Avatar billede pkc Nybegynder
06. oktober 2009 - 19:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Program til convertering af en xml til en anden xml

Jeg får med mellemrum xml´er (hentes via en url) der er i et format der ikke passer i mit import program (af xml´er) - der bruges til at opdatere en database.

Findes der et færdigt - !købe! - program hvor man har mulighed for at gå en xml igennem og få den konverteret til en anden opstilling -

Programmet forventes at være med en brugerflade hvor selv ukyndige har en mulighed for at ligne en proff. :-)

Håber jeg har forklaret så I forstår ? - ellers sig endelig til...

mvh
Per
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2009 - 21:42 #1
xml er netop skabt til at kunne transformeres til en anden form, eller hente data fra, så er det er et meget forståeligt behov du har.
Jeg kommenterer uden at kende nogen brugervenlig let løsning, for at få lejlighed til at oplyse om at det enerådende paragdigme på området er xslt transformation - hvilket understreges af mange gængse programmeringssprog (kender java, c++/c (expat, xerces) og ms-access) de sidste 10 år har haft funktioner der forholdsvis let klarer det.
Har man aldrig set sådan noget før, er det dog noget langhåret, men jeg vil illustrere med en case fra min virklighed. Bygma har netop introduceret elektroniske fakturaer og disse vil jeg dels hive data ud af og dels visse i en ms-access raport.
I første omgang må du tænke dig til en Bygma faktura - kan listes om ønskes, men den fylder meget som tekst
Transformations scriptet jeg anvender ser sådan ud:

*********** start på filen bygmaInv.xsl *****************

<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform"
    xmlns:com="http://rep.oio.dk/ubl/xml/schemas/0p71/common/"
    xmlns:rotns="http://rep.oio.dk/ubl/xml/schemas/0p71/pie/"
    >
    <!-- exclude-result-prefixes="rs" xsl:exclude-result-prefixes="z" -->
    <xsl:output method="xml" version="1.0" encoding="UTF-8" indent="no"/>
    <xsl:template match="/">
        <!-- root element for the XML output -->
        <rootElement xsl:exclude-result-prefixes="com rotns">

            <table name="Invoice">
            <fields>fakNr,fakDate,buyCvr,buyN1,buyA1,buyA2,destN1,destA1,destA2,sellerCvr,sellerSE,sellerN1,sellerA1,sellerA2,orderContactId,orderContactName,orderContactTel,paymTypeId,paymDate,paymId,payJId,vatPct,taxAA,taxA,curId</fields>

            <rec>'<xsl:apply-templates select="/rotns:Invoice/com:ID" />','<xsl:apply-templates select="/rotns:Invoice/com:IssueDate" />',<xsl:apply-templates select="/rotns:Invoice/com:BuyerParty" /><xsl:apply-templates select="/rotns:Invoice/com:DestinationParty" /><xsl:apply-templates select="/rotns:Invoice/com:SellerParty" /><xsl:apply-templates select="/rotns:Invoice/com:PaymentMeans" /><xsl:apply-templates select="/rotns:Invoice/com:TaxTotal/com:CategoryTotal" /></rec>
            </table>
            &#x0A;&#x0D;<table name="InvLine">
                <fields>unit,case,buyer,quan,amount,redPcnt,descp</fields>
                <xsl:for-each select="/rotns:Invoice/com:InvoiceLine" >
                        <xsl:choose>
                      <xsl:when test="com:LineExtensionAmount!=0">
                              <rec>'<xsl:value-of select="com:InvoicedQuantity/@unitCode" />','<xsl:value-of select="com:ReferencedOrderLine/com:SellersID" />','<xsl:value-of select="com:ReferencedOrderLine/com:BuyersID" />',<xsl:value-of select="com:InvoicedQuantity" />,<xsl:value-of select="com:LineExtensionAmount" />,<xsl:choose><xsl:when test="com:ReferencedOrderLine/com:AllowanceCharge/com:MultiplierFactorQuantity" ><xsl:value-of select="com:ReferencedOrderLine/com:AllowanceCharge/com:MultiplierFactorQuantity" />,'</xsl:when><xsl:otherwise>0,'</xsl:otherwise></xsl:choose><xsl:value-of select="com:Item/com:Description" />'</rec></xsl:when></xsl:choose></xsl:for-each ></table>

