Avatar billede pekr Nybegynder
07. oktober 2009 - 08:48 Der er 5 kommentarer

SQL select unikke rækker

Hejsa, jeg har en db. Denne indeholder en tabel med nogle få felter (id, navn, dato, sti)

Nu er det sådan at der er flere rækker der har samme navn men jeg vil kunne vise en enkelt af disse på min asp side. (fx den med første dato)

Hvordan laves dette i sql?

Venligst
Peter
Avatar billede softspot Forsker
07. oktober 2009 - 09:06 #1
Det afhænger af hvilken database du arbejder med...? Desuden er det interessant om du vil have alle oplysningerne med ud, eller om du blot entydigt vil have navnene ud?

I Access vil jeg mene en liste med entydige navne kan hentes således:

SELECT DISTINCT navn FROM tabel

Hvis du vil have alle felter med ud er det måske noget i stil med dette du skal ud i:

SELECT t1.*
FROM (
  SELECT navn, MIN(dato) AS dato
  FROM tabel
  GROUP BY navn
) AS t0
INNER JOIN tabel t1 ON t1.navn = t0.navn
WHERE t1.dato = t0.dato
Avatar billede pekr Nybegynder
07. oktober 2009 - 10:36 #2
Hejsa, jeg bruger Access DB og trækker data ud med SQL på en ASP side. Det er korrekt at jeg vil have alle unikke "navne" felter ud.

Jeg kigger på dit svar senere i dag.
Venligst
Peter
Avatar billede pekr Nybegynder
08. oktober 2009 - 18:37 #3
Jeg kan umiddelbart ikke få det til at virke. Problemet er at jeg bruge ID til at linke til en detail page. Jeg kan godt lave det så jeg grouper det efter navn, men så kan jeg ikke sortere det efter dato?
Avatar billede softspot Forsker
08. oktober 2009 - 23:03 #4
Kan du evt. prøve at eksemplificere hvilke data du tager udgangspunkt i og hvilke du forventer skal komme ud af det? Jeg kan ikke helt gennemskue mit eksempel ikke fungerer, eller om eksemplet bare ikke gør det det skal...
Avatar billede pekr Nybegynder
01. juli 2013 - 07:12 #5
Lukket