Avatar billede mads2008 Nybegynder
07. oktober 2009 - 11:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fletter man informationer fra to tabeller fra MYSQL?

Hej

1. Jeg ville gerne flette og skabe sammenhæng mellem to tabeller i MYSQL ved hjælp af en kolonne som hedder personID.
2. lave et udtræk hvor informationerne samles.

Indhold i MYSQL:
Tabel 1: id, personID, navn, email.
Tabel 2: id, personID, adresse, telefon.

POST information ind i 2 databaser (EKS1 er illustreret herunder)

EKS1:

<?php
if($_POST['Gem'])
{
$result=mysql_query("INSERT INTO tabel 1 SET id=NULL,personID='".$_POST['personID']."',navn='".$_POST['navn']."',nummer='".$_POST['nummer']."';",$Conn) or die(mysql_error());

$result=mysql_query("INSERT INTO tabel 2 SET id=NULL,personID='".$_POST['personID']."',adresse='".$_POST['adresse']."',telefon='".$_POST['telefon']."';",$Conn) or die(mysql_error());

echo "Oprettet<br><br>";
}
?>

Hvordan skal informatinerne flettes i et udtræk som udskrives på en side?
(EKS2 er illustreret herunder)

EKS2:

<?PHP
$result=mysql_query("SELECT * FROM tabel 1 AND tabel 2 WHERE tabel 1 personID=tabel 2 personID;",$Conn);
?>

På forhånd tak :o)
Avatar billede kdjweb Nybegynder
07. oktober 2009 - 12:17 #1
mener du noget ala
SELECT * FROM tabel1 JOIN tabel2 ON `tabel1`.`personID`=`tabel2`.`personID`
07. oktober 2009 - 12:21 #2
Proev at bruge de foelgende SELECT statement:

SELECT en.id en.person en.navn en.email to.adresse to.telefon
FROM Tabel1 AS en
LEFT JOIN Tabel2 AS to
ON en.id = to.id

Tutorial for eksempel http://www.phphulp.nl/php/tutorials/3/479/1116/
Avatar billede hmanback Nybegynder
07. oktober 2009 - 12:26 #3
Hvorfor ligger det hele ikke i en tabel?
Avatar billede kdjweb Nybegynder
07. oktober 2009 - 12:30 #4
det var et eksempel.

Hvis nu du lavede et forum med tråde og indlæg ville det f.eks. være en effektiv måde "flette" det hele sammen i en query.
Avatar billede mads2008 Nybegynder
07. oktober 2009 - 12:49 #5
hmanback: Jeg vil bare kunne det + det skal bruges til eventopslag hvor billeder i BLOB skal flettes. Det er noget med at oprette en event og derefter tilføje et billede som skal lagres i en anden tabel.

Jeg forstår godt hvorfor du undrer dig :o)
08. oktober 2009 - 08:40 #6
Hjalp nogle af svarene?
14. oktober 2009 - 09:54 #7
Mads 2008, slutter du spoergsmaalet af eller ?
Avatar billede mads2008 Nybegynder
11. december 2009 - 09:05 #8
Christian_Belgien

SELECT en.id en.person en.navn en.email to.adresse to.telefon
FROM Tabel1 AS en
LEFT JOIN Tabel2 AS to
ON en.id = to.id

Det var det jeg søgte, men kom aldrig videre da jeg faldt over joomla. Sidder med egen linux/php/mysql-server så det var ingen sag at få noget op at stå hurtigt.
Avatar billede mads2008 Nybegynder
08. marts 2011 - 09:25 #9
Lukker