre server ved at købe en DS-209 som primær server hos mig (kan alligevel sagtens nøjes med 2 diske er jeg kommet frem til - især når jeg ikke skal køre RAID) og så køber jeg en billigere DS-209J til at stå hos min far som skal lave lave back-up af den primære DS-209.
Tak for kommentare snabeljan - vil du ikke skrive et svar så du kan få point?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
15. oktober 2009 - 08:21 #7
Held og lykke med projektet :)