Avatar billede nugga Nybegynder
03. oktober 2009 - 22:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Vertical Rule hjælp

Hejsa, jeg ville lave en vertical rule på min side.
Så jeg gjorde følgende.
I min Style fil.

VR {
width:1px;
height:250px;
background-color:#000000
}

og følgende i min HTML fil, under body
<div id="VR"></div>
Jeg kan ikke se nogen Vertical rule, hvad gør jeg forkert?
Avatar billede eydun Nybegynder
03. oktober 2009 - 23:11 #1
#VR { ...

#'et hjælper lidt :-)
Avatar billede eydun Nybegynder
03. oktober 2009 - 23:14 #2
Men forresten en vertical rule kunne jeg forestille mig at men kunne bruge flere steder på en side, så du skulle måske overveje at bruge . og class i stedet for # og id
03. oktober 2009 - 23:51 #3
Der synes ikke at eksistere en vr tag i html.  Hvorfor bruger du (eller misbruger du) ikke simpelhen hr taggen?  En vertical rule 1 px bred og 250 px hoej er det samme som en horisontal rule 1 px bred og 250 px hoej.  Saa:

<hr style="width: 1px; height: 250px"/>
Avatar billede eydun Nybegynder
04. oktober 2009 - 00:14 #4
Hmmm...

hr.vr {
width:1px;
height:250px;
}

og

<hr class="vr" />

giver ikke helt det samme, men en centreret vertical rule,,,
Avatar billede eydun Nybegynder
04. oktober 2009 - 00:38 #5
Eller hvad med at bruge <p>?

style.css:
p {
float: left;
width: 45%;
margin: 1em;
}

.vr {
width:1px;
height:250px;
background-color:#000000
}

og index.html:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en">
    <head>
        <title>Test</title>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8" />
        <meta http-equiv="Content-Script-Type" content="text/javascript" />
        <meta http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css" />
        <meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=8" />
        <link rel="stylesheet" href="style.css" />
    </head>
    <body>
            <p>
            Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas sed nisl nibh, vitae feugiat turpis. Cras euismod fringilla augue, non faucibus tellus commodo non. Cras urna leo, malesuada sit amet commodo quis, bibendum et lectus. Nunc placerat nisl vel nunc malesuada ut faucibus nisl condimentum. Etiam ornare massa id libero tristique porttitor. Ut felis arcu, commodo sed mollis at, dapibus id tortor. Mauris ipsum tellus, faucibus vitae fringilla quis, cursus id lacus. Aenean at sapien at diam fermentum suscipit. Phasellus placerat commodo justo, quis fringilla risus placerat vitae. Pellentesque sed metus nec massa sodales euismod at ut turpis. Nam eu lorem lectus. Aenean vitae arcu in metus condimentum sodales ut quis mi. Integer lorem risus, tincidunt non ornare nec, dignissim eget metus.
            </p>

<p class="vr" />
            <p>
            Integer luctus tortor vel nunc porta tincidunt. Nunc gravida, nunc vitae vestibulum volutpat, nisl felis porta mauris, ut semper sapien augue in ligula. Suspendisse tempor neque metus, a accumsan ipsum. Mauris tortor velit, condimentum eu ultricies in, aliquet a ligula. Fusce semper, tortor non molestie commodo, justo risus imperdiet orci, nec tempor sem neque dapibus quam. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Aenean luctus malesuada augue, ut ornare est sollicitudin non. Ut faucibus pulvinar mauris, gravida facilisis augue blandit ac. Nunc aliquet scelerisque consectetur. Ut convallis tristique lectus, non egestas urna rhoncus at. In diam magna, tempor in commodo in, ornare vitae orci. Sed suscipit est quis magna faucibus id bibendum arcu dictum. Nullam felis turpis, fringilla at cursus nec, aliquam sit amet dolor. Maecenas augue risus, ornare sit amet interdum id, pharetra sit amet tellus. Proin interdum dui eu nisi egestas ac fermentum justo consequat. Sed arcu nunc, ornare ac semper sed, aliquet in mi. Quisque blandit viverra enim. Aenean in leo diam.
            </p>

    </body>
</html>
Avatar billede denstorekalapojser Nybegynder
04. oktober 2009 - 14:39 #6
kan ligeså godt lige at i officiel HTML og XHTML
eksisere <vr> tagget ikke.
Avatar billede eydun Nybegynder
04. oktober 2009 - 19:41 #7
Og så en ting mere... :-)

Brug hellere border-left eller border-right. Det er mere flexibelt.
e.g.:

style.css:
p {
float: left;
width: 40%;
margin: 1em;
padding: 1em;
}

.vr-left {
border-left: 1px dotted black;
padding-left: 1em;
margin-left: -1em;
}

og index.html:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en">
    <head>
        <title>Test</title>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8" />
        <meta http-equiv="Content-Script-Type" content="text/javascript" />
        <meta http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css" />
        <meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=8" />
        <link rel="stylesheet" href="style.css" />
    </head>
    <body>
            <p>
            Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Maecenas sed nisl nibh, vitae feugiat turpis. Cras euismod fringilla augue, non faucibus tellus commodo non. Cras urna leo, malesuada sit amet commodo quis, bibendum et lectus. Nunc placerat nisl vel nunc malesuada ut faucibus nisl condimentum. Etiam ornare massa id libero tristique porttitor. Ut felis arcu, commodo sed mollis at, dapibus id tortor. Mauris ipsum tellus, faucibus vitae fringilla quis, cursus id lacus. Aenean at sapien at diam fermentum suscipit. Phasellus placerat commodo justo, quis fringilla risus placerat vitae. Pellentesque sed metus nec massa sodales euismod at ut turpis. Nam eu lorem lectus. Aenean vitae arcu in metus condimentum sodales ut quis mi. Integer lorem risus, tincidunt non ornare nec, dignissim eget metus.
            </p>
            <p class="vr-left">
            Integer luctus tortor vel nunc porta tincidunt. Nunc gravida, nunc vitae vestibulum volutpat, nisl felis porta mauris, ut semper sapien augue in ligula. Suspendisse tempor neque metus, a accumsan ipsum. Mauris tortor velit, condimentum eu ultricies in, aliquet a ligula. Fusce semper, tortor non molestie commodo, justo risus imperdiet orci, nec tempor sem neque dapibus quam. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Aenean luctus malesuada augue, ut ornare est sollicitudin non. Ut faucibus pulvinar mauris, gravida facilisis augue blandit ac. Nunc aliquet scelerisque consectetur. Ut convallis tristique lectus, non egestas urna rhoncus at. In diam magna, tempor in commodo in, ornare vitae orci. Sed suscipit est quis magna faucibus id bibendum arcu dictum. Nullam felis turpis, fringilla at cursus nec, aliquam sit amet dolor. Maecenas augue risus, ornare sit amet interdum id, pharetra sit amet tellus. Proin interdum dui eu nisi egestas ac fermentum justo consequat. Sed arcu nunc, ornare ac semper sed, aliquet in mi. Quisque blandit viverra enim. Aenean in leo diam.
            </p>

    </body>
</html>