Avatar billede avon Nybegynder
05. oktober 2009 - 23:47 Der er 4 kommentarer

RAID 0 og RAID 1 på 2 harddiske

Det er lykkedes mig at lave en raid 0 OG en raid 1 partition med kun to harddiske, men jeg er lidt i tvivl om det fungerer i praksis hvis uheldet er ude.
Situationen er som følger:
- To 1 TB harddiske
- Et C-drev (RAID 0) som optager 250 GB fra hver HD
- Et D-drev (RAID 1) som spejler de resterende ca. 680 GB fra hver HD.

Ideen er at jeg får et hurtigt styresystem og programmer m.m. fra c-drevet og samtidigt sikker opbevaring af data på d-revet. Hvis det ene drev ryger, har jeg mistet styresystem og alle programmer (fra c-drevet), men vil stadig have en kopi af mine data fra d-drevet.

Jeg kan ikke finde noget sted på nettet der beskriver dette setup og er også i tvivl om hvordan jeg kan teste det. Hvis jeg fjerner den ene disk, er der selvfølgelig ikke noget der virker og hvis jeg putter denne disk over i en anden computer kan den ikke tilgås (det hele virker fint igen, når jeg putter den tilbage).

Er der nogen der har prøvet dette?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
06. oktober 2009 - 00:04 #1
Det som du simulerer ved at tage en disk ud svarer vel meget godt til en drev-fejl...og det er vel det som du vil gardere dig imod? I så fald lyder setuppet lidt risikabelt.

Har du evt. overvejet at opgradere med en harddisk mere og køre RAID 5?

Se http://www.amsstorage.com/html/raid_overview.html

Alternativet - og det giver måske endnu mere mening er at sætte dine to diske i RAID 1 til data. Og så købe en Intel SSD 80 gb disk til 1600 kroner - og lade den køre dit OS.

Jeg har testet Intel SSD (og har købt 2 x af dem) og én SSD disk performer bedre alene end 2 x 15.000 RPM diske (til 4500 pr. styk ved indkøb) i RAID 0. To af dem kører btw mere end 450 mb/s :-)

Så længe de bare bruger SSD-disken til OS er de 80 gb ikke en større begrænsning.

Mit setup bliver derfor:

2 x 80 gb SSD i RAID 0 til OS
2 x 450 gb 15k SAS-diske i RAID 1 til data
4 x 250 gb SATA-diske i RAID 10 til usorteret data (dump fra HD-kamera etc).

...bare til inspiration :-)
Avatar billede avon Nybegynder
06. oktober 2009 - 10:24 #2
Du skriver "..I så fald lyder setuppet lidt risikabelt.."
Det er vel ikke specielt risikabelt hvis RAID 1 virker?

Jeg er helt med på at jeg mister styresystem og programmer hvis jeg kun sidder tilbage med en enkelt haddisk, men denne ene harddisk burde jo indeholde 250GB ubrugeligt data(c-drev) og 630GB spejlet, læsbar data (d-drev) eller hvad?

Jeg synes stadig at SSD-diske er lige lovlig dyre i forhold til lagerplads, så den løsning venter jeg nok lige et halvt års tid med.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
07. oktober 2009 - 00:02 #3
Med risky mente jeg bare at hvis du har svært ved at finde dine data efter du har simuleret et disknedbrud (fjernet den ene) så er der vel meget der taler for at du også vil have svært ved det hvis den ene disk ryger.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2011 - 08:45 #4