Avatar billede morpheus Nybegynder
13. juli 2001 - 15:27 Der er 3 løsninger

Brugernavn og password ...

Hej,

Jeg er ved at lege lidt med et loginscript i PHP.
Dette skal hente brugernavne og passwords fra /etc/passwd.

Men her opstår der et problem:
Linjen for en tilfældig bruger ser således ud:
brugernavn:x:515:514::/home/brugernavn:/bin/bash

x\'et er rigtigt nok ! Det er ikke fordi jeg har fjernet noget...

Hvordan kan tjekke på et \"x\" fra et script ?

//morpheus
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. juli 2001 - 23:39 #1
Hvis du ikke kan få hjælp her på eksperten, så prøv på http://www.sslug.dk. Der findes flere meget gode mailingslister, der vil kunne give dig svar på dette meget hurtigt. sluggerne er de bedste i danmark på linux og meget hjælpsomme

Hilsen
kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede per.j Nybegynder
14. juli 2001 - 15:57 #2
du vil kunne bruge command ereg

syntax på ereg
int ereg (string pattern, string string [, array regs])

du vil vil se examples på hvordan den bruges , log ind på www.php.net og skriv ereg i search for i toppen af webpagen
/Per
Avatar billede victor44 Nybegynder
23. juli 2001 - 10:50 #3
Brugernavne står i klar tekst, men passwords står i krypteret form. På alle nyere linux distributioner står de i /etc/shadow som er den fil hvor der checkes for password\'et.