Avatar billede stormuftien Nybegynder
02. oktober 2009 - 15:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Problem med adgang til netværksdrev fra SQL server

Jeg skal lave en liste over filerne i en mappe i en tabel.

Til det bruger jeg denne kommando:
insert #dir exec xp_cmdshell 'dir C:\test\*.* /b'

Det fungerer ganske upåklageligt.
Problemet ligger i at mappen der skal læses ikke ligger på C:\,  men på et netværksdrev.
Der kan jeg ganske enkelt ikke få det til at fungere.

Denne kommando:
insert #dir exec xp_cmdshell 'dir O:\test\*.* /b'
giver resultatet "The system cannot find the path specified."

Prøver jeg i stedet at skrive hele netværksstien:

insert #dir exec xp_cmdshell 'dir \\filserver\public\test\*.* /b'

Bliver resultatet "Access is denied."

Det er sql-server 2008. Det skal siges at jeg uden problemer kan se netværksdrevet og de filer der ligger både fra stifinder og fra fanabladet file i server management studio.

Jeg er relativt ny i sql server, derfor går jeg ud fra at spørgsmålet er let :-).
Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede jensriis Novice
04. oktober 2009 - 15:58 #1
Så vidt jeg ved køre xp_commandshell med de rettigheder som den bruger database serveren kører med. Denne bruger har sandsynligvis ikke rettigheder på det netværksdrev du prøver at tilgå.
Dette er faktisk den korrekte opsætning set ud fra en sikkerhedssynsvinkel - men du kan jo prøve at tale med din databaseadministrator herom.
Avatar billede stormuftien Nybegynder
05. oktober 2009 - 09:07 #2
Problemet er bare at det heller ikke virker for administrator, og at bruger har administratorrettigheder, så det kan dårligt være grunden.
Avatar billede stormuftien Nybegynder
11. august 2010 - 13:40 #3
Lukkes