Avatar billede tnt Novice
05. oktober 2009 - 21:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Filter søgning

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig med, at finde ud af hvordan man kan sortere/finde en tekst værdi?

Det drejer sig eksempelvis om en række varer, hvor der er 1-3 personer (P 1, P 2 og P 3) der er tilknyttet de forskellige varer.

Kan man lave det på en måde, så man øverst til venstre kan skrive sine intialer f.eks. ABC, og så viser den alle de varer, hvor man enten er P 1, P 2 eller P 3 på en vare. Dvs. hvis man skriver ABC, vil vare 1 og 2 (og kun dem) således blive vist.

                P 1      P 2      P 3
Vare 1    ABC    ABC    ABC    ABC;ABC;ABC
Vare 2    ABC    DEF    GHI    ABC;DEF;GHI
Vare 3    DEF    GHI      GHI    DEF;GHI;GHI

Så langt som jeg er kommet, er at lave en ekstra kollonne med formlen =B2&";"&C2&";"&D2 for vare 1 og kopiere den nedad. Derefter kan man lave en "filtrer", hvor man vælger drop-down menuen, og vælge "tekstfiltre", "indeholder" og skriver sine initialer. Som gør at den viser vare 1 og 2, og skjuler vare 3.

Men er der en bedre måde at gøre det på? Således at man kan nøjes med at indtaste sine initialer i den øverste venstre celle, og den viser alle varer med de initialer?

På forhånd tak

/TNT
Avatar billede excelent Ekspert
05. oktober 2009 - 23:08 #1
Indsæt denne i E2 og kopier ned
=HVIS(ELLER(B2=$A$1;C2=$A$1;D2=$A$1);$A$1;"")
Indsæt en overskrift i E1 - fx test
Marker kolonne E og sæt autofilter på (kun E)
Skjul kolonnen

Indsæt følgende kode i Arkets kodemodul

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then Exit Sub
Range("E1").AutoFilter Field:=1, Criteria1:=Range("A1")
Range("A1").Select
End Sub
Avatar billede tnt Novice
06. oktober 2009 - 09:06 #2
Okay, det er vist lidt mere avanceret end jeg lige er med på.

Men jeg har da fået det til at virke! Det eneste er lige, om man kan lave det sådan, at det virker, hvis en given vare kun har 1 person tilknyttet? Som det er nu skriver den et '0' i celle E*, hvis der er en eller to af cellerne med initialer der er blanke. Kan man gøre sådan at den i stedet for nul ikke skriver noget, og er blankt?

Ellers skjuler den alle dem der ikke har 3 personer tilknyttet, efter man har lavet en søgning.
Avatar billede excelent Ekspert
06. oktober 2009 - 15:08 #3
send lige en mail, så returnerer jeg et eks.
Avatar billede excelent Ekspert
06. oktober 2009 - 17:27 #4
=HVIS($A$1="";"";HVIS(ELLER(B2=$A$1;C2=$A$1;D2=$A$1);$A$1;""))