Avatar billede knc Nybegynder
07. oktober 2009 - 09:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tæl ikke-farvede celler med tal

Jeg har et regneark, hvor nogle celler bliver farvet automatik pba. to cellers difference (http://www.eksperten.dk/spm/886644). Jeg vil gerne have en celle til at tælle antal af celler på en række, som indeholder tal og som ikke er farvet. Derudover skal den returnere et negativt tal, hvis tallene i rækken er negative. Jeg har kigget på funktionen CountColor (eller hvad den nu hedder), som Bak har udviklet. Men jeg kan ikke arbejde videre, idet jeg er nybegynder i vba.

Fx. vil jeg tælle antallet af hvide celler med tal fra C2 til V2 (=5). Dette tal skal stå i Y2. Dvs. at Y3 skal være 0 og Y5 skal være -1.
Giver dette mening?

Et eksempel kan downloades på https://apps.memopal.com/d/?EWE27G62.

På forhånd tak.

Kim
Avatar billede knc Nybegynder
07. oktober 2009 - 09:51 #1
Fejl i link til eksempel - skal være https://apps.memopal.com/d/?EWE27G62
Avatar billede mrgumble Nybegynder
07. oktober 2009 - 10:01 #2
Hvem farver cellen?

Hvis dine celler farves vha. betinget formatering (dvs. Excel selv fylder farve i alt efter cellens værdi) skal du jo bare træde et skridt tilbage og kigge på cellens værdi og glemme alt om farven.

Derimod hvis det er brugeren der farver cellen, skal du have fat i noget andet?
Avatar billede knc Nybegynder
07. oktober 2009 - 10:10 #3
Det bliver farvet vha. en makro ud fra nogle betingelser (2-20, 30-40, 58-60 + samme intervaller med negativt fortegn). Men jeg er nødt til at kigge på cellefarven. Eller også forstår jeg ikke dit svar...
Avatar billede mrgumble Nybegynder
07. oktober 2009 - 10:23 #4
Jamen du har forstået mit svar helt korrekt (tror jeg).
Der er indbygget i Excel muligheden for at formatere en celle, alt efter dens værdi (f.eks. røde negative tal) helt uden brug af VBA (se her: http://chandoo.org/wp/2008/03/13/want-to-be-an-excel-conditional-formatting-rock-star-read-this/).

Så spørgsmålet var lidt, om det ikke var lige så let bare at kigge på cellernes værdier, i stedet for deres farve. Men hvis det er nogle komplekse betingelser du har farvet efter, forstår jeg godt at du ikke gider.

Kig på denne side for en simpel VBA-funktion til at returnere den farve, cellen er fyldt med: http://www.ozgrid.com/VBA/ReturnCellColor.htm (det er ren copy-paste).

Herefter skal du bare lave en TÆL.HVIS formular der tester om cellen er NUL (tror jeg?) og om den returnerede VBA-funktion er sand.
Avatar billede knc Nybegynder
07. oktober 2009 - 10:27 #5
Jeg fandt faktisk selv ud af det. Jeg har brugt formlen =HVIS(X9>0;X9-countcolor($C$3;C9:V9);HVIS(X9<0;X9+countcolor($C$3;C9:V9);0)).

mrgumble > du hjalp mig på vej, så lad os dele pointene.
Avatar billede knc Nybegynder
08. oktober 2009 - 11:50 #6
mrgumble - svar?