Avatar billede chrishunter Nybegynder
08. oktober 2009 - 22:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

YaST glemmer net-forbindelsen

På min OpenSUSE 11.1 box kan jeg få forbindelse ud til resten af verden via eth0 - fint nok. Men det kræver, at jeg efter hver opstart går ind i YaST, helt ind til netkortsopsætning og her vælger at editere eth0 (hvilket jeg så ikke gør; men bare nøjes med umiddelbart efter at klikke på OK derindefra).

Netkortets opsætning - eller hvad det nu er - glemmes, når box'en lukkes ned (eller måske under opstarten).

Hvad kan være galt?
Avatar billede double-g Juniormester
10. oktober 2009 - 19:31 #1
sker det også hvis du sætter den til at køre med fast IP-nummer ?
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2009 - 11:05 #2
Sker det også hvis du sætter den til at køre med fast IP-nummer ?

Hvad betyder det og hvordan gør man det ?
Avatar billede chrishunter Nybegynder
11. oktober 2009 - 14:17 #3
double-g!

Nej, det har jeg nu forsøgt, og det virker. Så tak for hjælpen - og smid lige et svar. :-)

Men hvorfor virker det ikke med dynamisk tildelt adresse?

Venlig hilsen

Christian
Avatar billede chrishunter Nybegynder
11. oktober 2009 - 14:33 #4
samsonjens!

Fast IP-nummer er de adresser, computerne m.v. fik tildelt i gamle dage. Men dem er der langt fra nok af, så man gik over til, at tildele maskinerne en ledig IP-adresse, når de loggede på nettet, og det gør man så ud fra en pulje. Typisk bruger man adresserne i området 192.168.0.0 - 192.168.255.255 i private net.

Tildelingen sker fra en DHCP server. Og i YaST sættes netkortet op til enten det ene eller det andet i YaST -> Network Devices -> Network Settings, hvor man markerer netkortet, klikker på Edit og så vælger enten Dynamic Address eller Statically asigned IP Address.

Det første kræver en DHCP server et sted derude (hvilket typisk er det, ens internet-udbyder bruger), og det andet kræver, at enten kender alle andre maskiner, der skal koble på maskinen med den faste adresse, kender denne, eller også kender i hvert fald routeren den. I princippet i hvert fald.

Det er et meget kort og på ingen måde uddybende svar fra en, der på ingen måde kan anses for at være ekspert på området. Og jeg er heller ikke sikker på, at det var det du skulle bruge. Men jeg har da i det mindste forsøgt. :-)

Venlig hilsen

Christian
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2009 - 15:17 #5
Tak for dit svar. Nu har jeg en klar fornemmelse af hvad det drejer sig om .-)  Det var også det jeg ønskede med mit spørgsmål
Avatar billede double-g Juniormester
11. oktober 2009 - 16:15 #6
Så vidt jeg har forstået, så kan der af en eller anden grund ske det at netkortet kommer til at "hænge" første gang den beder DHCP serveren om at tildele et IP-nummer. Når du så "leger" at du har rettet i netværksopsætningen og klikker >ok<, så genstarter du netkortet og anden gang den forbinder lykkedes det.

Hvis du så selv tildeler computeren et IP-nummer, så kommer du helt udenom DHCP, der så (logisk nok :-)) ikke kan gå galt.

Det sker så sjældent at jeg aldrig selv har prøvet det, og jeg tror faktisk aldrig at har set nogen forklaring på hvorfor det sker.