        </rootElement>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="com:BuyerParty">'<xsl:apply-templates select="com:ID" />','<xsl:apply-templates select="com:PartyName/com:Name" />',<xsl:apply-templates select="com:Address" /></xsl:template>
    <xsl:template match="com:DestinationParty">'<xsl:apply-templates select="com:PartyName/com:Name" />',<xsl:apply-templates select="com:Address" /></xsl:template>
    <xsl:template match="com:SellerParty">'<xsl:apply-templates select="com:ID" />','<xsl:apply-templates select="com:PartyTaxScheme/com:CompanyTaxID" />','<xsl:apply-templates select="com:PartyName/com:Name" />',<xsl:apply-templates select="com:Address" /><xsl:apply-templates select="com:OrderContact" /></xsl:template>
    <xsl:template match="com:Address">'<xsl:apply-templates select="com:Street" />','<xsl:apply-templates select="com:PostalZone" /><xsl:text> </xsl:text><xsl:apply-templates select="com:CityName" />',</xsl:template>
    <xsl:template match="com:OrderContact">'<xsl:apply-templates select="com:ID" />','<xsl:apply-templates select="com:Name" />','<xsl:apply-templates select="com:Phone" />',</xsl:template>
    <xsl:template match="com:PaymentMeans">'<xsl:apply-templates select="com:TypeCodeID" />','<xsl:apply-templates select="com:PaymentDueDate" />','<xsl:apply-templates select="com:PaymentID" />','<xsl:apply-templates select="com:JointPaymentID" />',</xsl:template>
    <xsl:template match="com:CategoryTotal"><xsl:apply-templates select="com:RatePercentNumeric" />,<xsl:apply-templates select="com:TaxAmounts/com:TaxableAmount" />,<xsl:apply-templates select="com:TaxAmounts/com:TaxAmount" />,'<xsl:apply-templates select="com:TaxAmounts/com:TaxAmount/@currencyID" />'</xsl:template>
    <xsl:template match="*"><xsl:value-of select="." /></xsl:template>

</xsl:stylesheet>

********* slut på filen bygmaInv.xsl ***************

Hvad eller ;)
Denne fil anvendes i dette eksempel:

Sub testtransformXmlToTabel()
    transformXmlToTabels C:\home\dev\access\40_6479417_bygma.xml",C:\var\access\bygmaInv.xsl

End Sub

Og her er den vba programstump som putter fakturaen i tabellerne Invoice og InvLine. Det siger lidt om hvor stærk xlst i sin generalitet er, at alt arbejdet i følgende subrutine sker i de 3 programlinier som følger 'for each' statements

Sub transformXmlToTabels(xmlIn, xslt)
    Dim domIn As DOMDocument30, domStylesheet As DOMDocument30, domOut As DOMDocument30
    Dim tblDescNode As IXMLDOMElement, rec As IXMLDOMElement
    Dim tblName, fldList

    Set domIn = New DOMDocument30
    domIn.async = False

    sqlE.Delete tbl.InvLine
    sqlE.Delete tbl.Invoice
    If domIn.Load(xmlIn) Then
        Set domStylesheet = New DOMDocument30
        domStylesheet.Load xslt

        If Not domStylesheet Is Nothing Then
            Set domOut = New DOMDocument30
            domIn.transformNodeToObject domStylesheet, domOut
            For Each tblDescNode In domOut.documentElement.getElementsByTagName("table")
                tblName = tblDescNode.Attributes.getNamedItem("name").nodeValue
                fldList = tblDescNode.getElementsByTagName("fields").item(0).text
                For Each rec In tblDescNode.getElementsByTagName("rec")
                    sqlE.insert tblName, "(" & fldList & ")", rec.text
                    'Debug.Print "insert  into " & tblName & "(" & fldList & ") values(" & rec.text & ")"
                    Next: Next: End If: End If

    Set domIn = Nothing
    Set domOut = Nothing
    Set domStylesheet = Nothing
End Sub
Avatar billede pkc Nybegynder
06. oktober 2009 - 21:51 #2
Helt fint og vel også det jeg formoder at jeg kan lave - via en brugerflade hvor jeg ikke har behov for at kende til egentlig programmering. Jeg har allerede scripts kørende der konvertere - men de er lavet af pogrammører der skal bruge x antal timer til y kroner.

Jeg har intet mod programører men det kræver at jeg bruger meget tid på at fortælle hvilke elementer der skal hvorhen og hvilke korrektioner der skal laves af tekst eller tal.

Rediger lige dit indlæg så vi ikke har al den kode til at ligge at fylde - den har ingen relevans for mit spørgsmål - takker.

Håber fortsat at der er en der kender noget program - der kan købes -

per
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2009 - 10:52 #3
Jeg bruger spørgsmål til at vise interessante programmering ting - 'expert spørgerens' behov er mig uvedkommende. Hvad du har kørende er sagen uvedkommende - slå hellere dit kreative gen til og kom med bud på det brugerinterface.
Avatar billede pkc Nybegynder
09. oktober 2009 - 07:27 #4
Nu er det sådan set mig der har startet indlægget.

per
Avatar billede pkc Nybegynder
09. oktober 2009 - 07:31 #5
Og så læs lige mit spørgsmål en gang mere inden du svarer.

Per