Avatar billede fuglen Nybegynder
01. oktober 2009 - 15:44 Der er 3 kommentarer

footer div skal fylde ud i højden

Hej.

Jeg har et problem med footeren på min side, under en wrapper der pakker hele sidens indhold ind. Footeren skal fylde ud i højden. Jeg har følgende style:

html {
  width:100%;
  height:100%;
}

body {
  margin: 0;
  padding: 0;
  width:100%;
  height:100%;
  background: #000000;
}

#wrapper {
  width:100%;
  background: #ffffff;
}

#footer {
  position:absolute;
  top:inherit;
  width:100%;
  height:100%;
  background: #cccccc;
}

<body>
<div id="wrapper">
</div>
<div id="footer">
</div>
</body>

Men min footer bliver stadig 100%, altså hele browserens højde, og tar ikek højde for den plads som wrapperen har snuppet ovenover.

Nogen ideer?
Avatar billede ebusiness Nybegynder
01. oktober 2009 - 23:14 #1
Jeg kan ikke lige komme på en måde at gøre det på uden JavaScript, har du virkelig brug for en div som er præcist den resterende plads i højden? Et alternativ er at lave footeren i fuld højde og placere den bag wrapperen.
Avatar billede faerch Nybegynder
04. oktober 2009 - 12:14 #2
Jeg er forholdsvis grøn m. html, men det ser ud til at du i ovenstående fortæller at footeren skal fylde 100% i højden også..

Hvis jeg forstår dig rigtigt er det du egentlig ønsker noget lignende mht. højden:

page: 100%
wrapper: ? %;    (ukendt højde)
footer: 100-?%;  (resten)

<div id="page">
  <div id="wrapper">
  </div>
  <div id="footer">
  </div>

Ved godt at tabeller af nogle er bandlyst til layout, men formoder at det vil kunne løses problemet? Hvis du sætter tabelhøjden til 100% og laver 2 rækker med hhv. wrapper og footer...
Avatar billede ebusiness Nybegynder
04. oktober 2009 - 13:49 #3
Selvfølgelig, tak faerch. Her er en tabelløsning, og enhver som er imod tabeller er velkommen til at vise hvorledes det gøres uden.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<style>
html{
    height:100%;
    width:100%;
}
body{
    margin:0px;
    padding:0px;
    height:100%;
    width:100%;
}
</style>
</head>
<body>
<table style="height:100%;background:red;width:100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr style="background:green;">
<td>
eee<br>eee<br>eee<br>eee<br>eee<br>eee<br>eee<br>eee<br>eee<br>eee<br>eee<br>eee<br>eee<br>eee<br>
</td>
</tr>
<tr style="height:100%;background:blue;" valign="bottom">
<td>
eee
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>